Noterade en liten fläck svart bakom en garderob som jag drog fram. Luskade lite och under strukturtapeten var det rejält mögligt.
Dessa garderober platsbyggdes av tidigare ägare och inget vi flyttade på under besiktningen. Frågan är har vi ett case för dolda fel försäkringen?
Det är troligtvis mer bakom de andra garderoberna och ca från tak och 30-40 cm. Ingenting längre ner på väggen.
Dessa garderober platsbyggdes av tidigare ägare och inget vi flyttade på under besiktningen. Frågan är har vi ett case för dolda fel försäkringen?
Det är troligtvis mer bakom de andra garderoberna och ca från tak och 30-40 cm. Ingenting längre ner på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Om kan se att garderoberna att de är dikt mot väggen så kan det naturligtvis inte bli dolt fel. Det är inte dolt. Sen kan ma. fundera var den fuktiga luft kommer ifrån?
Det är troligtvis som togs upp ovan. Väldigt enkel åtgärd. Vilket innebär att även om det skulle vara dolt fel skulle det troligtvis inte bli någonting.
Sen undrar jag varför man funderar på dolt fel? Varifrån kommer eget ansvar? Själv skulle jag inte valt en process för annat en ett flertal hundratusen lappar. Nej, jag är verkligen inte gjord av pengar. Men risken är förstor och stressen däremellan är alldeles för stor. Visst är det surt om det börjar regna in i köket Men med hus kommer roliga hyss... Med roliga prislappar. Det är mitt egna ansvar.
Det är troligtvis som togs upp ovan. Väldigt enkel åtgärd. Vilket innebär att även om det skulle vara dolt fel skulle det troligtvis inte bli någonting.
Sen undrar jag varför man funderar på dolt fel? Varifrån kommer eget ansvar? Själv skulle jag inte valt en process för annat en ett flertal hundratusen lappar. Nej, jag är verkligen inte gjord av pengar. Men risken är förstor och stressen däremellan är alldeles för stor. Visst är det surt om det börjar regna in i köket Men med hus kommer roliga hyss... Med roliga prislappar. Det är mitt egna ansvar.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Varför måste vi dra ur informationen ur dig?
Kollat vinden / utrymmet ovan?
Vad har du för utrymme bakom?
Vad har du för ventilation?
All den informationen är ett minimikrav för att ens kunna fundera över dolt fel.
Kollat vinden / utrymmet ovan?
Vad har du för utrymme bakom?
Vad har du för ventilation?
All den informationen är ett minimikrav för att ens kunna fundera över dolt fel.
Ja det har absolut kommit från fukt någonstans, inte vind ovanför,J jonaserik skrev:
Tror det är en liten toa får mäta.
Men kommer ju bli tvungen att ta bort innertaket när jag river väggen.
Verkar dock vara en gammal skada.
Badrum.Centano skrev:
Redigerat:
Ska riva taket och kolla.S SueCia skrev:
Toa ovan
Mekanisk frånluft på två ställen på denna våning som är en källare.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Skulle kunna vara läckage från Toan ovanifrån då eventuellt.K Kris1 skrev:
Det borde isåfall kunna gå på försäkring eller kanske t.o.m som dolt fel för en gångs skull.
Om du ska driva det som dolt fel får du inte börja åtgärda någonting alls utan att ha gett säljaren möjligheten att åtgärda och du måste anmäla det till säljaren så snart som möjligt efter felet upptäckts.
Ja frågan är om man orkar och om det är värt det när jag funderar på det. Säljarna har en dolda fel försäkring hos ett bolag som verkar vara jobbiga och troligtvis kommer kräva en utredning som kostar x-antal tusen. Ska ringa bolaget imorgon och höra.S SueCia skrev:Skulle kunna vara läckage från Toan ovanifrån då eventuellt.
Det borde isåfall kunna gå på försäkring eller kanske t.o.m som dolt fel för en gångs skull.
Om du ska driva det som dolt fel får du inte börja åtgärda någonting alls utan att ha gett säljaren möjligheten att åtgärda och du måste anmäla det till säljaren så snart som möjligt efter felet upptäckts.
Fast det är klart, är det från toan över kan man ju undra hur golv och bjälklag ser ut.S SueCia skrev:Skulle kunna vara läckage från Toan ovanifrån då eventuellt.
Har du någon fuktmätare? Tror både Claes och Kjell har fuktmätare som inte bara mäter med piggar utan med 20mm djup mät med baksidan på mätaren. Då kan du mäta tex ett golv utan att köra piggarna genom våtrumsmattan.
Det är inga precisionsinstrument men fungerar ofta förvånansvärt bra som indikation.
Tex https://www.kjell.com/se/produkter/...JIxdR7LNRvXCXN_lFlhoC0TEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Det är inga precisionsinstrument men fungerar ofta förvånansvärt bra som indikation.
Tex https://www.kjell.com/se/produkter/...JIxdR7LNRvXCXN_lFlhoC0TEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer