Skumpe
Du måste specificera var i landet du pratar om.
Vedpriserna skiljer sig enormt mycket över landet, det handlar om tredubbla priset minst om du jämför billigast mot dyrast.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M malarmaster skrev:
stor skillnad i pris och energivärde på björk och tall. denna vintern har björk,torr o kluven legat på upp mot 1500 och blandved med gran o tall runt 800. då elpriserna även nästa vinter lär vara höga så är det ok att köpa otorkad ved nu då brist på ved lär fortsätta. Prisbilden är från södra Småland där färdig ved inte finns att köpa längre. Nu får man tänka på nästa vinter istället. Själv har jag tingat 5 m3 gallringsbjörk av en närboende bonde . Pris runt 500 m3. huruvida avverkningen för ved kommer att öka för att tillfredställa efterfrågan återstår att se.
Om björk kostar 1500kr och gran och tall 800 kr ska man bara köpa barrträd. Björk är typ 30% mer energi per kubik, inte 1500/800 => 87% mer.

Bilden över pris/m3 visar "rättvist" pris per kWh om Björk skulle kostat 300 kr.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:522819/fulltext01.pdf
Tabell över olika träslags densitet i kilogram per kubikmeter, med varianter som frisk och rötskadad ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell med energiinnehåll i kWh/m³ för olika träslag och trädtyper, sorterade efter densitet och röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Espen68
  • Laddar…
Jag uppfattar asp som lättare än al. Är det inte så?
 
Nissens
J Jaggatagga skrev:
Om björk kostar 1500kr och gran och tall 800 kr ska man bara köpa barrträd. Björk är typ 30% mer energi per kubik, inte 1500/800 => 87% mer.

Bilden över pris/m3 visar "rättvist" pris per kWh om Björk skulle kostat 300 kr.
[länk]
[bild]
[bild]
Är det stjälpt eller staplad ved?
 
J Jaggatagga skrev:
Om björk kostar 1500kr och gran och tall 800 kr ska man bara köpa barrträd. Björk är typ 30% mer energi per kubik, inte 1500/800 => 87% mer.

Bilden över pris/m3 visar "rättvist" pris per kWh om Björk skulle kostat 300 kr.
[länk]
[bild]
[bild]
Precis så, jag tror dock att många nya vedeldare köper veden på morgonen och eldar på eftermiddagen har ingen kunskap om hur länge veden ska torka eller vilket värmevärde den har. Man läser bara att den och den ska vara bäst och så köper man björk för det säger alla är så bra.
 
Nissens Nissens skrev:
Är det stjälpt eller staplad ved?
Energimängden per krona påverkas nog inte av i vilken form veden säljs eller är prissatt.
Utan det är förhållandet mellan de två olika träslagen och deras pris som är det intressanta i inlägget.
 
G guggen skrev:
Jag har ibland köpt till några kubik ved av olika lokala leverantörer i södra Sverige de senaste 10 åren, det har laget runt 450-650 kr/m3 stjälpt. Numera verkar det ha stuckit till 600-800. Så någonstans där ärbnog ett ok pris idag om du bor söder om gävle. I Stockholms eller göreborgs närområde är det nog 20-30% upp då det är en annan marknad.
Här i Tornedalen kostar det mellan 1000-1500 kr.kubiken,här är det många som eldar med ved.Dom flesta säljer i 1.5 kubiks säckar,när man stapplar upp veden är det knappt en kubik.
G guggen skrev:
Jag har ibland köpt till några kubik ved av olika lokala leverantörer i södra Sverige de senaste 10 åren, det har laget runt 450-650 kr/m3 stjälpt. Numera verkar det ha stuckit till 600-800. Så någonstans där ärbnog ett ok pris idag om du bor söder om gävle. I Stockholms eller göreborgs närområde är det nog 20-30% upp då det är en annan marknad.
 
  • Wow
guggen
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Energimängden per krona påverkas nog inte av i vilken form veden säljs eller är prissatt.
Utan det är förhållandet mellan de två olika träslagen och deras pris som är det intressanta i inlägget.
Du är rolig du, de använder enheten kubikmeter för veden när de anger hur många kWh den innehåller. Då vill man veta om de räknsr på stjälpt eller staplad ved, eller om det är ved helt utan luft.
 
En grej som många missar är att det inte finns nåt egentlig normpris på ved. Det är en "lokaltillverkad" produkt där varje tillverkares egen situation spelar in. Visst sneglar vedproducenter på varandra, och visst finns det de som har räknat och försöker "bli stora" (vilket leder till att de köper av andra), och så finns det större bolag och kedjor som säljer ved för att kunderna vill ha. Men överlag bestäms prisläget till stora delar av "hur det känns", både för "producenten" och "slutkunden".

