Jag har en hyfsat ny källardörr, insatt av mockfjärds, dörren är mer som en altandörr fast med metallbeslag på dörr samt runtom karm på yttersidan.
När dörren sattes in ville jag, dumt nog, enbart har lås på insidan se bild 1.
Nu skulle jag även vilja ha lås på utsidan, men hur gör man med metall ram samt karm ?
på Bild2 är metallram på dörr markerat med rött
Bild 3 visar röd= metallram på dörr och blått= metallkarm runt foder
Låskolv krockar med metallram utåt

Dörren går inåt
Vill ju helst inte byta dörr

Alla förslag mottages tacksamt

Vit dörr med silverfärgat handtag, röd tejp hänger löst. Låsmekanism synlig. Nedsliten, använd look.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterdörr halvöppen, visar låsmekanism, metallkomponenter, inomhusmiljö, röd markering vid kant.
Skapa konto
Vit dörr eller panel med röd och blå linje, en skruv synlig, skuggning upptill, utomhusmiljö.
Skapa konto

Det beror på vad det sitter för spanjolett i dörren.
Om spanjoletten är låsbar eller om endast handtaget är låsbart kräver helt olika beslag.
Om dörren är av trä, aluminium eller stål spelar ingen roll förutom att det skiljer hur man tar upp hålbilden (borrar för hål).
Ibland kan man utläsa typ av spanjolett från stämpling annars får man lossa spanjoletten och kontrollera låshuset, jag brukar skruva ur spanjoletten och kontrollera då det kan förekomma att låshuset är utbytt så stämplingen inte stämmer.

O orangehalsduk skrev:
Jag har en hyfsat ny källardörr, insatt av mockfjärds, dörren är mer som en altandörr fast med metallbeslag på dörr samt runtom karm på yttersidan.
När dörren sattes in ville jag, dumt nog, enbart har lås på insidan se bild 1.
Nu skulle jag även vilja ha lås på utsidan, men hur gör man med metall ram samt karm ?
på Bild2 är metallram på dörr markerat med rött
Bild 3 visar röd= metallram på dörr och blått= metallkarm runt foder
Låskolv krockar med metallram utåt

Dörren går inåt
Vill ju helst inte byta dörr

Alla förslag mottages tacksamt

[bild] [bild] [bild]
Är det ett handtag på utsidan kan man nog borra hål i beslaget och fräsa ut för en cylinder i själva dörren - har gjort det själv på en altandörr.

haha5810 haha5810 skrev:
Är det ett handtag på utsidan kan man nog borra hål i beslaget och fräsa ut för en cylinder i själva dörren - har gjort det själv på en altandörr.
Utsidan är helt ren, dvs ingenting
om du tittar på bild 2, kortsida av dörren. är det enbart cylinder på delen som inte är röd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.