40 180 läst · 107 svar
40k läst
107 svar
Knarrande golv hos grannen?
För att ljudisolera så gott det går. Har lagt 5000 spänn på ljudupptagande plattor, sånna som finns på skolor och i musikstudior. Hjälpte inte ett skit så har köpt madrasser från IKEA och tryckt upp på väggarna. Hjälper inte ett skit heller och ser hemskt ut.Okarlsson skrev:
ingen aning men jag har inga problem med ljud från grannen överlag. Hör väldigt sällan genom väggarna, bara när det är riktigt tyst hos mig men inte alls ofta. Golvet däremot låter som att någon går i MIN lägenhet konstant och jag lider av grov PTSD och mitt hjärta går upp i stress så ofta att jag tror att jag ska få hjärtinfarkt när jag hör detA Alexn72 skrev:
många av oss som är ljudkänsliga då hjälper inget av det där en då enda som hjälpte mig var att köpa hus tyvärE EmilyLily skrev:
kör på öronproppar tills du har råd att köpa nåt eget
För att förtydliga då många av svaren verkar tro att jag strir mot grannen; han har precis lika mycket rätt som jag att gå i sin lägenhet, även om det är 03.00 på natten, självklart och det är jag medveten om.E EmilyLily skrev:Förtvivlad Söker sig hit…
Bor i en nyrenoverad hyresrätt. Nöjd för det mesta, förutom min grannes golv. Grannes golv knarrar helt otroligt mycket och mitt sovrum sitter ihop med hans lägenhet. Det knarrar så mycket att det låter som att han skall gå in i min lägenhet och flera gånger vaknar jag av att det låter som att han ÄR i min lägenhet. Det är väldigt tydligt att något är fel med golvet eller under det. Han är uppe och går till 00 och ofta efter det med. Har försökt att hålla gott mod men är inte långt ifrån ett psykbryt. Mina vänner och familj reagerar ofta på hur mycket det knarrar hos mig, pga honom. Jag har flera gånger pratat med hyresvärden/nämnden angående detta och har själv lagt alldeles för mycket pengar på ljuddämpande gardiner, mattor, madrasser jag tejpat för väggarna men nej, inget hjälper. Hyresvärden säger att en hantverkare hade behövt öppna upp golvet och säger att det ”Kanske” blir bättre då, men säger att dom ej kan göra något sålänge han bor där och ber mig att flytta till en annan av deras lägenheter. Hittar inte mycket på google om detta förutom att hyresvärden tydligen har rätt till att renovera och byta t.ex golv utan gästens godkännade.
Vad göra? Mitt golv knarrar också men jag använder tofflor, köper mattor och försöker att inte gå på dom delarna som knarrar på kvällar/nattetid av respekt för min granne. Han? Skiter totalt i. Han hoppar runt hela nätterna. Jag jobbar långa nätter och pluggar på högskola. Han sitter hemma och lyssnar på blåvalsljud hela dagarna (ibland även på nätterna). Vad göra? Är jag galen? Ska jag behöva flytta som visar hänsyn och släcker och stänger efter 22, eller han? Ännu bättre om ingen av oss behöver flytta, klart han ska ha rätt till att existera i sitt hem precis lika mycket som jag. Men om detta är en sådan störning att det påverkar min sömn, min mentala hälsa, mitt yrke och mina studier (har behövt att stanna hemma från jobb och skola flera gånger pga. hjärtklappning till följd av sömnbrist pga detta eländiga knarrande) så borde väl Hyresvärden kunna fixa golvet?!? Vem har rätt, vem har fel? Vad kan jag göra? Ska jag kontakta hyresgästföreningen eller finns det NÅGON med lite erfarenhet som kan tänka sig att förklara för mig?
Jag har vänner som bor nära motorvägar och där håller hyresvärden en viss standard på isolering pga ljud. Jag bor mitt i stan och ljud läcker från gatorna konstant men ingenting är lika jobbigt som knarrandet hos grannen. Det vibrerar i hela mitt golv och min lägenhet. Är inte det en standard som borde finnas, att man som hyresgäst ska kunna sova i lugn och ro? Jag har inte ens bott här i två månader och har fortfarande värk i kroppen efter flytten, och min hyresvärd tycker jag borde flytta…?
Eller är jag helt ute och cyklar… Tacksam för all hjälp och alla svar.
Mvh jätteförtvivlad och sleep deprived ungdom
Angående rätt och fel undrar jag över HYRESVÄRDENS uppgift i det hela. Har inte bolaget några regler för hur mycket ljud som får gå igenom väggarna/golv?
Det är ett gammalt hus och det knarrar till och från ja, helt normalt och ganska mysigt. Men golvet mellan mig och min granne är TRASIGT, det måste det vara när det knarrar så mycket att jag hör in det till mig och han kan säkert höra mig med. Det jag undrar är som sagt vad HYRESVÄRDENS uppgift i detta är? Kan dom vifta bort det genom att svara ”det är ett gammalt hus, köp öronproppar” som många av er har svarat här? Vill veta vad jag som GÄST har rätt till innan jag drar in hyresgästföreningen osv.
