Ingen som har föreslagit kall pizza? När jag åkte tåg Malmö - Stockholm brukade jag beställa en pizza i god tid, låta den bli kall och skära upp den i trekanter. Det blir ju liksom en ostsmörgås med lite extra fyllning. Perfekt att ha med som mat tycker jag.

Min mamma brukade göra en typ av varma mackor: två skivor bröd, ägg och kaviar. Sedan in i "varma-mackor-järnet". När de sedan hade kallnat slog vi in dem i folie och tog med som färdkost. Skulle förstås funka med vilken sorts varma mackor som helst som man låter svalna.

Lite frukt, kanske torkade äpplen och aprikoser att "snacka" på. Och lite nötter och choklad.
 
  • Gilla
  • Ledsen
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Slänger man inte bara in ett par gorbys under huven om man vill ha något varmt att äta.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Slänger man inte bara in ett par gorbys under huven om man vill ha något varmt att äta.
Skulle det vara bättre än korv menar du?
 
Allt är bättre än korv.. särskilt kokt.
 
Det enda receptet jag tog med mig hem från när jag bodde i England är sandwich med äggsallad - passar perfekt att ta med. Du kokar ägg, mosar och blandar med majonäs, lite vinäger, salt o peppar. Lägg mellan två skivor formfranska eller i en bagel. Jag brukar ha selleri och paprika också. Gott att äta med potatischips.

En god variant på denna sandwich är med tonfisk(och majonäs). En annan är med rökt lax, Philadelfiaost, rödlök och citron.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi ska bila från Skåne ner till Österrike på fredag. Maten på haken längs vägen genom Tyskland är oftast varken billig, nyttig eller särskilt god.
Vilket är ditt bästa tips på mat att ha med sig och äta i bilen?
Både sånt som går att köpa färdigt eller laga själv uppskattas (y)
När vi åker långväga så gör vi alltid någon form av pastasallad, wraps eller baguette att ta med. Smidigt och gott
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Tack alla för ideer!
Vi pratade om detta vid kvällsmaten igår.
Sonen vill ha pannkakor.
Dottern vill ha piroger med grönsallad och cocktailtomater.
Så det får väl bli lite av varje plus en massa vattenflaskor.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Man kanske skall tänka på att ha med lite "reservmat" med, ifall att något händer på vägen och man blir stående i köer i flera timmar....
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
P Pilis skrev:
Vi brukar ha varmvatten i några mattermos sen får passagaren helt enkelt värma upp bullens kokkorv uteefter man blir hungrig (+korvbröd).

Vill vi lyxa till det så stannar vi på något rastaställe och gör potatismos av resterande korvvatten.

(Går även göra med ett spritkök men då blir rasten längre…)
Japp, kört samma själv. Lite wienerkorv i termosen och påse med korvbröd. Väldigt enkelt och mättande
 
  • Gilla
Pilis
  • Laddar…
bananer enkla att förvara och lätta att äta utan att kladda ner sig
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Äger ingen bil. Hyr eller lånar föräldrarnas. :)
För snål för att köpa en eller har du inte råd efter dina luncher? ;)
 
  • Haha
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
För snål för att köpa en eller har du inte råd efter dina luncher? ;)
Vad skulle jag göra med en bil när jag bor mitt i stan. Cyklar eller går för det mesta eller tar taxi.
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
bananer enkla att förvara och lätta att äta utan att kladda ner sig
Om man är vuxen ja :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tack alla för ideer!
Vi pratade om detta vid kvällsmaten igår.
Sonen vill ha pannkakor.
Dottern vill ha piroger med grönsallad och cocktailtomater.
Så det får väl bli lite av varje plus en massa vattenflaskor.
Mitt råd för bilfärder är protein och lite fett. Man vill få i sig mat som varar länge, minskar sötsuget och helst inte gör dig törstig. Mat som ger gaser är heller inge vidare...

Börjar man dagen med en bra frukost med ägg, kött och liknande så kan man lätt klara sig 10-15 timmar med bara lite tillskott av ägg/ost/skinka. Det är kanske inte så roligt men det går. Men man kan ju ha det i åtanke åtminstone och sikta på att skala bort sånt som bara skapar mer matsug eller toa-behov som bröd, socker mm.

Det är väl svaret på frågan som ställdes, vad som är bra att äta i bilen. Om man däremot vill lyxa till det så skulle jag helt klart plotta vägen på google maps och hitta ett par matställe på vägen, tyskarna är duktiga på att göra bra husmanskost!
 
Vår långreseklassiker från mitt hem är antingen burkärtsoppa eller hemlagad köttsoppa eller korvsoppa som man värmer på medhavt gaskök någonstans där det passar att stanna.

Sambon föredrar pastasallad och grillad korv som man grillar på gasköket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.