@Testarn
Befintliga taket är helt platt.
185 är invändig takhöjd. Med isolering, luftspalt och några lager plywood blir det 200 utvändigt.
Sedan varierar det förstås lite beroende på var jag mäter.
Nu hoppas jag att det är mer begripligt.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
@tveksamt
Morran är gjord för en fälttävlan i långbågskytte.
För att undvika måltavlor med bilder på levande djur som teoretiskt kan vara stötande för vissa deltagare satsar jag Mumin-villans istället.

Lite olika svårighetsgrader...
Ett stort kartongspöke med två mindre spöken och handskar på en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer göra Spif som medelsvår...

Mvh Findus
 
  • Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
@Testarn
Befintliga taket är helt platt.
185 är invändig takhöjd. Med isolering, luftspalt och några lager plywood blir det 200 utvändigt.
Sedan varierar det förstås lite beroende på var jag mäter.
Nu hoppas jag att det är mer begripligt.
Mvh Findus
Jag är 172, och på vinden är det 188 i takhöjd. Det är för lågt, går inte att montera en lampa annat än ledlister och infällda spottar (fast de bygger ju uppåt istället). I källaren är det 2 meter, det funkar helt okej.
 
findus42 findus42 skrev:
@tveksamt
Morran är gjord för en fälttävlan i långbågskytte.
För att undvika måltavlor med bilder på levande djur som teoretiskt kan vara stötande för vissa deltagare satsar jag Mumin-villans istället.

Lite olika svårighetsgrader...
[bild]
Kommer göra Spif som medelsvår...

Mvh Findus
Mårran är bara ensam, utstött och missförstådd. Ska hon nu bli beskjuten också!?
 
  • Haha
  • Wow
  • Älska
  • Ledsen
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Jag är 172, och på vinden är det 188 i takhöjd. Det är för lågt, går inte att montera en lampa annat än ledlister och infällda spottar (fast de bygger ju uppåt istället). I källaren är det 2 meter, det funkar helt okej.
båtar har normalt inte hög takhöjd
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Något var dag.
Vi har att göra på snick. I alla fall jag som nästan bara gör entrépartier. Grejer som min beställare räknade på för ett halvår sedan ramlar in. Ett avancerat projekt i city är i gång. Måste jobba fullt fram till sommaren som det ser ut nu.

När det såg ut att bli en gles period satte jag igång några större delprojekt som direkt hör till själva målet med tråden. Vill inte släppa det. Därför så skall jag försöka att i alla fall lägga någon timme efter jobbet för pengar några dagar i veckan. Det finns material och en plan så hur svårt kan det vara :oops:. (Avskyr den frasen. Används nästan bara av folk utan ansvar som vill trycka till sådana som faktiskt gör något. )

Sågade till hälften av takbågarna. Nästa steg är att kopierfräsa dessa efter mallen. Morran höll koll...
Träsvarvverkstad, böjd träbit fastklämd, skräckinjagande figurer, skapande process, oordning, kreativt kaos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill inte att skurken blir för kaxig så skjöt några pilar för att injaga respekt. Fick till en anständig grupp. :whistle:
Måltavla med pilskador och tre pilar. Användes för pilbågskytte eller dart. Centrum kraftigt utsatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemma trekvart senare än om jag åkt direkt.

Lite om båtlivet.
Detta är vad temperometern visade vid ankomsten. Tänk på det ni som klagar på 18 grader.
Digital termometer visar inomhus- och utomhustemperatur på svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidigare år har oljekaminen fått brinna över dagen. Jag har hållit värmen jämn dygnet runt. Det cirkulerar teorier om att det på något sätt går åt mer energi om temperaturen åker jojo upp och ner. Jag tror vad jag vill om den saken.

Hur som helst så har oljan blivit löjligt dyr så jag testar ett jojo system.
Eldar med ved så mycket jag kan. Kan elda pellets om jag vill att det brinner ca fyra timmar utan tillsyn. Oljan har jag bara använt för att toppa när det är svinkallt ute eller när det blivit lite väl kallt när jag varit på jobbet under dagen.
Vedspis med öppen lucka och vedlådor, inomhusmiljö, trägolv, enkelt kök, värme, praktisk förvaring, rustik, hemtrevnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Summan hittills är att jag lagt mindre pengar på värme än något tidigare år. Till min förvåning har även elförbrukningen minskat. Jag har elektrisk grundvärme som håller båten frostfri om inget annat brinner. När jag är borta så borde elen gå upp när temperaturen sjunker.
Kan vara så att den visar sig vara högre än förra året just nu. Får se i efterhand.

Kom hem ca 18. Börjar som alltid med att elda. Sedan lagade jag en simpel pastarätt.

