Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du är inte ensam, man köper alltid grisen i säcken när man köper en bostadsrätt. r.
Dagens sanning - som allt för få är medvetna om. En annan sak som få är medvetna om är vilket ansvar man har som köpare att verkligen besikta det man köper. Att en lägenhet är helrenoverad bör trigga alla tillgängliga varningssignaler. Det kan vara hundra nyanser av att sminka en gris. Vanligen snabbfixat av någon glad amatör, eller någon billig mutihantverkare. Eller också är det alldeles utmärkt gjort och det är en välskött förening med trevliga grannar. Jag har, som medlem i en Brf-styrelse, noterat hur extremt ovanligt det är att någon bemödar sig att kolla upp föreningen inför ett köp. Jag gjorde det inte själv heller så jag var inte mycket bättre men jag hade väl som många andra tur. Det fanns en hel del brister i lägenheten jag köpte men det fixade jag med tiden. Minns att mäklaren sade att det var någon i byggsvängen som hade den innan men det hindrade inte att jag direkt såg en del tvivelaktigheter.

Tänk också på att i stort sett inget som har med el att göra kan bli ett dolt fel. Det är lätt att hitta felen och har man inte kunskap själv så förväntas man ta in någon som har kunskaper (t ex elektriker). Avsaknad av jord i uttag (eller fuljordning) avslöjas direkt om man lyfter på locket. Samma sak med antika elledningar (typ OVIR) i rör, det kan man förvänta sig att det finns i en väldigt gammal fastighet även om det väl generellt är utbytt vid det här laget. Problemet är väl främst att det vid stressiga budgivningar kanske inte finns tid att ta in någon för att kolla och då chansar man. Men då får man räkna med att det kanske finns något fel. Lite som att köpa en bil på Blocket baserat på några fina bilder och texten. "Nybesiktad, skattad och försäkrad med bra S o V-däck"

Claes Sörmland
S SM4UKE skrev:
Tänk också på att i stort sett inget som har med el att göra kan bli ett dolt fel. Det är lätt att hitta felen och har man inte kunskap själv så förväntas man ta in någon som har kunskaper (t ex elektriker). Avsaknad av jord i uttag (eller fuljordning) avslöjas direkt om man lyfter på locket. Samma sak med antika elledningar (typ OVIR) i rör, det kan man förvänta sig att det finns i en väldigt gammal fastighet även om det väl generellt är utbytt vid det här laget. Problemet är väl främst att det vid stressiga budgivningar kanske inte finns tid att ta in någon för att kolla och då chansar man. Men då får man räkna med att det kanske finns något fel. Lite som att köpa en bil på Blocket baserat på några fina bilder och texten. "Nybesiktad, skattad och försäkrad med bra S o V-däck"

Just att någon har skruvat på jordade uttag på en ojordad anläggning kan om det är snyggt sminkat vara ett fel i varan som ger rätt till ersättning. Vi har diskuterat ett fall här på BH där rätten dömde så.

Men i trådens fall verkar det inte vara så snyggt sminkat. Man (=en tänkt kunnig köpare) ser att anläggningen är gammal och hempulad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.