Dessutom; jag är student och jobbar timvikarie. Lägenheterna min hyresvärd erbjuder mig istället är treor för 7000-9500 kr/månad. Det är nästan hela mitt CSN-bidrag. Det är inte som att värden erbjuder något bättre och billigare, utan sämre och dyrare.E EmilyLily skrev:Förtvivlad Söker sig hit…
Bor i en nyrenoverad hyresrätt. Nöjd för det mesta, förutom min grannes golv. Grannes golv knarrar helt otroligt mycket och mitt sovrum sitter ihop med hans lägenhet. Det knarrar så mycket att det låter som att han skall gå in i min lägenhet och flera gånger vaknar jag av att det låter som att han ÄR i min lägenhet. Det är väldigt tydligt att något är fel med golvet eller under det. Han är uppe och går till 00 och ofta efter det med. Har försökt att hålla gott mod men är inte långt ifrån ett psykbryt. Mina vänner och familj reagerar ofta på hur mycket det knarrar hos mig, pga honom. Jag har flera gånger pratat med hyresvärden/nämnden angående detta och har själv lagt alldeles för mycket pengar på ljuddämpande gardiner, mattor, madrasser jag tejpat för väggarna men nej, inget hjälper. Hyresvärden säger att en hantverkare hade behövt öppna upp golvet och säger att det ”Kanske” blir bättre då, men säger att dom ej kan göra något sålänge han bor där och ber mig att flytta till en annan av deras lägenheter. Hittar inte mycket på google om detta förutom att hyresvärden tydligen har rätt till att renovera och byta t.ex golv utan gästens godkännade.
Vad göra? Mitt golv knarrar också men jag använder tofflor, köper mattor och försöker att inte gå på dom delarna som knarrar på kvällar/nattetid av respekt för min granne. Han? Skiter totalt i. Han hoppar runt hela nätterna. Jag jobbar långa nätter och pluggar på högskola. Han sitter hemma och lyssnar på blåvalsljud hela dagarna (ibland även på nätterna). Vad göra? Är jag galen? Ska jag behöva flytta som visar hänsyn och släcker och stänger efter 22, eller han? Ännu bättre om ingen av oss behöver flytta, klart han ska ha rätt till att existera i sitt hem precis lika mycket som jag. Men om detta är en sådan störning att det påverkar min sömn, min mentala hälsa, mitt yrke och mina studier (har behövt att stanna hemma från jobb och skola flera gånger pga. hjärtklappning till följd av sömnbrist pga detta eländiga knarrande) så borde väl Hyresvärden kunna fixa golvet?!? Vem har rätt, vem har fel? Vad kan jag göra? Ska jag kontakta hyresgästföreningen eller finns det NÅGON med lite erfarenhet som kan tänka sig att förklara för mig?
Jag har vänner som bor nära motorvägar och där håller hyresvärden en viss standard på isolering pga ljud. Jag bor mitt i stan och ljud läcker från gatorna konstant men ingenting är lika jobbigt som knarrandet hos grannen. Det vibrerar i hela mitt golv och min lägenhet. Är inte det en standard som borde finnas, att man som hyresgäst ska kunna sova i lugn och ro? Jag har inte ens bott här i två månader och har fortfarande värk i kroppen efter flytten, och min hyresvärd tycker jag borde flytta…?
men snälla nu har dom ju erbjudit dig en ny lägenhet det är ju inte att vifta bort dig eller hur?E EmilyLily skrev:För att förtydliga då många av svaren verkar tro att jag strir mot grannen; han har precis lika mycket rätt som jag att gå i sin lägenhet, även om det är 03.00 på natten, självklart och det är jag medveten om.
Angående rätt och fel undrar jag över HYRESVÄRDENS uppgift i det hela. Har inte bolaget några regler för hur mycket ljud som får gå igenom väggarna/golv?
Det är ett gammalt hus och det knarrar till och från ja, helt normalt och ganska mysigt. Men golvet mellan mig och min granne är TRASIGT, det måste det vara när det knarrar så mycket att jag hör in det till mig och han kan säkert höra mig med. Det jag undrar är som sagt vad HYRESVÄRDENS uppgift i detta är? Kan dom vifta bort det genom att svara ”det är ett gammalt hus, köp öronproppar” som många av er har svarat här? Vill veta vad jag som GÄST har rätt till innan jag drar in hyresgästföreningen osv.
M maria01 skrev:
Men snälla, jag är student med ett maxtak på hyra och det vet dom om. Jag betalar 5000kr nu och han har erbjudit mig två treor, en för 7000kr och en för 9500.M maria01 skrev:
kör med öronpropar tills dom får nåt mindre ledigt jag förstår inte varför du inte kan använda dom det funkar för många varför inte för digE EmilyLily skrev:
Finns det bara en hyresvärd i stan eller är det läge att flytta till någon annan? Att bo i ett gammalt hus och förvänta sig modern standard fungerar tyvärr inte, man får vad man betalar för i viss mån och enda sättet att få det du vill ha är att leta upp det som stämmer med dina preferenser. Kräver ni att huset ska byggas om till modern standard kommer ju hyran följa med och ditt intresse av att bo där försvinner sannolikt.E EmilyLily skrev:
Så, leta efter något annat. Hyresvärden lär (och kan förmodligen) inte bygga om huset för att det ska sluta knarra.
Såhär låter det hela tiden. Detta var från inatt omkring 03E EmilyLily skrev:Förtvivlad Söker sig hit…
Jag tror det finns en decibel mätar-app du kan tanka hem som kanske kan ge någon indikation om hur högt ljudet låter, jag var tvungen att dra upp volymen högre än jag har när jag lyssnar på hög musik för att höra något alls från ditt klipp.
Yes det har jag, knackat på flera gånger. Enligt Lexbase är han dömd 2 gånger, han öppnade en gång och jag förklarade att det lät väldigt mycket, han bara väste åt mig på polska eller ryska och slängde dörren i ansiktet på mig, haha… Skitsammanimhed skrev: