Jag bor i ett 128 kvm hus i två plan (elementhus). Jag har idag en Nibe elpanna med 1-rörsystem. Jag tror att elpannan börjar bli till åren och är bidragande orsak till att vi från oktober ser en stor ökning i antalet kwh. Min fråga är om jag skall köpa en ”ny Nibe elpanna” (Evc 13) för att min är från 2006 och behålla min Nibe Compact varmvattenberedaren. Eller om det är en snål väg att gå. Skall jag köpa en ny installation av värmepump med även fläkt på utsidan av huset så är ju investeringen 3-4 ggr så stor. Elpanna nibe Evc13: ca 25 tkr ink installation, ny värmepanna 120 tkr ink installation. Hur tänker ni??
 
Investera i en luftvattenpump eller kanske två luftluftpumpar. Aldrig el!
 
  • Gilla
Jochi och 4 till
  • Laddar…
Vilken framledningstemperatur behövs från pannan för att hålla 21 °C inne i huset när det är som allra kallast i Visby, dvs ca -10 °C ? När är huset byggt? Värmepumpar klarar inte lika höga temperaturer som t.ex. en elpanna. Vilken värmekurva är inställd i EVC13 och vilken förskjutning?
 
Redigerat:
B
Värmepump alla gånger om ni kan leva med ljudet ute. Bor ni i Visby är dimensionerande utetemp inte hög, med många drifttimmar där framtempen är relativt låg och mild utomhustemp.

Är det väldigt dåligt med pengar kan man köpa en luft luft och få ner driftkostnaden på befintlig lösning, men finns pengarna är luftvatten värmepump helrätt.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
C Ceder80 skrev:
Jag tror att elpannan börjar bli till åren
Till åren ? antingen fungerar dom eller inte, antal kW är detsamma oavsett om spiralerna i den är defekta. Har du jordfelsbrytare. Det som till 100 % ger sig är kontaktorerna i dom, öppna och se hur det ser ut, svartbränt eller rent och snyggt. Nu är det s.k vinter och har då en kontaktor klistrat ( bränt fast ) i tilläge så värmen den konstant och du märker inte det nu när det behövs lite värme. Mao den går hela riden och kan inte koppla ur effekten.
 
  • Gilla
Jochi och 5 till
  • Laddar…
J
Satsa på en ny elpanna, så får du stora elbidrag framöver!
 
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Om din panna förbrukar mer än innan så kan det vara en läckande säkerhetsventil. Fota vattenmätaren på kvällen och morgonen och kolla att det inte läcker varmvatten till golvbrunnen under pannan.
 
Brukar dyka upp begagnade på blocker för en billig peng, oavsett så kallas den sorten för pannkaka och brukar ligga ovanpå en VVB. Alla fabrikar är lika i fysiska mått och går att använda, det som kan skilja en del är anslutning av rören, men går bra att koppla med slangar.
 
J jonaserik skrev:
Till åren ? antingen fungerar dom eller inte, antal kW är detsamma oavsett om spiralerna i den är defekta. Har du jordfelsbrytare. Det som till 100 % ger sig är kontaktorerna i dom, öppna och se hur det ser ut, svartbränt eller rent och snyggt. Nu är det s.k vinter och har då en kontaktor klistrat ( bränt fast ) i tilläge så värmen den konstant och du märker inte det nu när det behövs lite värme. Mao den går hela riden och kan inte koppla ur effekten.
Kontaktorerna har två felmoder, antingen bränns kontakterna ihop eller så bränns dom så att det blir avbrott. Det sker först på en fas och sedan på ytterligare än fas om man väntar tillräckligt länge. I vårt fall hade en kontaktor brännt ihop och en annan brännts till avbrott. Avbrottet skedde först och det felet märktes inte då tillgänglig effekt via de två återstående kontaktorerna fortfarande räckte för att värma huset.

Kontaktorerna står nog för drygt 90% av felen men det finns även annat som kan krångla, mest kontaktfel det också. I vår panna har även strömbrytarens kontakter brunnit. I det fallet till avbrott. Det löstes enkelt genom att koppla förbi strömbrytaren.

