14 267 läst · 48 svar
14k läst
48 svar
Borde vi sätta igen takfotsventilationen?
Det där med att svartmöglet dyker upp på norra sidan är inte konstigt alls. Så här års är det kallt på nätterna och din takkonstruktion blir också kall. Under dagen värms luften upp, takkonstruktionen värms långsammare. Uteluften innehåller mer fukt när den är varm, letar sig in i din vind där den kondenserar på den kalla takkonstruktionen. Den södra sidan värms upp av solen och dels upphör kondensationen här och dels torkar det kondenserade bort. Så är det inte på norra sidan, där blir fukten kvar.
Svartmöglet är inget jätteproblem. Det bryter inte ner konstruktionen. Egentligen inga större problem för friska människor heller.
Har man problem rent mentalt att leva med denna vetskap så kan man behandla ytan med tex boracol. Det vimlar av andra liknande produkter med. Jag har använt boracol i rödfärgen på min norrvägg och då sluppit prickarna som annars alltid dyker upp.
Svartmöglet är inget jätteproblem. Det bryter inte ner konstruktionen. Egentligen inga större problem för friska människor heller.
Har man problem rent mentalt att leva med denna vetskap så kan man behandla ytan med tex boracol. Det vimlar av andra liknande produkter med. Jag har använt boracol i rödfärgen på min norrvägg och då sluppit prickarna som annars alltid dyker upp.
Du sitter i samma sits som så många andra som installerat värmepump och slutat elda.
Men det braiga är att du verkar förstått grundproblematiken.
Det är mycket att tänka på när man förändrar förhållandena och förutsättningarna i ett hus som är byggt med en tanke om en viss funktion.
Lite generellt:
Utan ångspärr blir stigande fukt fångad i spånet på vinden. När sommarvärmen kommer så stiger fukten ur spånet och behöver vädras ut via vindsventilationen.
När man slutar elda blir vinden kallare och luften kan hålla mer fukt som sedan kondenserad på kalla ytor (sponten).
Fuktig luft kan absolut blåsa upp via takfotsventilationen och kondensera på kalla ytor om temperaturen svänger runt nollan. Typiskt nere vid takfoten där det oftast är kallast. Också typiskt mot norr där vinden är minst uppvärmd utifrån och kalla fuktiga nordanvindar trycker mot huset.
Så, om möjligt, skapa undertryck via kontrollerad tilluft/frånluft i boutrymmet är ett bra sätt att sänka fukt trycket mot vinden.
Tilläggsisolera inte då det sänker temperaturen på vinden. Åtminstone inte förrän fuktproblemen är under kontroll.
Lite mer konkret:
Om du tror att fukten kommer utifrån och vill sätta igen, sätt igen hela vinden och se till att ha en avfuktare som klarar minusgrader (sopsionsavfuktare) och som har en pålitlig kvalitetshygrostat, samt rördragning för luftomsättning. Fortfarande kan det bli fuktigt vid takfoten då luften inte cirkulerar naturligt på vinden längre och hygrostaten ska placeras i mitten av vinden på norrsidan, där den då inte känner av fukt i takfoten.
Det kan också bli väldigt varmt på vinden sommartid om inte takfots- och nockventilationen kan ventilera bort värmen.
(Bor i hus från 1970 och har värmepump, eldar ibland i kamin)
Jag har själv haft fläckar med svartmögel på vinden (typiskt vid takfot) och dödat med bensaltensid samt tagit bort det svarta pigmentet med klorin. Har funkat än så länge.
Har också tätat, så gått det går då jag har tillbyggnader, och har avfuktare med bra hygrostat. Den går ibland och då intermittent på/av i ca 45min intervaller så den gör jobbet. Kan ibland ändå se frusen fukt fläckvis på ett par ställen nere vid takfot, men inget mögel. Behöver lösa luftomsättning eller ökad fuktmätning längs takfot kopplat till styrning av luftfuktaren.
Jag provar mig fram försiktigt...
Men det braiga är att du verkar förstått grundproblematiken.
Det är mycket att tänka på när man förändrar förhållandena och förutsättningarna i ett hus som är byggt med en tanke om en viss funktion.
