4 238 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
trätaket har småhål - ska målas
Jag har ett trätak i köket och hallen som jag tänkte måla vitt - taket är minst 10år.
jag har några borrhål efter felborrning för spottar mm.
fråga
vad använder man bäst för att spackla hålen innan man målar - så att det blir så trä likt som möjligt?
ni som har målat - har ni tagit bort taklisterna - eller ser det bra ut ändå?
jag har några borrhål efter felborrning för spottar mm.
fråga
vad använder man bäst för att spackla hålen innan man målar - så att det blir så trä likt som möjligt?
ni som har målat - har ni tagit bort taklisterna - eller ser det bra ut ändå?
Ska du täckmåla så kan man ta en bit silkespapper och doppa i trälim och trycka in i hålet och när det torkat skära bort överskottet som sticker ut. Resultatet blir som om det varit en knast där. Ska du vit lasera är det bäst med ett plastiskt trä på tub som du spacklar i. Spacklet finns i flera färger. Stryk sedan hela bräder åt gången så får du inte penselvändningslinjer!!
Anders
Anders
ok menar du att man tar och knölarihop silkespapperet till en boll och fyller hålet?
jag ska täckmåla - är också fundersam om man måste ta bort taklisterna för att slippa svarta skuggor - eller om det inte märks
jag ska täckmåla - är också fundersam om man måste ta bort taklisterna för att slippa svarta skuggor - eller om det inte märks
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
Finns "möbelspackel" som är vattenburet, slipbart och övermålningsbart. Måla med takfärgen ner på taklisten, enklast.