Vi har fått inlagt matta golvplattor i grovköket. Plattläggaren beordrade mig att inhandla "klinkerolja". Plattorna skulle behandlas med oljan före fogning så att fogmassan ej skulle fastna på plattan. Den oljan som han föreslog visade sig kosta över 800,- för 1,5 l. Jag köpte Höganäs impregneringsolja istället... Är det samma sak ? Lite orolig att plattläggaren blir sur !

Nej! Du skall behandla plattorna EFTER fogning och rengöring. Ev. kommer du att få syra av golvet för att få bort. In synnerhet om det är oglaserade plattor och klinkerfog. Efter denna behandling är porerna rena coh fylls då lämpligen med klinkerolja. Prata med din Höganäsbutik. De vet.

??? Förstår ingenting ???
Vad kan plattläggaren ha menat ? Jag har hur som helst redan behandlat med Höganäs klinkerimpregnering så katastrofen är redan ett faktum ... I morgon kommer plattläggaren och skall foga ... då blir jag halshuggen. Som jag fattade det var han orolig att fogbruket skulle fastna p.g.a. att plattorna ej var glaserade, därför måste de behandlas före fogning.

Hej!

Är det en en poröppen platta (ej glaserad) typ sjösten mfl. så kan/bör man behandla klinkret en gång med klinkerolja/impregnering. Sen är det viktigt att man inte fogar för stora ytor innan man börjar att tvätta bort "överbliven" fog på plattorna. Hinner man inte tvätta fogen i tid så finns risken att den brinner fast och då är det syratvätt som gäller.

Tips är att kolla med leverantören av plattorna samt fogen så har dom svaren och erfarenheten av sina produkter, får man hoppas!

Lycka till!

Det är en vanlig matt klinkerplatta, ej sjösten. Försäljaren hittade ingen info om detta vid min fråga om plattan skulle behöva behandlas(byggvaruhus).
Min fråga gäller egentligen främst om klinkerpolja är samma sak som Höganäs impregneringsvätska för klinker (eftersom jag har satt på detta och inte följt plattsättarens rekommendationer om hutlöst dyr klinkerolja 800-900 sek :).

Pius skrev:
Det är en vanlig matt klinkerplatta, ej sjösten. Försäljaren hittade ingen info om detta vid min fråga om plattan skulle behöva behandlas(byggvaruhus).
Min fråga gäller egentligen främst om klinkerpolja är samma sak som Höganäs impregneringsvätska för klinker (eftersom jag har satt på detta och inte följt plattsättarens rekommendationer om hutlöst dyr klinkerolja 800-900 sek :).
Höganäs impregnering är inte oljebaserad, tror att det akrylharts för den är vattenlöst och avverkas lite vid varje skurning.

Nu är det fogat och plattsättaren kommenterade inte mitt felaktiga snåla inköp ... :) Det funkade, fogmassan fastnade inte.

Du kan ju lägga på oljan ett par gånger per år som underhåll, blir lite lättare att hålla det rent. Dags att snart njuta av ett färdigt badrum då...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.