harka harka skrev:
jo precis, det jag tänker på i första hand är när bolaget säger att den nya finska reaktorn ska gå i reguljär, kommersiell drift – det är inte så intressant att titta på när de säger att de ska återuppta testdriften som ju är till intet förpliktigande
Även om reguljär drift är det viktigaste så är jag som elkonsument rätt intresserad av testdriften också. Den har ju en direkt inverkan på elpriset.
 
harka harka skrev:
du får nog träna på knipövningarna – det finns väl inget grannland till Sverige som inte har gas i sin elproduktion, eller som sitter ihop med länder som har det
Det var en något konstigt negerande mening. Det jag skrev var länkade med länder som använder mycket gas. Tyskland är ett stort sådant land. Sverige använder extremt lite gas för just elproduktion (om ens något alls). Alltså blir vi påverkade av gasberoende länders brist på gas eftersom vi är länkade med dem (alltså det finns en kabel mellan dem och oss som medför att vi kan leverera el till dem). Om vi inte kunnat leverera el till dem så hade deras gasbrist inte påverkat oss ett smack, ja alltså om marknaden fungerat som en kapitalistisk marknad fungerar; järn blir inte dyrare för att bomull stiger i pris.

Det löjliga om knipövningar förstår jag inte.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
F Fransroland skrev:
Håller med dig i mycket men i detta uttalandet säger du väl emot dig själv.

Elpriset i somras var skyhögt pga de höga gaspriserna eftersom tyskarna producerar mycket av sin el av gas (speciellt nu när de stängt ner mycket av sin egen kärnkraft)

Hade Sverige haft mera kärnkraft hade vi kunnat exportera mer och tyskarna hade behövt producera mindre av sin el av gas, vilket hade gett lägre priser. Dvs kärnkraften hade sänkt priset ännu mer om man hade räknat med de nuvarande priserna.

Nu hittade jag inte rapporten men jag undrar lite hur journalisten kan ha misstolkat slutsatsen så grovt? 30-50% lägre priser skriver de ju, mycket lägre än dina 6%.
”Hade Sverige haft mera kärnkraft hade vi kunnat exportera mer och tyskarna hade behövt producera mindre av sin el av gas, vilket hade gett lägre priser.”

Hur många fler reaktorer i Sverige hade vi behövt för att ersätta ALLA GASKRAFTVERK i framförallt Danmark, Tyskland och Polen?

Det är först när inga gaskraftverk öht kör som elpriset helt frikopplas från gaspriset.
Marginalprissättning, som vi har på elmarknaden, innebär att det är den sista producerade kWh som sätter priset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Z Zodde skrev:
”Hade Sverige haft mera kärnkraft hade vi kunnat exportera mer och tyskarna hade behövt producera mindre av sin el av gas, vilket hade gett lägre priser.”

Hur många fler reaktorer i Sverige hade vi behövt för att ersätta ALLA GASKRAFTVERK i framförallt Danmark, Tyskland och Polen?

Det är först när inga gaskraftverk öht kör som elpriset helt frikopplas från gaspriset.
Marginalprissättning, som vi har på elmarknaden, innebär att det är den sista producerade kWh som sätter priset.
Vi får spränga elkablarna till kontinenten helt enkelt. :)
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du hittar kanske svaret i sista grafen, i inlägg #42
Under 2017-2018 verkade vi importera rätt ofta och mycket jämfört med senare, och exportera mindre.
Men priset var lågt.
Under första halvan av 2020 importerade vi inget, exporterade mycket (trots en nyligen avstängd reaktor) och priset var riktigt lågt, detta stärker din tes.
Men sen blir det precis tvärtom under 2022, det slaktar din tes.

Det måste finnas något mer som påverkar, eller något helt annat ...
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan någon nu motbevisa det jag hittills försökt visa.
Att vår produktion inte har minskat, vår import har inte ökat osv.

Så allt jämfört med t.ex. 2018-2019 (Innan R2) borde inget ha blivit sämre de två senaste åren.
Men det blev det! Trots att det inte verkar som att vi har tagit sönder något?
Hej
Tack för graferna med priset insatt.
Men att bara skriva produktion är lite missvisande. Hur har vi ökat produktionen efter R1 och R2?
Jo vi kör nu både sommar och vinter med nödkraftverk som Karlshamns oljekraftverk.
Pga kriget har oljepriset gått upp vilket nu direkt påverkar elpriset.
Men din graf visar hur instabil priset blev när vi lägger ned baskraftverk (och då gäller det inte bara kärnkraften utan de mindre vattenkraftverken runt om i landet som många tycks glömma eller inte vet om).
När elproduktionen från vindkraftverk närmar sig 15% börjar vi se instabilitet i systemet. 2021 stod vindkraften för 17% av vår totala elproduktion.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henkan2001
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
”Hade Sverige haft mera kärnkraft hade vi kunnat exportera mer och tyskarna hade behövt producera mindre av sin el av gas, vilket hade gett lägre priser.”

Hur många fler reaktorer i Sverige hade vi behövt för att ersätta ALLA GASKRAFTVERK i framförallt Danmark, Tyskland och Polen?

Det är först när inga gaskraftverk öht kör som elpriset helt frikopplas från gaspriset.
Marginalprissättning, som vi har på elmarknaden, innebär att det är den sista producerade kWh som sätter priset.
Z Zodde skrev:
”Hade Sverige haft mera kärnkraft hade vi kunnat exportera mer och tyskarna hade behövt producera mindre av sin el av gas, vilket hade gett lägre priser.”