Lite generellt:
Utan ångspärr blir stigande fukt fångad i spånet på vinden. När sommarvärmen kommer så stiger fukten ur spånet och behöver vädras ut via vindsventilationen.
När man slutar elda blir vinden kallare och luften kan hålla mer fukt som sedan kondenserad på kalla ytor (sponten).
Fuktig luft kan absolut blåsa upp via takfotsventilationen och kondensera på kalla ytor om temperaturen svänger runt nollan. Typiskt nere vid takfoten där det oftast är kallast. Också typiskt mot norr där vinden är minst uppvärmd utifrån och kalla fuktiga nordanvindar trycker mot huset.
Så, om möjligt, skapa undertryck via kontrollerad tilluft/frånluft i boutrymmet är ett bra sätt att sänka fukt trycket mot vinden.
Tilläggsisolera inte då det sänker temperaturen på vinden. Åtminstone inte förrän fuktproblemen är under kontroll.
Lite mer konkret:
Om du tror att fukten kommer utifrån och vill sätta igen, sätt igen hela vinden och se till att ha en avfuktare som klarar minusgrader (sopsionsavfuktare) och som har en pålitlig kvalitetshygrostat, samt rördragning för luftomsättning. Fortfarande kan det bli fuktigt vid takfoten då luften inte cirkulerar naturligt på vinden längre och hygrostaten ska placeras i mitten av vinden på norrsidan, där den då inte känner av fukt i takfoten.
Det kan också bli väldigt varmt på vinden sommartid om inte takfots- och nockventilationen kan ventilera bort värmen.
(Bor i hus från 1970 och har värmepump, eldar ibland i kamin)
Jag har själv haft fläckar med svartmögel på vinden (typiskt vid takfot) och dödat med bensaltensid samt tagit bort det svarta pigmentet med klorin. Har funkat än så länge.
Har också tätat, så gått det går då jag har tillbyggnader, och har avfuktare med bra hygrostat. Den går ibland och då intermittent på/av i ca 45min intervaller så den gör jobbet. Kan ibland ändå se frusen fukt fläckvis på ett par ställen nere vid takfot, men inget mögel. Behöver lösa luftomsättning eller ökad fuktmätning längs takfot kopplat till styrning av luftfuktaren.
Jag provar mig fram försiktigt...
jag tror ovan talare var rätt.M MrDizzy skrev:Ni har liknande förutsättningar som mitt hus från 62
Öppen takfot, kutterspån
troligen ingen ångspärr eller ångbroms.
En ganska väsentlig fråga är uppvärming av huset från början och nu.
Är det så att uppvärmningen var en ved eller oljepanna från början kanske??
och nu kör ni på bergvärme tydligen.
Det skulle då medföra att bytet av värmesystem gjort att spillvärmen från murstocken som värmde vinden inte längre finns och det är en kallare vind helt enkelt.
Kallare vind = högre relativ fuktighet.--> kan ge mögelproblem (notera kan, ej säkert)
Att då i erat läge sätta igen takfotsventilationen kommer enl vad jag förstått att öka ev fuktproblem.
Vinden är gjord för att ha en viss värme och därmed viss självdragsventilation.
Dock så länge den relativa fuktigheten är under 65% (eg 70% men extra marginal är aldrig fel) behöver ni aldrig bry er. Det ska inte kunna växa något.
[bild]
Med det sagt om ni känner er osäkra ändå så antingen bygga egen lösning typ TrygghetsVakten Vind eller köpa den produken (10-15tusen har jag för mig)
Det den ska göra om jag förstått det rätt är att jämföra både relativ och absolut fuktighet ute och på vinden.Och då det är lämpligt startar en fläkt som suger ut fuktig luft och den luften ersätts av torrare utomhusluft.
EG
relativ fuktighet vind > relativ fuktighet ute samt
absolut fuktighet vind > absolut fuktighet ute
Detta torkar då ut på vinden då det är rätta förhållanden.
Byggde egen sådan lösning som dessutom räknar ut vad den relativa fuktigheten blir om man tar den absoluta fukten på vinden och ute temperaturen. Blir den för hög (mer än 65%) startar inte min fläkt.
