Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 582 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 582 inlägg
Skedde skadan nu så kan du täcka med svart sopsäck så läker den bättre.
Se tex här:
https://svensktradgard.se/faq-radgivarna/aktuella-fragor-juni/stamskada/
Se tex här:
https://svensktradgard.se/faq-radgivarna/aktuella-fragor-juni/stamskada/
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Jo jag misstänker att någon varit på det med gräsklipparen.Claes Sörmland skrev:
Men barken strax ovanför och runt omkring hela trädet har börjat släppa också.
Blivit strimmig och sitter lite löst.
Har du tips hur jag gör där?
Bästa svaret
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Inte mycket att göra förutom att vänta. Eller plantera ett nytt träd.Ejre skrev:
Jag ser att vi delar landsände. Hos mig har skogslönn utvecklats mycket dåligt och jag har en rödbladig lönn 'Royal Red' som har liknande skador som din. I mitt fall tror jag felet är två.
1. Lönn trivs inte i lerjord som jag har, dess rötter klarar inte den täta kalla jorden så den får problem med tillväxten. Lönn trivs i lättare varma jordar: sand, grus och mull. Av detta skäl ser lönnarna som har planterats på lera för jäkliga ut här vid Sörmlandskusten. Har en gård i grannsocknen där man ett par generationer tillbaka har försökt med lönn som alléträd på lerjord. Det ser riktigt illa ut för träden har utvecklas så sjukligt på den täta kalla jorden.
2. Jag bor frostlänt och lönnen drar igång för tidigt, skickar upp sav på våren och sen kommer de sena och hårda vårfrosterna. De orsakar "bark split", alltså att cellerna i barken som har vaknat fryser sönder, vilket ger skador som liknar dina (om det inte är gräsklipparen).
Så summa summarum, vänta och om du har tät lerjord och/eller frostlänt läge, plantera ett mer lämpat träd i vår.
Vill du ha en lönn som utvecklas väl på lera så finns en nordamerikansk art som utvecklas riktigt väl på lera: Silverlönn (Acer saccharinum). Det finns också en utmärkt hybrid med silverlönn som också fungerar bra på lera: Acer × freemanii Autumn Blaze (finns i handeln). Den senare har fina röda höstfärger. Jag odlar båda och de rekommenderas verkligen!
Tack snälla Claes för ditt utförliga svar det gav mycket
Tror att det är bark split som du skrev i det fallet.
Har alltid älskat alla lövträd då jag vuxit upp i barriket norr, så jag kommer att testa med flera framöver här på gården.
Vi har en del äppelträd som snart gjort sitt där det kan bli tal om ersättare av något slag.
Tycker mig sett att många fruktträd har börjat ta slut i många trädgårdar jag passerar så även många ekar naturligt i naturen.
Ska läsa om lönnarna du tipsade om, kul att du lyckats med dem!
Tror att det är bark split som du skrev i det fallet.
Har alltid älskat alla lövträd då jag vuxit upp i barriket norr, så jag kommer att testa med flera framöver här på gården.
Vi har en del äppelträd som snart gjort sitt där det kan bli tal om ersättare av något slag.
Tycker mig sett att många fruktträd har börjat ta slut i många trädgårdar jag passerar så även många ekar naturligt i naturen.
Ska läsa om lönnarna du tipsade om, kul att du lyckats med dem!