Hej, jag har tidigare tänkt lägga golvvärme i samband med en renovering. Ytan är 30 m2
Jag har tänkt ha vattenburen golvvärme där en firma gör allt arbete.
Funderar på att skippa det men kan ni hjälpa mig med vad kostnaden blir ungefär på hela jobbet med installation + material för golvvärmen? Ungefär så jag har något att gå efter.

Sedan undrar jag lite hur arbetet går till. Det finns idag under parketten som tas bort ingen gjuten platta utan golvbjälkar med isolering under. Vad bygger man på där?
Behöver det reglas upp på nytt och det befintliga tas bort då det bygger på höjden med golvvärmen?
Hur mkt ungefär höjs nivån totalt, förutom golvvärmen antar jag man får lägga en spånplatta och/eller det flytspacklas?
Hoppas ni förstår frågan?

Hej!
Jag har precis lagt vattenburen golvvärme, och hade sedan tidigare en bärande parkett (25 mm) spikad direkt mot reglerna i det isolerade bjälklaget.

Man kan göra på lite olika sätt, antingen lägga ett lågbyggande system ovanpå ditt befintliga golv, men räkna med att du lär komma upp minst 15 mm + vad du nu lägger för golv ovanpå.

Vi valde att riva ut allt och lägga ny 22mm spånskiva på golvbjälkarna där slingorna sedan går i frästa spår. Ovanpå detta en ny klickparkett 13 mm, så vi höjde vårt golv ca 10 mm. Hela paketet för knappt 40 m2 gick på knappt 30 000. Vi gjorde allt arbete själva, förutom att koppla ihop allt som har med vatten att göra. Det gjorde VVSare på kanske totalt 6-8 timmar (en del arbete med att riva det gamla och dra fram matning efter rivningen, och sedan koppla ihop allt i skåpet när det var byggt).

Är osäker på reglerna på forumet och reklam för butiker etc, men om du googlar finns butiker på nätet som bara jobbar med golvvärme. Där finns mycket information och hjälp att söka i systemval.

G GustH skrev:
Hej!
Jag har precis lagt vattenburen golvvärme, och hade sedan tidigare en bärande parkett (25 mm) spikad direkt mot reglerna i det isolerade bjälklaget.

Man kan göra på lite olika sätt, antingen lägga ett lågbyggande system ovanpå ditt befintliga golv, men räkna med att du lär komma upp minst 15 mm + vad du nu lägger för golv ovanpå.

Vi valde att riva ut allt och lägga ny 22mm spånskiva på golvbjälkarna där slingorna sedan går i frästa spår. Ovanpå detta en ny klickparkett 13 mm, så vi höjde vårt golv ca 10 mm. Hela paketet för knappt 40 m2 gick på knappt 30 000. Vi gjorde allt arbete själva, förutom att koppla ihop allt som har med vatten att göra. Det gjorde VVSare på kanske totalt 6-8 timmar (en del arbete med att riva det gamla och dra fram matning efter rivningen, och sedan koppla ihop allt i skåpet när det var byggt).

Är osäker på reglerna på forumet och reklam för butiker etc, men om du googlar finns butiker på nätet som bara jobbar med golvvärme. Där finns mycket information och hjälp att söka i systemval.
Fy fasen vad snällt av dig. Tack! Det kommer nog bli så att jag hoppar över golvvärmen. Det kommer inte bli värt den lyxen tyvärr.
Det får bli parkett direkt på betongplattan. Plattan kommer vara nygjuten, den är inte klar än. Det är marknivå.
Tänker jag rätt nu underifrån:

Dränering
300 cellplast
100 betongplatta
byggplast som tejpas i skarvar
foam
parkett (flytande som ej sitter fast)

?

Redigerat:
G GustH skrev:
Så länge det inte rör sig om reklam, alltså att du har någon koppling till företaget, så är det helt fritt att som privatperson tipsa varandra om produkter och inköpsställen.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Så länge det inte rör sig om reklam, alltså att du har någon koppling till företaget, så är det helt fritt att som privatperson tipsa varandra om produkter och inköpsställen.
Som moderator stämmer jag in i ovanstående. MEN vi har enligt reglerna ett krav att om du ger referenser till produkter, tjänster osv (bra/dåliga), så vill vi att du har en komplett ifylld profil. Personuppgifter som namn adress osv. är bara synliga för oss som modererar, inte för övriga medlemmar. Vi gör bakgrundskontroller när någon ger ris/ros till firmor/tjänster osv. Därför vill vi att profilen skall vara tillräckligt komplett för att vi skall kunna se att det är en verklig levande människa som skrivit omdömet. Vi använder dock inte uppgifterna för att kontakta dig, bara för att kontrollera vem du är. Och som sagt uppgifterna blir aldrig tillgängliga för utomstående.