Detta motverkar kondensering vid köldbryggor
Vet inte om Trygghetsvakten gör samma men gissar det.
I vart fall ... det är bara ett extra sätt att hålla fukt på vinden i schack och ger sinnesro. Desstom iom att jag byggde styrningen mha hemma automatstation blev det billigt med. (allt ca 3 - 3.5tusen )
ett annat alternativ som vi själva gjorde i när vi installerade bergvärmen var att se till att tända en brasa om dagen i en av eldstäderna. Vi renoverade helt enkelt kakelugnarna för att använda dem som vår ventilation. Det passar oss perfekt. En mysbrasa på kvällen håller murstocken varm och möglet borta som så ofta kommer på vinden när man installerat bergvärme och slutar elda. Kakelugnen är ett alternativ till avfuktare som jag tycker är betydligt trevligare.
[En mysbrasa på kvällen håller murstocken varm och möglet borta]
Egna studier visar att skorstensstocken inte hinner bli varm alls av endast en brasa om dagen.
Det krävs kontinuerlig/långvarig uppvärmning om värmen ska hinna sprida sig från rökkanalen till ytan i skorstenens stenmassa. I alla fall hos mig.
En kakelugn är ju dessutom typiskt gjord för att avge den mesta värmen innan den lämnar boytan. Så kolla en gång till hur varmt det faktiskt blir på vinden om du inte redan gjort det.
Nu kan det ju funka utmärkt att göra på ditt sätt hos dig, men det behöver nog testas hos var och en så man inte lurar sig.
Egna studier visar att skorstensstocken inte hinner bli varm alls av endast en brasa om dagen.
Det krävs kontinuerlig/långvarig uppvärmning om värmen ska hinna sprida sig från rökkanalen till ytan i skorstenens stenmassa. I alla fall hos mig.
En kakelugn är ju dessutom typiskt gjord för att avge den mesta värmen innan den lämnar boytan. Så kolla en gång till hur varmt det faktiskt blir på vinden om du inte redan gjort det.
Nu kan det ju funka utmärkt att göra på ditt sätt hos dig, men det behöver nog testas hos var och en så man inte lurar sig.
Redigerat:
och du har inte rör? Vår murstock blir varm på andra våningen samma kväll som vi eldar beroende på vilken av eldstäderna vi använder (4pipor, inga rör). En av piporna verkar sitta djupare för där tar det längre tid. Ventilation får vi i vilket fall som helst.P pemu skrev:[En mysbrasa på kvällen håller murstocken varm och möglet borta]
Egna studier visar att skorstensstocken inte hinner bli varm alls av endast en brasa om dagen.
Det krävs kontinuerlig/långvarig uppvärmning om värmen ska hinna sprida sig från rökkanalen till ytan i skorstenens stenmassa. I alla fall hos mig.
Nä, originalmuren. Inga insatsrör om det var det du menade.M Meestella skrev:
Har myskamin I gillestugan och det krävs typ en hel dags eldning om det ska bli varmt ända upp på vinden så det känns på murstocken där.
Har 4 temp- och fuktsensorer på vinden men även om man tillslut kan känna att murstocken blivit något varmare så märks det inte på sensorerna ute i takfoten. Så det är inte självklart att en brasa på tre-fyra timmar räcker för att ens märkbart höja tempen dugligt på vinden.
I ditt fall verkar det funka. Och ni får ju in friskluft också så eldningen borde skapa ett litet undertryck i boutrymmet också.
Kan det vara så att mysbrasan förbättrar självdraget tillräckligt för att minska fukt i huset rent generellt? Vi har tyvärr ingen kamin eller annat att elda i. Vi funderar på att skaffa en till nästa vinter för att kunna ”boosta” lite när bergvärmen inte riktigt hinner med.
Bergvärmen installerades av förra ägaren för snart 18 år sedan, så möglet har haft 18 år på sig att växa till sig. Vi har bara bott här i två år och jag har inte haft tillfälle att börja dokumentera hur fort möglet eventuellt sprider sig. Jag är inte orolig för svartmöglet i sig, men det tyder på att det åtminstone periodvis är lite för fuktigt.
