På konsumentens sida
· 3 112 inlägg
Spar energi och pengar med bättre isolering på vinden. Det är en av de enklare och billigaste energibesparande åtgärder du kan göra på ditt hus. Du kan göra det själv eller anlita en entreprenör.
Du kan läsa artikeln här: Tilläggsisolera vinden - gör det själv
Du kan läsa artikeln här: Tilläggsisolera vinden - gör det själv
Kommentar kring ångbroms vara eller icke-vara för befintliga kallvindar?
Att hygroskopiska isoleringsmaterial går att lägga direkt mot yttertak/ råspont utan luftspalt tvistas det väl om om takpappen är diffusionstät istället för diffusionsöppen? Funderar på detta (luftspalt eller inte) i vårt egna hus där vi har vanlig takpapp.
Att hygroskopiska isoleringsmaterial går att lägga direkt mot yttertak/ råspont utan luftspalt tvistas det väl om om takpappen är diffusionstät istället för diffusionsöppen? Funderar på detta (luftspalt eller inte) i vårt egna hus där vi har vanlig takpapp.
Jag står inför en tilläggsisolering där jag inte har någon ångspärr och har länge velat mellan luftspalt/takfotsventilation eller ej.
Jag fick tipset att installera luftspalt men vänta med att ta upp hål i fasaden för dessa.
På så sätt kan jag relativt enkelt ändra på konstruktionen i efterhand om det inte skulle bli bra, det är ju betydligt tråkigare att installera luftspalt när lösullen redan ligger.
Jag fick tipset att installera luftspalt men vänta med att ta upp hål i fasaden för dessa.
På så sätt kan jag relativt enkelt ändra på konstruktionen i efterhand om det inte skulle bli bra, det är ju betydligt tråkigare att installera luftspalt när lösullen redan ligger.
Administrator
· Skåne
· 7 843 inlägg
Enligt den här artikeln återbetalar det sig på 3,5 år: https://www.byggahus.se/pris-tillagsisolera-vindenG gbgustaf skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
"En kallvind är ingen lämplig förvaringsplats. Rensa vinden från allt som inte är isolering."
Enligt dem som säljer isolering eller?
Någon tilläggsisolering kommer aldrig in här, och om jag säljer huset medan jag lever kommer köparen få skriva på ett bindande avtal om att den fina vinden inte får förstöras.
Enligt dem som säljer isolering eller?
Någon tilläggsisolering kommer aldrig in här, och om jag säljer huset medan jag lever kommer köparen få skriva på ett bindande avtal om att den fina vinden inte får förstöras.
Utöver skillnad i energiförbrukning, hur upplever ni som tilläggsisolerat vinden att klimatet temperaturen påverkats i huset?
Kattvindarna på 1 1/2 hus är ju för fan guld! Lägger allt möjligt där inne. Perfekt! Vet inte vart annars jag skulle ha granen, lådor och annan materiel om inte där! Nockvinden kan jag knappt krypa i, så den används inte just nu.Magnus E K skrev:"En kallvind är ingen lämplig förvaringsplats. Rensa vinden från allt som inte är isolering."
Enligt dem som säljer isolering eller?
Någon tilläggsisolering kommer aldrig in här, och om jag säljer huset medan jag lever kommer köparen få skriva på ett bindande avtal om att den fina vinden inte får förstöras.
Jag blev inspirerad till att se på möjligheten till att lägga mer isolering på vinden.
Men jag håller med om att även om det finns information så skulle jag vilja se en mer djuplodad artikel om hur man kan göra.
ja, lite sådana frågor...
Men jag håller med om att även om det finns information så skulle jag vilja se en mer djuplodad artikel om hur man kan göra.
- Skall man göra något vad gäller vindavledare (ett ord jag lärde mig idag)?
- Behöver man göra bygga upp högre kanter i golvbjälkar med reglar när man lägger på tjockare isolering? Det nämns om sargkanten för luckan men inget mer.
- Hur är det med riskerna för fuktproblem om man läger hygroskopisk isolering? Ja egentligen alltså. Att det kan bli problem är en sak men är det något som kan hända eller är risken stor? Vad säger de som gjort detta, brukar de behöva göra extra åtgärder?