Som exempel på kontroll. För en del år sedan ett inlägg om hur bra en viss hustillerkare var. Såg ut som typisk reklam. Men jag kunde inte hitta att personen hade en koppling. Tills min googling hittade ett 7 år gammat veckoblad från en pensionärsförening som gjort en bussutflykt till sagda fabrik, och blivit välkommnad av den lokale produktionschefen som hette.... Andra knep för att avslöja falska omdömen, som kan vara bra att testa om man läser omdörmen om firmor. Om man läser ett omdöme noga så hittar man stycken som känns "unika". Googla på texten, så dyker exakt samma omdöme upp på 3 -4 andra sidor med omdömen. Bara det att ibland handlar det om ett badrum som firman gjorde för två år sedan, på en annan sida var det ett kök förra veckan....

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
O olsson mark skrev:
Fy fasen vad snällt av dig. Tack! Det kommer nog bli så att jag hoppar över golvvärmen. Det kommer inte bli värt den lyxen tyvärr.
Det får bli parkett direkt på betongplattan. Plattan kommer vara nygjuten, den är inte klar än. Det är marknivå.
Tänker jag rätt nu underifrån:

Dränering
300 cellplast
100 betongplatta
byggplast som tejpas i skarvar
foam
parkett (flytande som ej sitter fast)

?
aha, men om du ska gjuta en ny platta så gjuter man väl in slingorna där direkt (hyfsat kvalificerad gissning, men där är jag inte så påläst..) i så fall borde väl merkostnaden inte bli mer än i storleksordningen 12-15000 + arbetet… Klart värt det hade jag sagt.. Min golvvärme la jag och kopplade på elpannan, som jag inte ens värmer med nu med tanke på elpriset, utan värmer hela huset med luftvärmepump. Men gjorde man hela köket fick det bli så, så kanske man gläds åt det om nåt år när man har råd att byta till bergvärme :).

O olsson mark skrev:
Hej, jag har tidigare tänkt lägga golvvärme i samband med en renovering. Ytan är 30 m2
Jag har tänkt ha vattenburen golvvärme där en firma gör allt arbete.
Funderar på att skippa det men kan ni hjälpa mig med vad kostnaden blir ungefär på hela jobbet med installation + material för golvvärmen? Ungefär så jag har något att gå efter.

Sedan undrar jag lite hur arbetet går till. Det finns idag under parketten som tas bort ingen gjuten platta utan golvbjälkar med isolering under. Vad bygger man på där?
Behöver det reglas upp på nytt och det befintliga tas bort då det bygger på höjden med golvvärmen?
Hur mkt ungefär höjs nivån totalt, förutom golvvärmen antar jag man får lägga en spånplatta och/eller det flytspacklas?
Hoppas ni förstår frågan?
Tycker inte det känns bra att gjuta betong på ett trägolv. Risk för nerböjning.
Du bör inte ha varmt radiatorvatten till golvslingor,

J Jochi skrev:
Tycker inte det känns bra att gjuta betong på ett trägolv. Risk för nerböjning.
Du bör inte ha varmt radiatorvatten till golvslingor,
Hej, nä jag gjuter plattan på 300cm cellplast med kantelelent samt väldränerat under det. Vad jag undrar om är om det är ok att lägga parkett på betongen? Med ångspärr & foam emellan?

Men om du gjuter nytt och ens tänkt tanken golvvärme kanske skulle kunna vara trevligt så skall du ju trycka ner slang. Den kostnaden är ju helt försumbar i det större perspektivet. Så mycket merarbete/merkostnad om du eller någon efter dig blir kall om fötterna och vill ha golvärme i efterhand. Om du gjuter in golvärmeslangen i plattan behöver du ju inte ens koppla in det och investera i kopplingar och ev shunt osv just nu utan kan göra det när/om du vill koppla in golvvärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.