L Leafy skrev:
Jag hade lite liknande som dig fast inte lika hög fuktkvot uppmätt i syllarna, men för hög RH i grunden helt enkelt.

Jag gjorde som useless säger här också, bytte ut min gamla trasiga plast, rensade ur grunden på organiskt material och hängde ner RH mätare ett par dm från taket på olika ställen. såg till så att allt ovan jord såg bra ut med avrinning, bort med växter och liknande närmast grunden.
Loggade RH samt temp i typ 1 års tid och bestämde mig sen för en Corroventa sorptionsavfuktare då jag såg att RH var långt över "godkänt" under större delen av sommarhalvåret.

Min tanke här var lite samma som sagts, om det har stått utan åtgärder i 20 års tid så kan det stå i 1 år till utan att något drastiskt händer.

När den blev installerad så skummade jag fast cellplast i alla ventilöppningar för att täta ordentligt och någon gång ska jag väl även ta tag i luckan ner i grunden så den blir tätare med.
Tack. Ja med tanke på att det ej finns någon plast alls idag utan enbart singel, så kanske plast och isolering räcker och en sorptionavfuktare kan bli en onödig investering. Men vill man inte torka upp fukten som finns idag på något sätt eller blir klimatet så pass bra förhoppningsvis med den lilla åtgärden att det räcker för att torka upp? Och sen, hur gör jag med alla ventilerna utan avfuktare? Öppna som vanligt?

Ventilerna ska vara fullt öppna på vintern och helt stängda på sommaren för att få minsta fuktbelastning i grunden.

• Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
C cap skrev:
Ventilerna ska vara fullt öppna på vintern och helt stängda på sommaren för att få minsta fuktbelastning i grunden.
Okej, så vid tillträde borde jag efter plastningen stänga igen ventilerna i sommar men när ska jag öppna dem igen och kommer jag se någon förändring under den tiden i grunden på ett år?

Kan inte exakta värden när man öppnar stänger.
Man vill hålla ute den varmafuktiga luften som vi har på sommaren för den kondenserar när den kommer in i den kalla grunden.
På vintern när det är toort och kallt ute så blir det tvärt om och luften torkar den varma grunden.
Förr satt det alltid luckor in till krypgrunderna och dom som skötte detta hade sällan problem med sina grunder.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
C cap skrev:
Man vill hålla ute den varmafuktiga luften som vi har på sommaren för den kondenserar när den kommer in i den kalla grunden.
På vintern när det är toort och kallt ute så blir det tvärt om och luften torkar den varma grunden.
Förr satt det alltid luckor in till krypgrunderna och dom som skötte detta hade sällan problem med sina grunder.
Ja, dock så måste denna vintern varit värdelöst i det hänseendet. Inte mycket till kall torr luft på västkusten denna vinter ;)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
C cap skrev:
Det är inte riktigt så enkelt då det också beror på vad man bor i landet. Söderut kan det vara hög fukthalt även på vintern.
Med tanke på det alldeles för höga fuktvärden i syllarna så tycker jag att du ska stänga gluggarna och sätta in en avfuktare. Det är kanske inte heller är nödvändigt med än adsorptionsavfuktare som slukar ganska mycket el utan det kan räcka med en woods krypgrundsavfuktare. De är riktigt effektiva. Kör själv en sådan och har haft adsorptionsavfuktare tidigare.
Plasta, stäng gluggarna och in med en avfuktare är min rekommendation. Maxa gärna avfuktaren första två veckorna för att få ut mycket av fukten i virket. Sen kan du ställa den på nånstans runt 70rf.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
..........har tittat på termisk avfuktare och det verkar lovande med tanke på den låga förbrukningen men där ska jag inte täppa igen några ventiler, eller har jag fel?
.......
Här ringer varningsklockor!
Det är bara en försäljare som kan få in "termisk" och "låg förbrukning" i samma mening utan att skämmas.
Är det en sån värmeslinga som avses?
Det där måste utredas innan du går vidare med planerna.
Är det en sorbtionsavfuktare med tillhörande värmeelement som avses så kan det vara ok men då ska absolut ventilerna stängas helt.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Här ringer varningsklockor!
Det är bara en försäljare som kan få in "termisk" och "låg förbrukning" i samma mening utan att skämmas.
Är det en sån värmeslinga som avses?
Det där måste utredas innan du går vidare med planerna.
Är det en sorbtionsavfuktare med tillhörande värmeelement som avses så kan det vara ok men då ska absolut ventilerna stängas helt.
Ja precis en så värmeslinga ;)
Den avfuktaren jag tittat på heter Drybox, verkar finns ett gäng av dem och har inte satt mig in i exakt va skillnaden är på dem alla, har mest tittat på vad dom klarar för kvm.

