Jag kommer att renovera våran källare 90M2 i ett stenhus från 1929 (putsad tegel) som står på betonggrund.
Huset är nyligen dränerat på utsidan i nivå med klacken på grunden.
För att få maximal takhöjd i källaren tänker jag att vi bilar bort ner til klacken,på grunden, lägger dränerande material (isodrän) i nivå med klacken och att vi sedan lägger EPS cement (15cm) följt av golvvärme som vi lägger i flytspackel på toppen.
EPS-cement väljer vi för att det är isolerande så vi sparar höjd och isolering vs vanlig gjuten platta.
De funderingar jag har är:
Blir detta stabilt nog eller ger EPS-cementen "för lite tryck" ut mot väggarna när den är så lätt? (vill ju inte göra huset mindre stabilt.
Några tips på hur man kan åstadkomma ännu högre takhöjd? (tunnare lager EPS-cement?)
Huset är nyligen dränerat på utsidan i nivå med klacken på grunden.
För att få maximal takhöjd i källaren tänker jag att vi bilar bort ner til klacken,på grunden, lägger dränerande material (isodrän) i nivå med klacken och att vi sedan lägger EPS cement (15cm) följt av golvvärme som vi lägger i flytspackel på toppen.
EPS-cement väljer vi för att det är isolerande så vi sparar höjd och isolering vs vanlig gjuten platta.
De funderingar jag har är:
Blir detta stabilt nog eller ger EPS-cementen "för lite tryck" ut mot väggarna när den är så lätt? (vill ju inte göra huset mindre stabilt.
Några tips på hur man kan åstadkomma ännu högre takhöjd? (tunnare lager EPS-cement?)
Står inför liknande beslut för min källare. Också dränerat med en tanke att på sikt få till lite bättre takhöjd, golvvärme osv.
Tänker du en total höjd på 15 cm (makadam + isodrän + EPS)?
Tänker du en total höjd på 15 cm (makadam + isodrän + EPS)?
Om vi delar upp frågeställningen och börjar med stabiliteten vad kommer du bila ut? Om det är en mellangjuten platta innanför en grundmur har dessa normalt inte en roll i att hantera marktryck på samma sätt som en en annan typ av konstruktion. Om du har en tegelstomme och mellangjutna plattor utan allt för stort marktryck ska man normalt kunna bila ur utan risk. Har man ett stort marktryck, grundmur i tex lättbetong så får man göra en bedömning. Har du nyligen dränerat har du förhoppningsvis koll på vilka massor som återfyllts med och till vilken höjd. Oavsett vad man tänker ut i förhand får man vara vara observant när man bilar på hur konstruktionen är och vad detta ger för ledtrådar. I ett av mina badrum jag bilade ur så var det mesta av plattan tunn och dåligt/obefintligt armerad till en utsträckning att slägga var bättre än slaghammare. Dock hittade jag en kraftigare vot som verkade ta marktryck från en av grundmurarna så den fick då vara kvar men det orsakade lite pyssel med att försiktigt jacka ur den i överkant för dragning av golvvärmeslagen.G GuldIvar skrev:Jag kommer att renovera våran källare 90M2 i ett stenhus från 1929 (putsad tegel) som står på betonggrund.
Huset är nyligen dränerat på utsidan i nivå med klacken på grunden.
För att få maximal takhöjd i källaren tänker jag att vi bilar bort ner til klacken,på grunden, lägger dränerande material (isodrän) i nivå med klacken och att vi sedan lägger EPS cement (15cm) följt av golvvärme som vi lägger i flytspackel på toppen.
EPS-cement väljer vi för att det är isolerande så vi sparar höjd och isolering vs vanlig gjuten platta.
De funderingar jag har är:
Blir detta stabilt nog eller ger EPS-cementen "för lite tryck" ut mot väggarna när den är så lätt? (vill ju inte göra huset mindre stabilt.
Några tips på hur man kan åstadkomma ännu högre takhöjd? (tunnare lager EPS-cement?)
Din konstruktion sedan med Isodrän, EPSCement samt en tunnare kaka ovanpå är väl annars så tunn konstruktion man kan komma undan med en cementbaserad konstruktion.
Tack för inspel.
En fundering, skulle det gå att (en bit in i rummet så inte helt intill grundmuren) gräva ut djupare än nedsidan av klacken på grundmuren och på såvis få in mera isodrän som isolerer utan att tappa takhöjd? så som illustreras i skissen
En fundering, skulle det gå att (en bit in i rummet så inte helt intill grundmuren) gräva ut djupare än nedsidan av klacken på grundmuren och på såvis få in mera isodrän som isolerer utan att tappa takhöjd? så som illustreras i skissen
Hur gick det? Jag funderar på nästan exakt samma sak..
G GuldIvar skrev:
Jag körde på en annan lösning till slut, Spräckte berg, försärkte sulan under grundmuren och installerade 2st invändiga pumpgropar. Sen makadam 5cm, sen purskum 5cm, sist fiberarmerat flytspackel 5cm. Det blev bra, vad jag kan bedömma än så länge och det har ju fallit mycket regn på sistånde.M Micheal Swiggs-Malmevik skrev:
Liknande trådar
-
Bärighet i grundmur, källare
Grund & Markarbeten -
Vilka åtgärder bör jag vidta när jag flyttar in? Grundläggningen och fuktrelaterade risker i källaren
Grund & Markarbeten -
Källaren tar in vatten -Grävd källare innanför krypgrund
Grund & Markarbeten -
Hittade detta i jordkällare/krypgrund. Vad e det?
Grund & Markarbeten -
Grundmur i källaren med blåbetong
Grund & Markarbeten