Hej,
Jag har en 12år gammal duschblandare Fm Matsson 9000 (tror jag se bild). När vi skruvar på vattnet så går det trögt och ibland gnisslar det lite vad gör jag åt det och hur gör jag? Behöver jag byta något?

Tack,
Roger

• En 12 år gammal Fm Mattsson 9000 duschblandare monterad på kakel med synliga kalkfläckar och slitagemärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andonovska
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Tack för svaret :D

Roger,

• Gilla
Stefan ALSNÄS1
  • Laddar…
Hej,
har en likadan. Tänkte byta krankäglan och läste att insatsen kan sitta hårt. Men hur får jag ens loss ratten till att börja med? Jag har lossat skruven på sidan och provat att både vrida den moturs och dragit rätt utåt. Hur gör jag?

Kromad badrumskranhandtag med synlig skruv, monterad på kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ska gå att dra rakt ut. Den kan sitta hårt så man får ta i.

Krilleman
Din blandare finns med i ett par sekunder här:

Men riktigt så lätt går det inte alltid som du märker...

Om man har en helt ny blandare som gnisslar och visslar när man vrider på vattenreglaget, är det fabrikationsfel då?

Jag har en FM Matsson 9000E, alltså generationen efter den 9000 serie som trådskaparen frågar om, och generationen före "9000E ii" (som borde vara generation tre då). Det är en helt ny blandare som en VVS kille har kommit med och monterat. Den var liksom helt ny, med vattenkran och andra delar i FM Matssons svart-vita kartong. Jag var med när han monterade. Han tog ner den gamla av exakt samma modell.

Den gamla behövde ny termostat bara. Bara?! Säger jag som amatör. Den var 6 till 7 år gammal och hade ett trögt vred. Jag hade faktiskt en 9000 innan, så jag minns när den nu gamla 9000E monterades upp. (Jag såg också att det stod 14/3 inristat under ratten, alltså mars 2014. Det kan lika gärna ha varit en av de första batcherna, för 9000E började tillverkas 2014 enligt FM Matsson) Men för att jag skulle "bli nöjd" som han kallade det, och för att det ska "gå snabbt", och dessutom "spara pengar" så valde han att byta ut hela den. Jag bor i hyreslägenhet, så mig gör det inget att han kostar på en helt ny blandare, jag betalar inte för det direkt ur egen ficka (tycker jag betalar bra som det är redan, så det är fint att man får bra service).

Till saken hör också att en klantskalle till fastighetsskötare/tekniker (minns inte exakt hans titel nu) varit framme vid blandaren innan VVS kille kom ut. För det första så tog han med sig fel delar ut, fastighetsskötaren alltså. Han hade med sig delar för "9000E ii". Och det efter att jag gjort förarbetet och tagit reda på fakta, så som att blandaren heter 9000E, och delgivit denna inforamtion till kundtjänst som registrerat felanmälan. För det andra så började han montera ner min 9000E trots att han saknade erfarnhet och kunskap om den modell, enligt egen berättelse. Och trots att han saknade rätt delar till den! Så han använde våld och våghalsighet för att montera isär termostaten. För det tredje så ringde han VVS killen för råd och för att fråga om rätt reservdelar, men först efter att han redan hade tagit isär allting och insåg att han var inne på djupt vatten. VVS killen kunde inte hitta passande termostat till den modellen, och lovade att komma ut på plats dagen efter, efter att han redan hade förstört min blandare. Slutligen, för det fjärde, så stängde han av vattnet i badrummet så jag inte kunde ha kranvatten där. Och dessutom stängde han av vid huvudventilen, trots att det finns ventiler vid blandaren som han lika gärna kunde ha använt. Så istället för att bara kranvattnet inte fungerar så fungerade inte vattnet i hela badrummet, så varken toalettstolen eller tvättmaskinen gick att använda.

