Kära forum!

Vad finns det för erfarenheter därute vad gäller FTX-ventilation i äldre hus?
Erfarenheter från både husägare och installatörer är värdefulla och uppskattade.

Bakgrund: bor i ett 20-tals hus i Skåne, gamla dåligt isolerade fönster/dörrar, vissa friskluftintag är igensatta sedan 70-talet med stillastående luft, kondens på insidan av ytterglaset (3 barn, 2 vuxna) med risk för mögelbildning (framförallt på ovanvån), outnyttjad kall murstock, fjärrvärme för varmvatten och vattenburen gamla element.

Redigerat:
N nordman39 skrev:
Kära forum!

Erfarenheter från både husägare och installatörer är värdefulla och uppskattade.

Bakgrund: bor i ett 20-tals hus i Skåne, gamla dåligt isolerade fönster/dörrar, vissa friskluftintag är igensatta sedan 70-talet med stillastående luft, kondens på insidan av ytterglaset (3 barn, 2 vuxna) med risk för mögelbildning (framförallt på ovanvån), outnyttjad kall murstock.
Känns som min kåk i Norrköping från 62. :rofl:
Min kåk var gjord för självdrag och oljepanna.
Oljepannan ersattes av Luft/vattenpump för en 15 år sen, dvs kall murstock.
även självdrag från kök och badrum.
Satte in FTX själv.
Otroligt mycket bättre luftkvalite.
Otroligt mycket mindre fukt i hela huset.
Dock är det ett j* jobb att krypa omkring på en kallvind i mitt fall och installera rör och FTX med allt det innebär. Man sparar dock en massa sköna slantar på det.
Efter nån typ av värmepump för minskade elkostnader skulle jag nog satsa på FTX för er del.
Notera att elkostnaderna kommer att öka en liten bit med FTX mot självdrag.
Enl mina beräkningar så motsvarar ökningen ca 10w värme per liter/sekund från luft FTXn tar hand om vid -6C ute.
I mitt fall ca 30L/s till och från luft ger ökning motsvarande 250W värme som är på 24/7 el ca 6kWh värme / dygn. Iom att jag har Luft/vatten med en COP på 3 (minst) vid -6C så är det 2kWh el /dygn extra som FTXn drar.
Är det varmare blir ju kostnaden mindre, dels för att värmeförlusterna blir mindre men även för att COP stiger.

Helt klart värt det.
Både ur luftkvalitets syfte men framförallt fult synvinkel.

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
N nordman39 skrev:
Kära forum!

Bakgrund: bor i ett 20-tals hus i Skåne, gamla dåligt isolerade fönster/dörrar, vissa friskluftintag är igensatta sedan 70-talet med stillastående luft, kondens på insidan av ytterglaset (3 barn, 2 vuxna) med risk för mögelbildning (framförallt på ovanvån), outnyttjad kall murstock.
vi kör ftx i vårt 1920-talshus. Visserligen bodde vi aldrig i det utan ftx. Köpte huset, med mögel i källaren hösten 2021. Ftx står på vind rördragning i murstock till källaren. Nya kanaler till nedervåning och övervåning använder vindens yta till nya hål nedåt. Vi har förberett med en pluggning av vent till en framtida isolerat vindsutrymme. Vi har också gjort dränering runt kåken.

Helt fantastisk luft i huset totalt sätt. Det är den jag skryter om när vi får besök. Vi har dock 100m fönsterlister vi inte hann få upp innan vintern.

Redigerat:
  • Gilla
nordman39
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Känns som min kåk i Norrköping från 62. :rofl:
Min kåk var gjord för självdrag och oljepanna.
Oljepannan ersattes av Luft/vattenpump för en 15 år sen, dvs kall murstock.
även självdrag från kök och badrum.
Satte in FTX själv.
Otroligt mycket bättre luftkvalite.
Otroligt mycket mindre fukt i hela huset.
Dock är det ett j* jobb att krypa omkring på en kallvind i mitt fall och installera rör och FTX med allt det innebär. Man sparar dock en massa sköna slantar på det.
Efter nån typ av värmepump för minskade elkostnader skulle jag nog satsa på FTX för er del.
Notera att elkostnaderna kommer att öka en liten bit med FTX mot självdrag.
Enl mina beräkningar så motsvarar ökningen ca 10w värme per liter/sekund från luft FTXn tar hand om vid -6C ute.
I mitt fall ca 30L/s till och från luft ger ökning motsvarande 250W värme som är på 24/7 el ca 6kWh värme / dygn. Iom att jag har Luft/vatten med en COP på 3 (minst) vid -6C så är det 2kWh el /dygn extra som FTXn drar.
Är det varmare blir ju kostnaden mindre, dels för att värmeförlusterna blir mindre men även för att COP stiger.