Kontentan verkar vara att vi inte ska röra takfotsventilationen just nu iallafall. Vi får hoppas att ångbroms i köket kan hjälpa lite. Det blir ju väldigt mycket ånga när man lagar mat, och det blir inte bättre av att köksfläkten från 80-talet är måttligt effektiv.
Vi har bott i hus sedan 2005 så jag trodde att vi har någorlunda koll, men en 1930-talskåk med plankstomme funkar tydligen inte likadant som 1950-talskåken med reglad stomme som vi hade tidigare De där 20 åren gör mycket skillnad rent byggnadstekniskt.
Bergvärmen installerades av förra ägaren för snart 18 år sedan, så möglet har haft 18 år på sig att växa till sig. Vi har bara bott här i två år och jag har inte haft tillfälle att börja dokumentera hur fort möglet eventuellt sprider sig. Jag är inte orolig för svartmöglet i sig, men det tyder på att det åtminstone periodvis är lite för fuktigt.
Kontentan verkar vara att vi inte ska röra takfotsventilationen just nu iallafall. Vi får hoppas att ångbroms i köket kan hjälpa lite. Det blir ju väldigt mycket ånga när man lagar mat, och det blir inte bättre av att köksfläkten från 80-talet är måttligt effektiv.
Vi har bott i hus sedan 2005 så jag trodde att vi har någorlunda koll, men en 1930-talskåk med plankstomme funkar tydligen inte likadant som 1950-talskåken med reglad stomme som vi hade tidigare De där 20 åren gör mycket skillnad rent byggnadstekniskt.
Jag kanske missar något, men varför installerar du inte bara en vettig köksfläkt och frånluft ? Inte bara för vindens skull utan även för er trivsel.M mrsnhp skrev:Kan det vara så att mysbrasan förbättrar självdraget tillräckligt för att minska fukt i huset rent generellt? Vi har tyvärr ingen kamin eller annat att elda i. Vi funderar på att skaffa en till nästa vinter för att kunna ”boosta” lite när bergvärmen inte riktigt hinner med.
Bergvärmen installerades av förra ägaren för snart 18 år sedan, så möglet har haft 18 år på sig att växa till sig. Vi har bara bott här i två år och jag har inte haft tillfälle att börja dokumentera hur fort möglet eventuellt sprider sig. Jag är inte orolig för svartmöglet i sig, men det tyder på att det åtminstone periodvis är lite för fuktigt.
Kontentan verkar vara att vi inte ska röra takfotsventilationen just nu iallafall. Vi får hoppas att ångbroms i köket kan hjälpa lite. Det blir ju väldigt mycket ånga när man lagar mat, och det blir inte bättre av att köksfläkten från 80-talet är måttligt effektiv.
Vi har bott i hus sedan 2005 så jag trodde att vi har någorlunda koll, men en 1930-talskåk med plankstomme funkar tydligen inte likadant som 1950-talskåken med reglad stomme som vi hade tidigare De där 20 åren gör mycket skillnad rent byggnadstekniskt.
Vi har aktiv frånluft på konstant drift i badrum och gästtoa (installerades i maj när badrummet renoverades). Tilluft via friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum. Köksfläkten ska bytas när vi renoverar köket i höst.Viktor.J skrev:
Självdragsprincipen är väldigt vanlig fram till 80- 90 talet och är inget fel i sig. Felet är alla förändringar som har gjorts av senare ägare allt eftersom energin har blivit dyrare. Nya helt okunniga ärare har till och med satt igen ventilationen helt på sina vindar och det har slutat i mer eller mindre katastrof för dem. Är huset gammalt och byggt för självdrag så skall det vara de senare också. Fukt på vinden har ALLA vad dom än säger. Tar du bort värme från vinden till exempel värme från skorstenen är det viktigt att ÖKA ventilationen i stället för att minska den. Fukten kommer ALLTID in men du behöver hjälpa till att ventilerar ut dem när vädret vänder ute.Viktor.J skrev:
Ventilation i båda ändarna på vinden brukar finnas men det behövs några längst upp i taket på mitten av husets längd för att få bättre cirkulation genom hela vinden. Det är det inte så många som vet. Lätta montera.