När VVS killen kom ut så fixade han allting, han bytte ut hela blandaren som sagt. Det märks så tydligt när någon med kunskap, erfarenhet och kommer ut och fixar, som är förberedd med alla passande delar och verktyg till att börja med. Men resultatet blev inte helt perfekt tyvärr. Det började med att vredet på höger sida var trögt på den gamla blandaren. Nu fick jag ny blandare och det vredet fungerar bra, men nu har jag istället ett vänster vred för vatten till/från som går trögt istället och gnisslar. Så var det inte på den gamla blandaren.

Jag bad VVS killen komma förbi och kolla på det här. Han tog av ratten och testade att vride runt reglaget (heter det spindeln?) med polygrip lite försiktigt. Han skulle göra en notering om det här, men ville inte montera av överstycket för att inspektera insidan. Det här är något som borde bli bättre med tiden sa han.

Jag frågade FM Matsson om det här, om det är tecken på fabrikationsfel, eller om det är så dumt som att deras blandare behöver jobbas in innan de blir bra. Jag undrade också om det finns någon packning som är torr i fall blandaren har legat för länge i lager. Inte minst då det är en äldre modell. FM Matsson menar att det kan bli så om det kommer in partiklar in i överstycket vid montering. Men de erkänner samtidigt när jag frågar dem att överstycket sitter förmonterat i blandarhuset (vet inte om man säger så) när den är ny. Så då är den risken minimal, såvida man inte sitter på ett renoveringsprojekt med mycket damm, smuts och skit omkring sig. En annan möjlig förklaring som de menade kunde vara att om vattnet stått avstängt, att det kan släppa partiklar från insidan av rören, som då på så sätt kommer in i blandaren när man släpper på vattnet. Det låter lite väl otroligt om det skulle vara stämma! Men jag kan förstå tanken: vatten i rören och trycket pressar utåt och gör att eventuella avlagringar eller annat hålls på plats när vattnet är på. De förklarade också att det inte finns någon packning innanför utan att det är två "keramiska skivor" som går emot varandra och att "mellan skivorna är det en tunn hinna av silikonfett".

Eftersom jag ser att det nämns här, kan man alltså köpa motsvarande silikonfett och smörja upp eventuell "keramik"? "Nej, det går inte att smörja upp.": FM Matsson. Visserligen kostar väl en sån där liten tub med silikonfett runt 150 kr, kan jag tänka mig. Då kan man lika gärna köpa ett helt överstycke för 209 kr på Bauhaus och bara byta ut. Intressant är det, för mig som observatör och elektronikreparatör, att se hur den här "byt och släng" kulturen förekommer även inom VVS branschen (inte bara inom elektronik).

Ingen packning, endast "keramiska skivor"... och ett "tunnt" lager silikonfett... tja... vad kan gå fel?! Ja juste... det är fel på mina rör. Men vafan, låt oss slita ut rören också och installera nya. Kan lika gärna ta ett steg till då och rasera hela huset, och bygga nytt. Att det ska vara så svårt att erkänna att man har dålig kvalitetskontroll eller allmänt bara dåliga produkter. Varför annars komma med en Romersk tvåa som i "9000E ii"? Varför inte bara säga "9000F"? Varför "ii"? Ska de nu komma med "iii" och "iiii" och "v" också? Jag vet inte vad som flugit i dem nu helt plötsligt. Som om det vore Canon fotokamera det här, med sina "Mark V" och alla andra "Mark" betäckningar som de kör med.

Jag är rädd att även om jag tar saken i egna händer och köper ett nytt överstycke på Bauhaus så kommer jag få samma usla resultat. För läser man recensionerna där så ser man att det är fler än bara jag som är missnöjda.
Här är ett exempel på det:

"Monterade och fungerade i några dagar. Sen var funktionen inuti trasig. Plasten spruckit och smulats sönder. Fick återgå till gamla överstycket och mixa delar för att få det att funka. Borde reklameras."
Patrik G.
Verifierad kund,
Recensation från 2022-10-02

Och då snackar vi om nya delar! Inte 12 år gamla delar och blandare.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.