Helt klart värt det.
Både ur luftkvalitets syfte men framförallt fult synvinkel.

Kanske inte hände mycket mellan 20 och 60-talet

Hade du något fackman som hjälpte till med dimensionering och inköp eller gjorde du allt allt själv? Satte du igen alla friskluftsventiler?

Z Zeke_Varg skrev:
vi kör ftx i vårt 1920-talshus. Visserligen bodde vi aldrig i det utan ftx. Köpte huset, med mögel i källaren hösten 2021. Ftx står på vind rördragning i murstock till källaren. Nya kanaler till nedervåning och övervåning använder vindens yta till nya hål nedåt. Vi har förberett med en pluggning av vent till en framtida isolerat vindsutrymme. Vi har också gjort dränering runt kåken.

Helt fantastisk luft i huset totalt sätt. Det är den jag skryter om när vi får besök. Vi har dock 100m fönsterlister vi inte hann få upp innan vintern.
Låter hoppfullt! Har ni originalfönster? Är alla friskluftsventiler stängda?

N nordman39 skrev:
Låter hoppfullt! Har ni originalfönster? Är alla friskluftsventiler stängda?
Originalfönster. Ventiler var igensatta av alla möjliga grejer för att förmodligen hålla ner energikostnader. Blev nog mögel i källaren pga dålig luftcirkulation.

visst drag idag i fönstren pga risiga tätningslister men det har vi handlat på oss. Byte i sommar.

Z Zeke_Varg skrev:
Originalfönster. Ventiler var igensatta av alla möjliga grejer för att förmodligen hålla ner energikostnader. Blev nog mögel i källaren pga dålig luftcirkulation.

visst drag idag i fönstren pga risiga tätningslister men det har vi handlat på oss. Byte i sommar.
Ah, vi har våra ventiler öppna i källaren, men jag ställde dit en avfuktare efter vi också dränerade, stor stor skillnad på luften där nere. Men hur långt ner når ftx:n? Är det sug i källaren också?

N nordman39 skrev:
Kanske inte hände mycket mellan 20 och 60-talet

Hade du något fackman som hjälpte till med dimensionering och inköp eller gjorde du allt allt själv? Satte du igen alla friskluftsventiler?
Gjorde allt själv. Visst kan man räkna på det men tänkte som så här:
Grövre rör kostar iofs mer men ger lägre luftflödes hastighet och därmed lägre ev missljud.
Så 160s rör för avluft och uteluft.
160s rör från ftx till första förgrening på både till och från luft. Efter första förgreningen (en till bostadsvåningen o en till källaren) 120s rör som huvudrör. Från huvudrör till ventiler 100s rör.
Grovjusterade flödet mha varvtal på FTXn och satte rätt flöde i varjerum mha ventilerna.
Mätte flödet mha flödesmätare (en sim ligger kring 1500kr)
Låg innom +-0.3L/s på alla ventiler vid OVKn :)
Jobbiga var att isolera rören och få isoleringen bra.

På bostadsvåningen finns bara en friskluftsventil o den är i skafferiet. Den är inte igensatt, men alltid sängd. Det gör att det är lite drag där och lite kallare i skafferiet än resten av köket. Gillar det.
I källaren är alla frisklufts intag igensatta/bortbyggda. Det var de redan innan jag köpte kåken

EDIT: Just det. Ljuddämpare närmast ventilerna på till alla tillluftsventiler. Inga ljuddämpare vid frånluft då jag inte ville ha något ivägen för den ev fuktiga luften.

N nordman39 skrev:
Ah, vi har våra ventiler öppna i källaren, men jag ställde dit en avfuktare efter vi också dränerade, stor stor skillnad på luften där nere. Men hur långt ner når ftx:n? Är det sug i källaren också?
vi har ett rum m tvättstuga och rum planerat för bastu, ej klart. Utsug från dessa 2 rum igång. Hobbyrum utblås.

Fjärrvärmegubben på besök tyckte det var på tok för högt blås i källarn med tanke på elpriset och föreslog att sizea ner flödet. Flödet är dock inställt mot antalet personer och nåt beräknat luftbyte. Ftx drar inte tokmycket el..

swegon r5 för <250kvm. Vi har 210kvm inkl källarplanet. Utan källarn 140kvm.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.