Hejsan,
Vi renoverar vårt badrum som är på andra våningen, en firma var här idag och tog bort golvet. Eftersom de ska förstärka det, då vi skall ha kakel och klinkers.
En av arbetarna gjorde ett hål i röret som går till elementet så att det droppade vatten i jämn takt. Sen satte han på denna. Kan inget om rör, men känns lite osäkert om den skall ligga i golvet. Är det en säker "lagning" eller ska jag be att de bytar hela slangen, vill inte betala för ny slang och arbete för det?
Tack för du läste, å tack på förhand för tips och råd!
Vi renoverar vårt badrum som är på andra våningen, en firma var här idag och tog bort golvet. Eftersom de ska förstärka det, då vi skall ha kakel och klinkers.
En av arbetarna gjorde ett hål i röret som går till elementet så att det droppade vatten i jämn takt. Sen satte han på denna. Kan inget om rör, men känns lite osäkert om den skall ligga i golvet. Är det en säker "lagning" eller ska jag be att de bytar hela slangen, vill inte betala för ny slang och arbete för det?
Jag hoppas att du köpt en ombyggnad med avtal om att följa branschreglerna. Så jär står det i Säker vatten (länk längre ner):
”Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara, till exempel i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, ska utföras utan fogar.
….
Fogar på tappvattenledningar ska vara placerade så att de är utbytbara och så att eventuellt utläckande vatten enkelt kan upptäckas.
…
Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara, till exempel i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, ska utföras utan fogar.”
Du kan läsa mer här:
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/2
”Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara, till exempel i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, ska utföras utan fogar.
….
Fogar på tappvattenledningar ska vara placerade så att de är utbytbara och så att eventuellt utläckande vatten enkelt kan upptäckas.
…
Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara, till exempel i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, ska utföras utan fogar.”
Du kan läsa mer här:
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/2
Patrikkkk skrev:Hejsan,
Men det är väl inte tappvatten till elementet,eller?OlssonX skrev:Jag hoppas att du köpt en ombyggnad med avtal om att följa branschreglerna. Så jär står det i Säker vatten (länk längre ner):
….
…
Du kan läsa mer här:
[länk]
Liknande trådar
-
Blixt gjorde hål i källargolv
Artikelkommentarer -
Kan jag hålla inne del av faktura för skador orsakade av hantverkare?
Juridik -
Byggaren och KA gjorde ett katastrof jobb och huset håller på att rasa: Hur stämmer jag dem?
Juridik -
Hantverkare borrat hål i dörr - handtaget får inte plats
Fönster & Dörrar -
Hantverkare till Fasadrenovering i Halland
Referenser Hantverkare & Entreprenörer