Hur många fler reaktorer i Sverige hade vi behövt för att ersätta ALLA GASKRAFTVERK i framförallt Danmark, Tyskland och Polen?

Det är först när inga gaskraftverk öht kör som elpriset helt frikopplas från gaspriset.
Marginalprissättning, som vi har på elmarknaden, innebär att det är den sista producerade kWh som sätter priset.
Som tidigare nämnts så kan vi bara föra över ca 10000MW pga begränsning i överförings kapacitet.
Vilket är 0,01 Terawatt.
En kärnreaktor (Forsmark 3) producerar ca 9 terawatt om året, om jag minns rätt. (Lite missvisande jag vet )
Problemet är att vi är bundna att exportera även när vi har effekt brist.
 
E Elendil skrev:
Kärnkraft är billigaste sättet att producera el på.
Kärnkraft är bland de dyrare, speciellt i Sverige.. Om du googlar snabbt så får du svaret.

Det är Tyskland som har brist på el, och vi ska inte bygga kärnkraftverk för tyskarnas skull.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hp73 skrev:
Hej
Tack för graferna med priset insatt.
Men att bara skriva produktion är lite missvisande. Hur har vi ökat produktionen efter R1 och R2?
Jo vi kör nu både sommar och vinter med nödkraftverk som Karlshamns oljekraftverk.
Pga kriget har oljepriset gått upp vilket nu direkt påverkar elpriset.
Men din graf visar hur instabil priset blev när vi lägger ned baskraftverk (och då gäller det inte bara kärnkraften utan de mindre vattenkraftverken runt om i landet som många tycks glömma eller inte vet om).
När elproduktionen från vindkraftverk närmar sig 15% börjar vi se instabilitet i systemet. 2021 stod vindkraften för 17% av vår totala elproduktion.
Karlshamns verket har inte körts under vintern. Det var några veckor i höstas det gick.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Karlshamns verket har inte körts under vintern. Det var några veckor i höstas det gick.
Tjau....
"Över 1 000 produktionstimmar på ett enda år och 221 gigawattimmar (GWh) producerad elektricitet. Det är en fördubbling jämfört med 2021, som i sin tur var ett år med mer produktion än de tio föregående åren tillsammans.

Totalt användes 54 300 ton olja under 2022 och koldioxidutsläppen uppgick till 171 000 ton. Det ska jämföras med 2021 då verket producerade 110 GWh el, använde 28 000 ton olja och där koldioxidutsläppen uppgick till 90 000 ton."

Förklaringen är intressant från Uniper

- Att Karlshamnsverket används alltmer frekvent är en direkt följd av att Sverige stängt ned planerbar kraftproduktion i södra Sverige. Något som flera av våra grannländer också har gjort, säger kraftverkschefen Henrik Svensson, och refererar bland annat till att Sverige och Tyskland under de senaste två decennierna stängt ett 20-tal reaktorer i förtid.

https://www.energinyheter.se/202301...t-producerade-dubbelt-sa-mycket-el-under-2022
 
Det har nämnts flera gånger hur det ligger till. De har inte kört för att det funnits behov av reservkraft någon gång den här vintern. De körde mycket i höstas för att det var lönsamt. Då hade inte Sverige någon brist, utan exporterade massivt.
 
  • Gilla
  • Haha
Fario och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det har nämnts flera gånger hur det ligger till. De har inte kört för att det funnits behov av reservkraft någon gång den här vintern. De körde mycket i höstas för att det var lönsamt. Då hade inte Sverige någon brist, utan exporterade massivt.
Tror du på fullaste allvar att det hade varit lönt för dem om Sverige hade haft två reaktorer ytterligare igång? Lägg därtill om tyskarna hade haft en handfull reaktorer ytterligare som tuffade på. Tror du då att priserna skulle ha sett ut som de gör?
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Finns det spår av något sådant påstående i inlägget du citerade?

Men för att svara på din fråga, jag tror inte att det skulle ha gjort oss immuna mot prisuppgång när kolkrafts stängs och gasen rusar i pris. Det skulle dessutom ha minskat utbyggnaden av andra kraftslag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vi får spränga elkablarna till kontinenten helt enkelt. :)
Som man gjorde med NS1 och NS2.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det spår av något sådant påstående i inlägget du citerade?

Men för att svara på din fråga, jag tror inte att det skulle ha gjort oss immuna mot prisuppgång när kolkrafts stängs och gasen rusar i pris. Det skulle dessutom ha minskat utbyggnaden av andra kraftslag.
Ja, det har du ju skrivit; de har kört det för att det har varit lönt. Jag, med stöd av kommersialismen, hävdar att det aldrig hade inträffat om kärnkraften inte lagts ned i Tyskland och Sverige. Lagen om tillgång och efterfrågan stöder mig ganska väl i det uttalandet.

Vem har pratat om immunitet? Svängningar har alltid förekommit, men svängningarna har rört sig om enstaka procent, inte hundratals procent på ett par dagar. Det är ingen som har krävt att vi skall ha elpriser som för 4 år sedan. Det vi protesterar mot är ju de enorma prishöjningarna som är en direkt följd av att politiker lagt ner fullt fungerande kärnkraft.

Om vi sluppit vindkraft så hade det varit bättre. Den tillför ingenting och kan absolut inte ersätta kärnkraften, så varför skall vi ha den?
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att bör ägna lite tid åt att titta på den Statistik Mikael presenterat, den ger en bra mycket mer komplett och korrekt bild av verkligheten än den Ebba presenterat.

Samtidigt önskar jag att du slutar att påstå att jag skriver saker jag inte skriver.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.