Kokar pastan med laken från musslor, örtsalt och tillräckligt ned vatten.
När pastan kokat upp smältes hackad purjolök i lite smör i en panna.
När purjon mjuknat tillsätt creme fraiche.
Låt puttra sakta tills det är dags att hälla av pastan.
Lägg då i musslorna i såsen. Musslorna blir varma nog. Låter man dem koka så blir det tuggummi av dem.
Servera omedelbart.
Musslor har så distinkt smak att inga kryddor behövs förutom salt till pastan. Superenkelt och gott.
Öl passar bra till. Men det gör det å andra sidan alltid.
Köksbänk med matlagningsingredienser, kastrull, skuren purjolök, musselskal, pasta, ölflaska och yoghurtbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagom till middagen hade tempen stigit till nästan 17. Helt ok.
Digital termometer visar utomhustemperatur minus 2 grader Celsius, inne 16,2 grader. Kyligt väder. Speglig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målsättningen varje kväll är att vara klar att gå till kojs klockan 2100. Då hinner jag vila sex och en halv timme innan det är dags att gå upp och elda igen.
Skärm från mobilens alarmapp visande tre olika alarm, en aktiverad, på en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Anderscurl och 24 till
  • Laddar…
när den är klar får du ta den när till varmare breddgrader igenom europas kanaler
 
Ungefär hur mycket vatten är det i kastrullen?
Är det en burk musslor eller kör du två?
 
Det är drygt en liter vatten. Barilla Fusilli ca 4dl behöver inte så mycket vilket ger laken större genomslag.
Det är till en person så en förpackning musslor.

Det blir rätt mycket mat. Hör till de som äter för att få i mig näring för att kunna fungera. Fett, kolhydrater och animalisk protein är energitätt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Lite om båtlivet.
Detta är vad temperometern visade vid ankomsten. Tänk på det ni som klagar på 18 grader.
[bild]
Går utmärkt att komma hem till svalt bo, så länge det går tillräckligt fort att höja temperaturen till dräglig nivå.
Kaminer brukar vara snabba, om man kan elda rätt.
 
Åsa Lund
M maria01 skrev:
varmare breddgrader
Sorgligt nog är jag inte på väg söderut. Inte med en dieseldriven båt. Även om jag ligger väl under en liter per distans så är det alldeles för långt till solen. För en sådan resa behövs ett seglande skepp. Kanske kan sträcka mig till Finland... möjligen.
tveksamt tveksamt skrev:
Kaminer brukar vara snabba
Det är normalt sant och en av mina invändningar mot kaminer i båtar. Volymen är så liten att så fort man fått fyr i en vanlig kamin blir det smällvarmt.
Har därför en egen konstruktion som fungerar mer som en kakelugn och ger nästan all värme indirekt under längre tid.
Kanhända att det lyckats lite för bra. Någon gång i en ospecificerad framtid bygger jag om den för att få lite mer direkt temperaturökning.

Rapport från dagens någonting...
Kopierfräst några takbågar.
Två åt gången spänns ihop med mallen. Viktigt med någorlunda rakt upplag. Sedan går jag runt med kullager mot mallen. Tvingarna får flyttas en gång för att kunna komma åt överallt.
Plyfan är lite svajig så det blir inte perfekt men för det här duger millimetertolerans.
Träsvarvning, verkstadsarbete, verktyg, träplankor, klemmor, snickeri, precision, kurvig, mall, hantverk, konstruktion, arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mittlinjen som är uppritat på mallen förs över innan paketet tas isär.
En träplanka i ett skruvstäd, markerad med mått och linjer för sågning eller borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritar också över det innersta förväntade läget för väggstolpar.
Skruvtving fäster sammanlagda träbitar på arbetsbänk, uppmarkerade skärlinjer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Markerar stolpläget på flatan. På det sättet vet jag vilken sida som varit uppåt vid kopierfräsningen. Vill montera alla åt samma håll. Troligen helt onödigt men om ett systematiskt fel smugit sig in så blir det rakt ändå av samma skäl som egentillverkade takstolar sätts i den ordning och åt samma håll som de spikats ihop.
Två uppstaplade träbitar på arbetsbänk med vinkelhake, sågspån, röd klämma i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sex bågar hanns med på en timme. Hoppades på 7. Med mallen hade det varit halvvägs vilket brukar kännas bra.
Vita böjda trästycken staplade på ett sågspånat golv i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Noramasen och 17 till
  • Laddar…
dom flesta är dieseldrivna på kanalerna du skulle kunna jobba dig ner och runt kompetens finns det nog mängder med jobb längs vägen

träffa på ett par som gör exakt det för några år sen gubben hade jobbat på mängder av båtar och varv längs resans gång ofta åkte dom hem till england på sommaren och resten av året på kanalerna
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
H
En glädje att följa båtomvandlingen!

När tänker du att den ”stora operationen” ska ske på båten med att plocka bort det gamla och på med det nya? Försommar eller kanske semester?
 
findus42 findus42 skrev:
Sorgligt nog är jag inte på väg söderut. Inte med en dieseldriven båt. Även om jag ligger väl under en liter per distans så är det alldeles för långt till solen. För en sådan resa behövs ett seglande skepp. Kanske kan sträcka mig till Finland... möjligen.
M maria01 skrev:
när den är klar får du ta den när till varmare breddgrader igenom europas kanaler
Förutom dieselpriset på 30 kr litern som blir besvärande med ett par tusen sjömil är väl höjdbegränsningen på 3,5m i kanalerna något som ställer till det. Drömmer själv om kanalresor i Europa med nuvarande eller annan båt men innan jag blir såpass arbetsfri så det är aktuellt krävs det nog någon sorts evolution på motorsidan för att det ska vara realistiskt.

Tycker formen på nya taket ser väldigt tilltalande ut för övrigt.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.