Hej, min dimmer i badrummet har gått sönder och tänkte byta ut den, köpte en Schneider 315W.
När jag skulle byta märkte jag att det står 1000va på den gamla så avbröt bytet för säkerhets skull.
Min fråga är om 315 w räcker och om 1000va är lite overkill från början ?
Och vad är skillnaden mellan dimmrarna ?
Dimmer går till 6 lampor i taket Gu10 35W halogen.
Sitter även en strömbrytare till en lampa för badrumsspegeln undertill samt har en pax ventilation.

Skall man ta det säkra före det osäkra och byta till likadan dimmer, skiljer ju väsentligt i pris !

Nidde

Det räcker, dina lampor drar 210W så 315W är med marginal.
1000W dimmer är rätt häftigt..

• Gilla
niddex
  • Laddar…
Är 1000va samma sak som 1000W ?

N niddex skrev:
Är 1000va samma sak som 1000W ?
På ett ungefär

• Gilla
niddex
  • Laddar…
Ok! Då tar jag och byter imorgon.
Tack för svaren.

L
Fundera på om du inte borde gå över till LEDlampor istället när du ändå håller på. Halogen är på väg att fasas ut. Dessutom sparar du el också.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
E elmont skrev:
På ett ungefär
Det gäller ju bara en rent resistiv last såsom glödljus/halogen. Kopplar du in billigare LED-belysning som alltför ofta har PF på 0,5 så blir det mycket mindre (hälften väl, isf 1000VA = 500W vid PF på 0,5).

• Gilla
niddex
  • Laddar…
L Lennart 57 skrev:
Fundera på om du inte borde gå över till LEDlampor istället när du ändå håller på. Halogen är på väg att fasas ut. Dessutom sparar du el också.
Jodå Led blir det framöver.
Skall bara hitta en seriös elektriker som inte har Ahlsellpriser:p
Kan/får inte installera själv som sagt och har säkert 40 spottar i huset.
Dock har jag en hel låda halogenlampor jag införskaffade för ett par år sedan så har inte jätterbråttom.

Nidde

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N niddex skrev:
Jodå Led blir det framöver.
Skall bara hitta en seriös elektriker som inte har Ahlsellpriser:p
Kan/får inte installera själv som sagt och har säkert 40 spottar i huset.
Dock har jag en hel låda halogenlampor jag införskaffade för ett par år sedan så har inte jätterbråttom.

Nidde
Jag har bara två vanliga halogenspottar (12v) i mitt badrum och försökte byta dom till LED.
Dom flesta led är mycket lägre lumen, den med högst (närmast) lumen var biltema dimbara.
Trots att jag inte har dimmer så flimrande dom slumpmässigt så jag gick tillbaka till halogen.
Nu tror jag ju inte att min ekonomi havererar på dom max fem minuter i taget jag har lyset på med halogen istället för led så jag har resignerat.

Transformatorn som du har kräver oftast en viss minimumlast för att fungera. LED drar då för lite för att komma upp i denna minimumlast.

Bästa lösningen är då att byta till en transformator lämplig för LED. Det finns även lösningar med en "bottenlast", alltså ett motstånd som drar ström (och blir varmt).

Det var inte problemet i mitt fall. Även med en LED och en halogen flimrade LED:en.
LED:arna flimmrade dessutom inte i takt, det var slumpmässigt flämtande, dom kunde lysa i typ 2 sekunder och sedan gå ner lite i styrka under jättekort tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.