AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja det är inte många proletärer som du kvar här inte. Men det betyder ju inte att man inte kan byta några artighetsfraser med sina grannar.
Kärringarna i huset har alltid påtat i trädgården på gården. Men efter att lägenheterna gick för över 120k m2 så gick det tydligen inte längre att göra själv utan nu behövs det abborister som skall stå och rensa ogräs, självklart med damerna :(som är drygt 40) över axeln och påpekar vad som är rätt och inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Kärringarna i huset har alltid påtat i trädgården på gården. Men efter att lägenheterna gick för över 120k m2 så gick det tydligen inte längre att göra själv utan nu behövs det abborister som skall stå och rensa ogräs, självklart med damerna :(som är drygt 40) över axeln och påpekar vad som är rätt och inte.
Nyrika. I min gamla förening hade vi en börs-VD god några hundra miljoner som inte var rädd för att kavla upp armarna i innergårdens rabatter.
 
  • Gilla
  • Wow
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
F
A atomlab skrev:
Kärringarna i huset har alltid påtat i trädgården på gården. Men efter att lägenheterna gick för över 120k m2 så gick det tydligen inte längre att göra själv utan nu behövs det abborister som skall stå och rensa ogräs, självklart med damerna :(som är drygt 40) över axeln och påpekar vad som är rätt och inte.
Som sagt: "Uppkomlingar"
 
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ettöres. 100 st i varje ask. Röd ask. Men asken kostade väl ett par kronor. De fanns också som smatterband. :)
Treöres var det lite mer fart i. Krutpuff, kinapuff, tigerskott, blixtskott. Värre och värre. Tacka vet jag songster. Fjjjutt. :)
Har några smatterband kvar faktiskt. Drar man i tråden som bandet är "ihopsytt" med så har man vips ca 100 st 1-öres.
 
Blodsoppen
F frasen_36 skrev:
Har några smatterband kvar faktiskt. Drar man i tråden som bandet är "ihopsytt" med så har man vips ca 100 st 1-öres.
Finns långt tillbaks i tråden inlägg om gamla smällare. Var själv delaktig med bilder. Gissar gör två år sedan
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nyrika. I min gamla förening hade vi en börs-VD god några hundra miljoner som inte var rädd för att kavla upp armarna i innergårdens rabatter.
Saken till den är dom är bara rika på pappret. Värdet ligger i lägenheten som dom bott i 40år i. Fortfarande samma gråa kneg med gråa inkomst.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Hade en äldre bror och han köpte något som kallades blixtkanonskott, bara en jäkla stor smäll men så kraftig att det blev ett stort ljussken. Jag fick hålla mig till Tigerskott utan stubin, bara tända mot plånet.
 
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Hade en äldre bror och han köpte något som kallades blixtkanonskott, bara en jäkla stor smäll men så kraftig att det blev ett stort ljussken. Jag fick hålla mig till Tigerskott utan stubin, bara tända mot plånet.
Var det de som hade en brun omlindad klump i ena änden?
 
F frasen_36 skrev:
Var det de som hade en brun omlindad klump i ena änden?
Tigerskotten var röda med en svart tändning. De hade kraftigare knall än Kinapuff. Jag fick inte köpa men visste var min hade smällarna.
Blixtkanonskott, om jag minns rätt, var nog 20 cm och 25-30 mm i diameter och blå.
 
F
A AndersS skrev:
Tigerskotten var röda med en svart tändning. De hade kraftigare knall Kinapuff. Jag fick inte köpa men visste var min hade smällarna.
Stämmer precis, men visst var det väl blixtkanonskotten som hade en brun (eller grå) klump i änden av en styv stubin?
 
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Finns långt tillbaks i tråden inlägg om gamla smällare. Var själv delaktig med bilder. Gissar gör två år sedan
Fanns häxpipor med? Man höll i dom tills det började spruta eld och kastade då och ett tjut uppstod när dom flög iväg. Min kompis gjorde så men häxpipan var skadad så den small i handen på honom. Alla fingrar kvar men huden i handen uppfläkt. Sedan hade man respekt för häxpipor.
Det fanns något liknande i form av ett grönt papprör som flög lite hit och dit. Kommer inte ihåg vad dom kallades. Hässlare eller något åt det hållet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Fanns häxpipor med? Man höll i dom tills det började spruta eld och kastade då och ett tjut uppstod när dom flög iväg. Min kompis gjorde så men häxpipan var skadad så den small i handen på honom. Alla fingrar kvar men huden i handen uppfläkt. Sedan hade man respekt för häxpipor.
Det fanns något liknande i form av ett grönt papprör som flög lite hit och dit. Kommer inte ihåg vad dom kallades. Hässlare eller något åt det hållet.
Ja säkerheten (kvaliten) kunde ju vara sisådär.. Själv skickade jag upp några vanliga mindre stjärnraketer. Allt gick bra ända tills en av dem tydligen hade en felaktig stubin och laddning. Den small omedelbart när jag tände, men som tur var höll jag mig undan.
Men jag kommer ihåg att det ringde ordentligt i öronen långt efter..
 
F frasen_36 skrev:
Stämmer precis, men visst var det väl blixtkanonskotten som hade en brun (eller grå) klump i änden av en styv stubin?
Jag fick ju inte använda bara se på;)
 
  • Ledsen
frasen_36
  • Laddar…
hsd
A AndersS skrev:
Tigerskotten var röda med en svart tändning. De hade kraftigare knall än Kinapuff. Jag fick inte köpa men visste var min hade smällarna.
Blixtkanonskott, om jag minns rätt, var nog 20 cm och 25-30 mm i diameter och blå.
Militära knallskott, tändes mot ett plån tex. tändsticksask
 
Jonas Persson
imported_Benno imported_Benno skrev:
Solbullar kallas de. Säljs på Ica. Finns inte alltid på hyllan.
Precis, namnet glömmer man inte även om Google idag visar något helt annat.
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.