Kontaktorer varierar mycket i pris. Dyrast och enklast att montera är att köra original reservdel. Vill man lägga ner lite mer jobb går det att komma mycket billigare undan och montera en mer generell kontaktor som tål strömmen och har samma manöverspänning.

Sammanbrända kontakter brukar ha ganska hög resistans och då blir det lätt att hitta felet p g a varmgång.
Oorganiserade, hoptrasslade kablar; en är överhettad och skadad, potentiell brandrisk. Finger synligt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är det en Nibe Evc 13 och det är väldigt liten plats för att få dit andra fabrikat, dom är för höga. Orginal är svåra arr få tag i då dom slutat att tillverka dom, kan finnas några på Ebay vad kag vet. På ABB;s sida finns men tror att dom är utgångan där. I övrigt så är dom utsålda.Tror jag har en för 230 V som är manöver i den pannan.+ någon 24 V.
 
T TommyC skrev:
Kontaktorerna har två felmoder, antingen bränns kontakterna ihop eller så bränns dom så att det blir avbrott. Det sker först på en fas och sedan på ytterligare än fas om man väntar tillräckligt länge. I vårt fall hade en kontaktor brännt ihop och en annan brännts till avbrott. Avbrottet skedde först och det felet märktes inte då tillgänglig effekt via de två återstående kontaktorerna fortfarande räckte för att värma huset.

Kontaktorerna står nog för drygt 90% av felen men det finns även annat som kan krångla, mest kontaktfel det också. I vår panna har även strömbrytarens kontakter brunnit. I det fallet till avbrott. Det löstes enkelt genom att koppla förbi strömbrytaren.

Kontaktorer varierar mycket i pris. Dyrast och enklast att montera är att köra original reservdel. Vill man lägga ner lite mer jobb går det att komma mycket billigare undan och montera en mer generell kontaktor som tål strömmen och har samma manöverspänning.

Sammanbrända kontakter brukar ha ganska hög resistans och då blir det lätt att hitta felet p g a varmgång.
[bild]
Känner mig lite osäker på detta med sammanbrända kontakter? Fick ni en ökad förbrukning som resultat av detta? Jag tar hem en elektriker men påverkar detta inte pannans förbrukning så är ju felet ngn annanstans? Kanske skall ta hit en rörmokaren som får titta på elpannans funktion. Värmen är det inte fel på, bara det att förbrukningen skjuter i taket!!
 
Antingen är det högre temperatur inne eller så går det åt mer varmvatten. KiloWattimmarna försvinner bara inte utan går till något.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Inget fel på värmen. Nu vinter och om en kontaktor har bränt fast och någon del bränt sönder så kan den ge värme konstant 24/7 och du märker det inte då den håller värmen. Det som brukar hända när en kontaktor bränt fast, är när april kommer så rusar pannan, det blir hett i huset och ÖHS löser ut när pannan blirför varm, eftersom strömmen ligger till hela tiden och det behövs inte mer än någon Kw.

EDIT en säkerhetsventil som läcker på en VVB och det fyller på KV hela tiden kan ge många Kw per dygn, kolla så det inte rinner vatten från den.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Inget fel på värmen. Nu vinter och om en kontaktor har bränt fast och någon del bränt sönder så kan den ge värme konstant 24/7 och du märker det inte då den håller värmen. Det som brukar hända när en kontaktor bränt fast, är när april kommer så rusar pannan, det blir hett i huset och ÖHS löser ut när pannan blirför varm, eftersom strömmen ligger till hela tiden och det behövs inte mer än någon Kw.

EDIT en säkerhetsventil som läcker på en VVB och det fyller på KV hela tiden kan ge många Kw per dygn, kolla så det inte rinner vatten från den.
Tack för tipset!
Visst borde jag se på ”skvaller piggen” vid vattentrycksmätaren om säkerhets släppt ut vatten och därefter vattnet fyllts på. Antalet bar borde ju då sjunka respektive öka?
 
OM en säk läcker på en VVB så syns inget , det bara läcker ut via säken, på en VVB finns ingen manometer , der är trycket från egen pump eller kommunalt som håller.det uppe. Skulle det läcka syns det ganska väl hos dig i utslagsvasken. Ser inte säken men den är nog bakom dina blå streck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.