Lite knasig rubrik för det jag verkligen frågar efter.
Frågan är dessutom lite av hur långt är ett snöre men provar i alla fall (finns inga dumma frågor, bara dumma svar....).

Jag gillar att göra saker själv. Ett av skälen är att jag får köpa prylar att göra sakerna med :) När jag skall göra något nytt är en stor del av behållningen internetsurfandet för att lära sig. Typ 90% internet och 10% göra saken är väl en trolig proportion.

Dock är det ofta problematiskt att man på tuben, ofta lika med USA, använder verktyg/material/metoder som ibland inte är så vanliga här. Typexempel just nu är att "alla" på tuben verkar använda "clamping squares" för att bygga tex skåpstommar. Detta är något jag inte kan hitta i svenska butiker (kan vara en språkfråga).

Finns det något bra ställe att få reda på vad en svensk hobbysnickare typiskt använder för verktyg/metoder (tuben, artikel eller annat)?

Mycket sådana smågrejer, som t.ex. clamping squares brukar finnas på Amazon till överkomliga priser. Då är det väl kinakopior men de jag köpt har haft helt OK kvalitet.

• Gilla
cope
  • Laddar…
Enklaste är nog att försöka strunta i översättning o köpa direkt från aliexpress eller amazon eller annat ställe o använda den engelska beteckningen.

Sen kan man väl nämna att många av de största youtubersen är sponsrade o visar/använder/gör reklam för saker som egentligen inte alltid är sådär jättenödvändiga.

A
Ska man bygga skåpstommar verkar det betydligt enklare att köpa vanliga limknektar.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
mowatom skrev:
Ska man bygga skåpstommar verkar det betydligt enklare att köpa vanliga limknektar.
Då var ju det ett ypperligt exempel på saker som vi kanske gör annorlunda. Precis sådant som jag är intresserad av att veta mer om. Tex inte helt uppenbart för mig hur man får räta vinklar med limknektar.

Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Enklaste är nog att försöka strunta i översättning o köpa direkt från aliexpress eller amazon eller annat ställe o använda den engelska beteckningen.

Sen kan man väl nämna att många av de största youtubersen är sponsrade o visar/använder/gör reklam för saker som egentligen inte alltid är sådär jättenödvändiga.
Amazon/Kina är just nu min plan men jag är ju även nyfiken på hur vi gör saker annorlunda. Har tittat lite på dina filmer och där finns ju lite lärdom att dra.

Ibland är annorlunda mycket bättre och ibland även sämre men beror ju även på hur man själv är funtad. Sedan är det helt rätt att mycket är sponsrat men då är det ofta specifika verktyg (mitt antagande). När man ser metoder som används ofta utan märkesspecifika verktyg/prylar så känns det mer som en metod.

N Nizztos skrev:
Då var ju det ett ypperligt exempel på saker som vi kanske gör annorlunda. Precis sådant som jag är intresserad av att veta mer om. Tex inte helt uppenbart för mig hur man får räta vinklar med limknektar.
I det fall man ska sätta ihop 4 sidor så är det enkelt att mäta fram så det blir 90 grader med vinkelhake och mäta diagonalen när sätter dem i limknektarna.
Mina clamping squares har jag störst nytta av när man ska sätta två delar i 90° (som ett "L"), så man har något på insidan som håller emot. Innan jag köpte dem hade jag en stabil vinkelhake som jag satte fast med klämmor enligt samma princip.

S
I svenskt klassiskt möbelsnickeri så använder man limknektar och kryss-/ diagonalmäter. Så flyttar man knektarna lite åt det håll som måttet skevar.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
A
N Nizztos skrev:
Tex inte helt uppenbart för mig hur man får räta vinklar med limknektar
Man får flytta ut/in knekten på ena sidan tills det blir rätvinkligt som @sinuslinus nämnde. Man använder naturligtvis vad man vill, men jag har så otroligt svårt att se nyttan av alla konstiga youtubeprylar, Blir nästan lite 90-tals Tv-shop. Det är ju skillnad med @Ola C som presenterar egenutvecklade saker som utmärker sig.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Lite synd i att vi fastnade i mitt exempel. Det var ju som sagt ett exempel. Min ursprungsfråga kvarstår (kanske dock inte har ett svar).

Jag har ett gäng clamping squares (i gjutjärn) men använder dom bara till svetsning, inte snickeri.
Konstruktionen hos tex en skåpstomme avgör också hur enkelt det är att få den rätvinklig vid limning. En ”vinglig” design kan vara svår att kompensera.
När jag varit noggrann både med repetitiva mått hos ämnen och placering av tvingar/knektar brukar diagonalmåtten stämma direkt.

N Nizztos skrev:
Lite synd i att vi fastnade i mitt exempel. Det var ju som sagt ett exempel. Min ursprungsfråga kvarstår (kanske dock inte har ett svar).
Det kommer upp, specifika, sådana frågor här ibland och de brukar få snabbt svar. Alltid ngn som vet :)

A
N Nizztos skrev:
Jag tänker så här: Det har säkert varit en större skillnad i förfarandet genom tiderna, än vad det är idag. Det var ju inte direkt smidigt att beställa en jig från Usa 1986, idag är det bara att klicka hem en på amazon. Det är väl inget hokuspokus direkt som de använder i sina youtubevideor, Swedendro tex har väl ganska stort sortiment av sådant där? Jag vet inte vad allt heter då jag själv inte använder det. Gör man nga småprojekt ngn gång om året finns det säkert div produkter som är användbara inom youtubesegmentet, men jag är övertygad om att mkt av det åker i metallåtervinningen när man utvecklar sina snickerikunskaper. Det är helt enkelt för omständigt att tex limma en skåpstomme med "clamping squares". Men det finns naturligtvis inga rätt eller fel i det här, man använder väl det som faller en i smaken.

Edit: Nu snöade jag in igen på clamping squares, men det gäller även andra produkter.

Enklast tycker jag borde vara att köpa eller låna några svenska böcker om finsnickeri. Har tyvärr dock inget förslag :) Men det måste ju rimligen finnas…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.