41 119 läst · 16 svar
41k läst
16 svar
Tabort maskeringstejp... hjälp!!
Sida 1 av 2
Jag har tabbat mig rejält. Jag skulle måla mina fönsterkanter(fönstersmygen på utsidan) och maskerade fint med en pappers tejp som säljs hos alla färhandlare. Saken är den att det har ju regnat vilket har gjort att jag inte kunnat måla. Nu har jag tröttnat och skulle ta bort tejpen men det går inte. Tejpen går bara sönder och delar sig och det blir kvar klister. Hur skall jag göra för att få bort detta? Det ser för jäkligt ut.
Kom med förslag på hur man gör.
/David
Kom med förslag på hur man gör.
/David
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Två metoder som jag har använt med framgång:
- "Rakblad" som används för att skära tapeter med. Tejpen skrapas då bort.
- Kemisk bensin som löser upp limmet och därmed kan "gnuggas" bort.
Detta var inomhus, men borde funka utomhus också.
- "Rakblad" som används för att skära tapeter med. Tejpen skrapas då bort.
- Kemisk bensin som löser upp limmet och därmed kan "gnuggas" bort.
Detta var inomhus, men borde funka utomhus också.
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Tror att du måste köra med rakbladsskrapa först (en sådan där som finns att köpa som tillbehör till spishällar). Sedan kanske du måste köra med kemikalier också. Har själv kört med thinner. Dety säljs numera som förtunning i färgbutiken. Namnbytet för att förvilla presumtiva sniffare.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
"Limtvätt" är helt suvve!
Medlem
· Södermanland
· 200 inlägg
Använd inte maskeringstejp. Det är den sämsta produkten i alla kategorier genom tiderna. Ett stort mysterium att folk fortsätter använda det, och att det är vad färghandlaren säljer till folk. Någon sorts konspiration för att tjäna pengar är vad det handlar om.
ELTEJP
ELTEJP
Produkter som diskuteras: "ELTEJP"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
Köp en "clickskrapa" och ladda med rakblad och tålamod. Limtvätt kan nog även lösa klisterresterna. Sen om det det vore en riktig färgfackhandel så har dom den "blå" tejpen som kan sitta flera veckor innan den brinner fast. Sen ska du testa dom nya vattenburna fönsterfärgerna som kommit, torkar på 2-3 timmar så på ett par dagar har man målat klart sina fönster och man slipper hålla på i veckor som tidigare.
Här kommer ett tips som kanske låter konstigt: Använd kontaktspray. Det löser alla typer av klister... funkar på alla ytor och är milt mot det underlag som tejpen eller det gamla klistermärket sitter på...
OBS det ska inte vara 5-56 utan Kontaktspray för elektronik...
Funkar bra till etiketter som suttit länge på glas till exempel...
Använt det i ca 20 år i mitt jobb... finns inget bättre...
Lycka till
OBS det ska inte vara 5-56 utan Kontaktspray för elektronik...
Funkar bra till etiketter som suttit länge på glas till exempel...
Använt det i ca 20 år i mitt jobb... finns inget bättre...
Lycka till
Jag har haf tre rutor med maskeringstejp som suttit i över ett år, pappret är helt fnasigt och skört och klsitret sitter som fan. Jag har provat:
* lacknafta - funkar ganska bra men mycket slit
* t-röd - funkar ganska bra men mycket slit
* kontaktspray för elektronik - funkar inte alls
Har kämpat som ett svin utan att få bort allt. Letade desperat bland kemikalierna och hittade det självklara valet. Sprayen som används för att göra rent glaset till kaminen. Först plocka bort pappret sedan spraya med kaminglasrengöraren ett par gånger så det inte torkar in, låt verka i ett par minuter. Sedan är det en fröjd att torka bort klistret. Därefter använder man fösnterputs och... tada! Skinande rent.
* lacknafta - funkar ganska bra men mycket slit
* t-röd - funkar ganska bra men mycket slit
* kontaktspray för elektronik - funkar inte alls
Har kämpat som ett svin utan att få bort allt. Letade desperat bland kemikalierna och hittade det självklara valet. Sprayen som används för att göra rent glaset till kaminen. Först plocka bort pappret sedan spraya med kaminglasrengöraren ett par gånger så det inte torkar in, låt verka i ett par minuter. Sedan är det en fröjd att torka bort klistret. Därefter använder man fösnterputs och... tada! Skinande rent.