- Vilka åtgärder behöver man ta till? När vi köpte huset rekommenderade besiktaren att sätta några extra ventilationshuvar under pannorna (detta gjordes av förra ägaren innan tillträde) och vi har inte haft problem med fukt och mögel. Är det sådant man kan behöva göra om man märker att extra isolering har ökat fukten?
ja, lite sådana frågor...
Redigerat:
Härlogt, blir det cellulosa, träfiber eller liknande? 1-plans eller 1,5-plans?Lostmoose skrev:Jag står inför en tilläggsisolering där jag inte har någon ångspärr och har länge velat mellan luftspalt/takfotsventilation eller ej.
Jag fick tipset att installera luftspalt men vänta med att ta upp hål i fasaden för dessa.
På så sätt kan jag relativt enkelt ändra på konstruktionen i efterhand om det inte skulle bli bra, det är ju betydligt tråkigare att installera luftspalt när lösullen redan ligger.
Så om påväxt skulle visa sig på vinden efter ett tag så drar du bara bort luftspaltsskivorna och låter lösullen täppa till?
Hej på tal om tilläggsisolering!
Mitt jobb består av att åtgärda följdproblem som uppstår av att man har tilläggsisolerat gamla byggnader, som har en konstruktion som ofta är beroende av spillvärme.
Jag brukar likna en gammal byggnad med en veteranbil med dålig verkningsgrad, du kan inte köra den på ett billigare bränsle eller hoppa över oljebyten bara för att du tycker att det blir dyrt. Gör du detta så får du betala igen detta med dyre renoveringar.
Det är lika med hus som är konstruerade för att kunna ta hand om fuktdiffusion med hjälp av ett parallellt värme läckage, plockar du bort värmeläckage med hjälp av en tilläggsisolering, så kommer fukten att vandra vidare igenom isoleringen, för att nu komma upp på en nu betydligt kallare vind=ut kondensation på råsponten.
Så tänk på att ditt hus mår bra av ett värmeläckage ut i konstruktionen, krypgrund, yttervägg och vind. Spara du in detta läckage så får du ofta tyvärr betala igen detta med att tidigarelägga en renovering tex takbyte/sanering eller sätta in en avfuktare som sänker luftfuktigheten.
Jag ser nu i dessa energi kriser att folk spara och stänger av värmekablar, avfuktare osv som ofta får till följ att saker fryser sönder och orsakar dyra vattenskador men även konstruktioner som får mögelskador som är både svåra och kostsamma att åtgärda.
Så mitt tips är att fundera över detta och spar energi där det inte kommer att kosta mer i slutändan, en svår nöt...
Mitt jobb består av att åtgärda följdproblem som uppstår av att man har tilläggsisolerat gamla byggnader, som har en konstruktion som ofta är beroende av spillvärme.
Jag brukar likna en gammal byggnad med en veteranbil med dålig verkningsgrad, du kan inte köra den på ett billigare bränsle eller hoppa över oljebyten bara för att du tycker att det blir dyrt. Gör du detta så får du betala igen detta med dyre renoveringar.
Det är lika med hus som är konstruerade för att kunna ta hand om fuktdiffusion med hjälp av ett parallellt värme läckage, plockar du bort värmeläckage med hjälp av en tilläggsisolering, så kommer fukten att vandra vidare igenom isoleringen, för att nu komma upp på en nu betydligt kallare vind=ut kondensation på råsponten.
Så tänk på att ditt hus mår bra av ett värmeläckage ut i konstruktionen, krypgrund, yttervägg och vind. Spara du in detta läckage så får du ofta tyvärr betala igen detta med att tidigarelägga en renovering tex takbyte/sanering eller sätta in en avfuktare som sänker luftfuktigheten.
Jag ser nu i dessa energi kriser att folk spara och stänger av värmekablar, avfuktare osv som ofta får till följ att saker fryser sönder och orsakar dyra vattenskador men även konstruktioner som får mögelskador som är både svåra och kostsamma att åtgärda.
Så mitt tips är att fundera över detta och spar energi där det inte kommer att kosta mer i slutändan, en svår nöt...