S Stugmannen skrev:
Det är inte riktigt så enkelt då det också beror på vad man bor i landet. Söderut kan det vara hög fukthalt även på vintern.
Med tanke på det alldeles för höga fuktvärden i syllarna så tycker jag att du ska stänga gluggarna och sätta in en avfuktare. Det är kanske inte heller är nödvändigt med än adsorptionsavfuktare som slukar ganska mycket el utan det kan räcka med en woods krypgrundsavfuktare. De är riktigt effektiva. Kör själv en sådan och har haft adsorptionsavfuktare tidigare.
Plasta, stäng gluggarna och in med en avfuktare är min rekommendation. Maxa gärna avfuktaren första två veckorna för att få ut mycket av fukten i virket. Sen kan du ställa den på nånstans runt 70rf.
Har kollat vidare på detta och det verkar funka för väldigt många och verkar vara en relativt billig lösning. Har ett problem bara och det är storleken, mitt hus är 126kvm så antar att grunden är det samma? Eller tänker jag fel? Skulle denna fungera för ändamålet?
https://www.clasohlson.com/se/Luftavfuktare-Woods-SW38FW/p/36-8083

Hur förhåller sig TS 27% i förhållande till luftfuktigheten i grunden.

Med hjälp av En ACETEC Sorbtionsavfuktare ligger jag ca 60 %.

G Ganescha skrev:
Har kollat vidare på detta och det verkar funka för väldigt många och verkar vara en relativt billig lösning. Har ett problem bara och det är storleken, mitt hus är 126kvm så antar att grunden är det samma? Eller tänker jag fel? Skulle denna fungera för ändamålet?
[länk]
Yes, men det är denna du ska ha isåfall https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-dsc50fm-made-in-sweden/
Skillnaden här är att den har en mycket starkare fläkt vilket gör att den tar större ytor och klarar mer kluriga ytor.
Utöver detta så är det bra att vidta tidigare föreslagna förslag som tex rensa ut organiskt material mm. Vänta med isolering tills att du har fått ordning på fuktnivån i krypgrunden. Sen kan du se om det behövs. Om du kan lägga upp bilder så är det lättare att ge vettiga förslag sen. Kände du någon lukt i huset när du var där?

S Stugmannen skrev:
Yes, men det är denna du ska ha isåfall [länk]
Skillnaden här är att den har en mycket starkare fläkt vilket gör att den tar större ytor och klarar mer kluriga ytor.
Utöver detta så är det bra att vidta tidigare föreslagna förslag som tex rensa ut organiskt material mm. Vänta med isolering tills att du har fått ordning på fuktnivån i krypgrunden. Sen kan du se om det behövs. Om du kan lägga upp bilder så är det lättare att ge vettiga förslag sen. Kände du någon lukt i huset när du var där?
Okej, jag flyttar in 1:a maj så just nu går jag enbart på besiktningsmannen protokoll och vill vara förberedd till 100% (nåja) vid inflyttning och göra dom åtgärder jag kan göra innan experter tas in (inget illa menat mot Er ;))
Okej, den ska klarar Max 100kvm, du tror det räcker? Ska jag göra en stenkista i krypgrunden? Hur djup?

G Ganescha skrev:
Okej, jag flyttar in 1:a maj så just nu går jag enbart på besiktningsmannen protokoll och vill vara förberedd till 100% (nåja) vid inflyttning och göra dom åtgärder jag kan göra innan experter tas in (inget illa menat mot Er ;))
Okej, den ska klarar Max 100kvm, du tror det räcker? Ska jag göra en stenkista i krypgrunden? Hur djup?
Om du inte har några direkta skiljeväggar så tror jag att funkar annars kan du ha två stycken.
Då du redan har singel i grunden så funkar det som en stenkista. Då kan du dra dräneringen från avfuktaren ner under plasten i singelstenen.
Du kan ju som du är inne på annars köra med en adsorptionsavfuktare men då får du räkna med större elförbrukning. Fördelen är att en sådan sprutar ut torr luft på andra sidan grunden samt den forslar bort den fuktiga luften ut på utsidan av huset vilket i sin tur skapar undertryck vilket är bra om du har elak lukt i huset. Min erfarenhet är dock att en kondensavfuktare i stil med woods fungerar ypperligt. Värmeslinga som du nämnde som ett alternativ ger jag dock inte mycket för. frågan är hur mycket du behöver göra. Om det bara handlar om att torka upp syllen så tänker jag att en kondensavfuktare löser detta.
Det finns ju starkare woods med som den här https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-sw59fw-made-in-sweden/#description

Redigerat:
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Är det något ganska nytt med betongtäckmatta?

Själv efter ryggoperationen så kravlade jag runt i krypgrunden o plockade bort allt organiskt o gamla spikar osv. Alla venthål blev fogskummade, marken fick den tjockaste diffusiontätaste plasten mm, stort överlapp, tejpade skarvar, ut mot grunden 100mm frigolit, fogskummat, helt tätt. Sorptionsavfuktare som blåser ut mot llvp som gör att det inte bildas en ishög under llvp.

Hur svårt skall det vara att få det att funka bra?

Jasså. En Sorptionsavfuktare förbrukar mycket Energi?

"Räkna med större elförbrukning"

Var har ni fått det ifrån?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.