Håller på att byta ut lite avloppsrör i 2 rum nere i källaren, har bilat upp betongen och grävt fram dom gamla rören.

Just nu ligger dom gamla gjutjärnsrören i en blandning av sand och sten som ni ser på bilderna. Det är så minst 1 meter ner i backen.

Vad hade ni gjort med underlaget när man ska ned med plaströr på samma plats för att man ska vara säker på att rören inte sjunker ned under betongen när man gjutit.

Grävd grop i betonggolv avslöjar gammalt rör, omgiven av verktyg och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla rostiga rör som sticker ut från marken i en grävd grop.
Skapa konto
Renovering eller rörarbete, grävd grävning i betonggolv, tvättstuga, rör, grovkonstruktion, avskalade väggar.
Skapa konto

Varför befarar du att nya för skall sjunka? De gamla gjutjärnsrören ligger ju kvar, förmodligen i rätt nivå. Om det är så föreslår jag följande.
Riv upp gamla rör och skyffla rent för en ny ledningsbädd med marginal för ny sand. Lägg en duk typ geotextil på rörgravens botten och på den ett lager av ca 7 cm sand och packa väl. Härpå läggs nya plaströr som kringfylls med mer sand upp till blivande betongplattans botten. Packa väl.
Duken är till för att sanden inte skall sjunka ner mellan grövre material genom vibrationer när man går på golvet eller om grundvatten tillfälligt når upp, så att sättning kan uppstå. Detta sagt utifrån dina bilder och mark med normal bärighet där huset inte står på pålar på lös mark. Jag rekommenderar att rören läggs med 2 % fall där det är möjligt.

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Varför befarar du att nya för skall sjunka? De gamla gjutjärnsrören ligger ju kvar, förmodligen i rätt nivå. Om det är så föreslår jag följande.
Riv opp gamla rör ock skyffla rent för en ny ledningsbädd med marginal för ny sand. Lägg en duk typ geotextil på rörgravens botten och på den ett lager av ca 7 cm sand och packa väl. Härpå läggs nya plaströr som kringflygs med mer sand upp till blivande betongplattans botten.
Duken är till för att sanden inte skall sjunka ner mellan grövre material genom vibrationer när man går på golvet, så att sättning kan uppstå. Detta sagt utifrån dina bilder och mark med normal bärighet där huset inte står på pålar på lös mark. Jag rekommenderar att rören läggs med 2 % fall där det är möjligt.
Tack för utförlig förklaring, då får det bli så.

Jag är väl bara extra nojig då man inte vill att något ska hända när man väl gjutit igen och lagt klinker på :giggle:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.