Att så många nu höjt priset beror inte på kW, inte på efterfrågan och inte på "ökade kostnader", utan på alltsammans tillsammans. De flesta har höjt priset "för att alla andra gör det" och förstås också för att de såg en chans att tjäna litet mer pengar. Det som också hänt är att där den "girigheten" slagit ut i full blom så kan vissa producenter inte hålla sig från att sälja "undermålig ved", dvs. ved som inte är torr nog att användas när den levereras. Det är resultatet av ett överhögt pris, okunniga kunder och en grundläggande insikt om att priset kommer att "rasa" ner igen. Med ungefär samma produktionskostnader och dubbelt försäljningspris ligger vinstandelen flera 100% högre än normalt, och med kunder som med "noll koll" fyndar ved är det förstås svårt att hålla sig.

Grannens granne, en pensionerad småbonde, har färdigt kluven ved i två "högar". Från den ena säljer han till "stadsbor" och kallar den "inte riktigt helt torr ännu, så du får den litet billigare" (= 900 kr, mer påslag fixar han inte), förutsatt att de hämtar själv. Från den andra "högen", som ÄR helt torr och prima ved, säljer han till trakten och kör ut, i huvudsak till kunder som abonnerar på X kubik år från år, och beställer i förväg på våren när de ser hur mycket de har kvar. Han skulle inte sälja "ganska torr" ved till sina grannar fast de bad honom på bara knän, det är liksom under hans värdighet. Han kan av nån anledning inte förmå sig att själv leverera halvtorkad ved heller, fast det är till "stadsbor". Men att sälja den veden till stadsbor som kurvar in på gården och glatt swishar över pengar går nog :).

Produktionsmässigt skulle jag tro att gubben, med egen gammal "skogstraktor", vedmaskin och egen skog i grannskapet, producerar omkring 100 kubik per år. Som extraknäck och för att ha nåt att göra, och kanske också för att det finns en sån där gammaldags handslagsbaserad tillit mellan honom och kunderna (när han levererar vill han inte prata om betalning, utan klämmer till med "du kan ju betala sen" när han kör iväg :D). Jag skulle säga att han är en rätt typisk "lokal vedproducent", till volym, pris och "modell". Och också han är påverkad av det nuv. "bonanza"-läget.
 
Nissens Nissens skrev:
Du är rolig du, de använder enheten kubikmeter för veden när de anger hur många kWh den innehåller. Då vill man veta om de räknsr på stjälpt eller staplad ved, eller om det är ved helt utan luft.
Nej, det är enbart förhållandet mellan vedtyp och pris och kWh per m³ som är av intresse i inlägget ovan. Under förutsättning att båda sorterna mäts lika.
 
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Nej, det är enbart förhållandet som är av intresset i inlägget ovan. Under förutsättning att båda sorterna mäts lika.
För dig kanske, men jag är intresserad av det faktiska energiinnehållet, inte bara det relativa.

Är det ok med dig att jag är intresserad av det, eller blir du sur då? :)
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
För dig kanske, men jag är intresserad av det faktiska energiinnehållet, inte bara det relativa.

Är det ok med dig att jag är intresserad av det, eller blir du sur då? :)
Inte det minsta sur. ;)(y)

Önskar dig en trevlig helg.:heart:

För övrigt håller jag med om vedpriserma är galna.
 
Redigerat:
G gbgustaf skrev:
Med en bra kamin kan du få ut närmare 2000 kWh värme ur en kubikmeter av den veden, och du kan aldrig köpa 2000 kWh för 1200 kr. Om alternativet är direktverkande el alltså. Har du en vämepump är det troligen billigare att använda den än att köpa ved till det priset.
Du kan omöjligt få ut 2000kWh från 1 m3 stjälpt björkved - det rör sig snarare om 1000 kWh. Eftersom det florerar så många olika siffror på energiinnehåll beroende på vilket volymmått som används har gemene man svårt att jämföra priser, dels mellan vedleverantörer och även mot andra uppvärmningssätt.
 
M Mikko58 skrev:
Jo helt klart får man mer betalt om man säljer färdig ved men man slipper arbetet med ved tillverkningen om man säljer massaveden till skogsbolaget.
Klokt
Att elda med ved som kostar 1200 kr/m3 stjälpt mått är ett dåligt val ekonomiskt.
Vedvärme kostar med det priset ca 2,10 kr/kwh + hantering/lagring av ved. För mig har smärtgränsen passerat vid det priset.
 
B Blundgren skrev:
Du kan omöjligt få ut 2000kWh från 1 m3 stjälpt björkved - det rör sig snarare om 1000 kWh. Eftersom det florerar så många olika siffror på energiinnehåll beroende på vilket volymmått som används har gemene man svårt att jämföra priser, dels mellan vedleverantörer och även mot andra uppvärmningssätt.
Rätt
Det är ca 0,5 m3 travat i 1,0 m3 stjälpt mått.
Verkningsgraden i en braskamin är kanske 70-80%
==> ca 750 kwh värme i 1 m3 ved stjälpt mått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.