Boracol mot prickarna och bättre ventilation hjälper nästan alltid. Lyckat till !
Finns många som förespråkar en oventilerad kallvind också ( i självdrags hus).t.ex.T Tommy 346 skrev:Självdragsprincipen är väldigt vanlig fram till 80- 90 talet och är inget fel i sig. Felet är alla förändringar som har gjorts av senare ägare allt eftersom energin har blivit dyrare. Nya helt okunniga ärare har till och med satt igen ventilationen helt på sina vindar och det har slutat i mer eller mindre katastrof för dem. Är huset gammalt och byggt för självdrag så skall det vara de senare också. Fukt på vinden har ALLA vad dom än säger. Tar du bort värme från vinden till exempel värme från skorstenen är det viktigt att ÖKA ventilationen i stället för att minska den. Fukten kommer ALLTID in men du behöver hjälpa till att ventilerar ut dem när vädret vänder ute.
Ventilation i båda ändarna på vinden brukar finnas men det behövs några längst upp i taket på mitten av husets längd för att få bättre cirkulation genom hela vinden. Det är det inte så många som vet. Lätta montera.
Boracol mot prickarna och bättre ventilation hjälper nästan alltid. Lyckat till !
https://www.lfs-web.se/vind.htm
https://www.hallbaratrahus.se/teknisk-ventilation.php
https://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf
Så jag tror man ska vara försiktig med att slänga sig med för vida termer utan att se till vindens helhet. Jag tror det är här många brister, en vind är komplex och det finns många orsaker som påverkar. Därför finns det inte en lösning som allttid fungerar. Men saknar men den insikten så kan man kanske tro att ökad ventilation, ingen ventilation, måla grinden röd eller hoppa i sängen flera gånger som lösning.
Tack för länkarna! Det är verkligen en komplex fråga.Viktor.J skrev:Finns många som förespråkar en oventilerad kallvind också ( i självdrags hus).t.ex.
[länk]
[länk]
[länk]
Så jag tror man ska vara försiktig med att slänga sig med för vida termer utan att se till vindens helhet. Jag tror det är här många brister, en vind är komplex och det finns många orsaker som påverkar. Därför finns det inte en lösning som allttid fungerar. Men saknar men den insikten så kan man kanske tro att ökad ventilation, ingen ventilation, måla grinden röd eller hoppa i sängen flera gånger som lösning.
Såhär ser det förresten ut i 3-4 sektioner i ena änden av vinden. Det är alltså inte bara ”lite prickar”. Antagligen finns det både vitt och svart mögel.
Jag vet inte varför det är mest i den här änden, men det kan hänga ihop med att det är ovanför köket. Det är dock inte ”fläckfritt” på resten av vinden heller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte varför det är mest i den här änden, men det kan hänga ihop med att det är ovanför köket. Det är dock inte ”fläckfritt” på resten av vinden heller.
Har lika dant i sektionen ovanför badrummet i källaren.M mrsnhp skrev:Såhär ser det förresten ut i 3-4 sektioner i ena änden av vinden. Det är alltså inte bara ”lite prickar”. Antagligen finns det både vitt och svart mögel.
[bild]
Jag vet inte varför det är mest i den här änden, men det kan hänga ihop med att det är ovanför köket. Det är dock inte ”fläckfritt” på resten av vinden heller.
I det badrummet sitter en PAX fläkt för att blåsa ut fuktig luft utomhus.
Problemet är att den fuktiga luften som blåses ut är ofta varmare än omgivande uteluft och stiger då rakt upp ... till taksprånget och orsakar extra fuktbelastning där.
Har ni några utblås under de sektioner som är de värsta??
Själv ska jag dra ned FTX ventilationen till källaren för att ta hand om fuktig luft i badrum och tvättstuga.
Och till-luften ser till att hålla undertrycket i hela huset kring 0 så att det inte kommer in luft via öppna spisen bakvägen (vilket kan hända vid vissa årstider/väderlekar och gör att det luktar sur-skorsten i hela huset)