Någon erfarenhet om träfiber, cellulosa etc. fungerar bättre att tilläggsisolera med än mineralull (stenull eller glasull) eller du har sett mögelpåväxt även med denna typ av isolering?N Nicklas Ö skrev:Hej på tal om tilläggsisolering!
Mitt jobb består av att åtgärda följdproblem som uppstår av att man har tilläggsisolerat gamla byggnader, som har en konstruktion som ofta är beroende av spillvärme.
Jag brukar likna en gammal byggnad med en veteranbil med dålig verkningsgrad, du kan inte köra den på ett billigare bränsle eller hoppa över oljebyten bara för att du tycker att det blir dyrt. Gör du detta så får du betala igen detta med dyre renoveringar.
Det är lika med hus som är konstruerade för att kunna ta hand om fuktdiffusion med hjälp av ett parallellt värme läckage, plockar du bort värmeläckage med hjälp av en tilläggsisolering, så kommer fukten att vandra vidare igenom isoleringen, för att nu komma upp på en nu betydligt kallare vind=ut kondensation på råsponten.
Så tänk på att ditt hus mår bra av ett värmeläckage ut i konstruktionen, krypgrund, yttervägg och vind. Spara du in detta läckage så får du ofta tyvärr betala igen detta med att tidigarelägga en renovering tex takbyte/sanering eller sätta in en avfuktare som sänker luftfuktigheten.
Jag ser nu i dessa energi kriser att folk spara och stänger av värmekablar, avfuktare osv som ofta får till följ att saker fryser sönder och orsakar dyra vattenskador men även konstruktioner som får mögelskador som är både svåra och kostsamma att åtgärda.
Så mitt tips är att fundera över detta och spar energi där det inte kommer att kosta mer i slutändan, en svår nöt...
- Luftspalt vs. ej luftspalt i snedtak?
- Öppen vind (gavelventiler) vs. stängd vind?
Jag tror absolut att träfiber, kutterspån, linisolering osv som har en möjlighet att "buffra" fukttopparna på ett betydligt bättre sätt mot vad mineralull kan men vi har fortfarande fysiska lagar som avgör daggpunkten då fuktig luft kondenserar på kalla ytor.
Om man tilläggsisolerar måttligt och med en ekofiber så är risken mindre för mögelskador mot att du använder sten eller glasull men det viktigaste är att förhindra/minimera fukten att komma upp på den nu kallare vinden tex täta tak och väggvinklar, vindsluckor och genomföringar (spikfläktar, elledningar) osv.
Att tänka på är att vi ofta redan har sänkt temperaturen på vinden genom att vi har slutat elda i vedpanna eller liknande för att ha monterat en värmepump, skorstenen som tidigare gick igenom vinden och gav ifrån sig en viktig tillskottsvärme har nu kallnat och temperaturen har sjunket, utför vi därefter en tilläggsisolering så är det ganska lätt att förstå varför vi nu får mögelskador.
Ett modernt hus som har en tät diffusionsspärr med minimala läckage, klara också av isolering på ett mycket bättre sätt pga att fuktig luft inte tillåts tränga ut i konstruktionen och en kondensation kommer att ske vid en mycket lägre temperatur. Veteranbilen mot en modern energisnål bil.....
Om man tilläggsisolerar måttligt och med en ekofiber så är risken mindre för mögelskador mot att du använder sten eller glasull men det viktigaste är att förhindra/minimera fukten att komma upp på den nu kallare vinden tex täta tak och väggvinklar, vindsluckor och genomföringar (spikfläktar, elledningar) osv.
Att tänka på är att vi ofta redan har sänkt temperaturen på vinden genom att vi har slutat elda i vedpanna eller liknande för att ha monterat en värmepump, skorstenen som tidigare gick igenom vinden och gav ifrån sig en viktig tillskottsvärme har nu kallnat och temperaturen har sjunket, utför vi därefter en tilläggsisolering så är det ganska lätt att förstå varför vi nu får mögelskador.
Ett modernt hus som har en tät diffusionsspärr med minimala läckage, klara också av isolering på ett mycket bättre sätt pga att fuktig luft inte tillåts tränga ut i konstruktionen och en kondensation kommer att ske vid en mycket lägre temperatur. Veteranbilen mot en modern energisnål bil.....