Hej,
Stambytesentrepenören erbjuder inget annat än Unidrain/Linjeavlopp om man vill ha större plattor än 20*20. Någon med erfarenhet av unidrain. Har hört av två bekanta att den samlar mycket hår och behöver rensas flera gånger i veckan. Känns ju extremt, vet inte om de har otur, eller om den verkligen e så dålig.

Någon annan med erfarenhet?

Uppskattas mycket om ni delar med er!

• Gilla
lenaa
  • Laddar…
S Sami Al skrev:
Hej,
Stambytesentrepenören erbjuder inget annat än Unidrain/Linjeavlopp om man vill ha större plattor än 20*20. Någon med erfarenhet av unidrain. Har hört av två bekanta att den samlar mycket hår och behöver rensas flera gånger i veckan. Känns ju extremt, vet inte om de har otur, eller om den verkligen e så dålig.

Någon annan med erfarenhet?

Uppskattas mycket om ni delar med er!
Jag rensar min unidrain kanske 2 ggr per år. Det är ju lätt att lyfta ur silen och göra rent. Inga problem för mig.

• Gilla
Sami Al
  • Laddar…
P
Avloppet i bakkant eller i hörn?
Hade i bakkant i förra huset och det var inte mer hår där än en dusch med avloppet mitt i.
Men sån befrielse att inte behöva tänka på var man står i duschen.

• Gilla
Sami Al
  • Laddar…
BirgitS
Har ett Unidrain hörnavlopp och det har en särskild hårsil ovanpå vattenlåset. Den silen rensar jag en gång i veckan men det är ju så snabbt och lätt, bara att lyfta upp den vanliga silen och stryka med två fingrar över hårsilen så att håren samlas ihop så är det klart.

P PappasHammare skrev:
Avloppet i bakkant eller i hörn?
Hade i bakkant i förra huset och det var inte mer hår där än en dusch med avloppet mitt i.
Men sån befrielse att inte behöva tänka på var man står i duschen.
Det är en bakant o inte hörn

P Pin skrev:
Jag rensar min unidrain kanske 2 ggr per år. Det är ju lätt att lyfta ur silen och göra rent. Inga problem för mig.
Har du en bakant/linje unidrain eller hörn unidrain? 2ggr per år är ju ingenting.. här har jag fått höra flera ggr i veckan.. får lite hopp när du säger så

• Gilla
lenaa
  • Laddar…
BirgitS
S Sami Al skrev:
Har du en bakant/linje unidrain eller hörn unidrain? 2ggr per år är ju ingenting.. här har jag fått höra flera ggr i veckan.. får lite hopp när du säger så
Hur ofta man behöver ta bort hår beror på hur många långhåriga personer som använder duschen.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Har Unidrain i bakkant och upplever att man behöver rensa oftare än andra avlopp men inte mer än en gång i kvartalet, och då är en av oss som använder duschen varje dag långhårig.

• Gilla
Sami Al och 1 till
  • Laddar…
S Sami Al skrev:
I bakkant

• Gilla
Sami Al
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Har Unidrain i bakkant och upplever att man behöver rensa oftare än andra avlopp men inte mer än en gång i kvartalet, och då är en av oss som använder duschen varje dag långhårig.
Tack! Använder du hårsil eller kör du utan?

P
  • Gilla
Sami Al
  • Laddar…
S Sami Al skrev:
Ok tack för svar:
kan va så att mina 2 bekanta har någon sämre variant eller så,

Är det typ följande utloppshus + vattenlås som du använder
[länk]
Så ser silen ut. Osäker på var utloppet går åt för håll. Vi är tre personer som använder duschen.

• Gilla
Sami Al
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Om man kompletterar bakkantsavlpppet med sil som nedan kan det behövas rensas oftare. I förra huset hade vi dubbeldusch med två bakkantsavlopp ihopsvetsade och i början hade vi dessa silar. Fruns sida behövdes rensas oftare men efter ett tag struntade vi i dom och hade bara de övre.

[länk]
P PappasHammare skrev:
Om man kompletterar bakkantsavlpppet med sil som nedan kan det behövas rensas oftare. I förra huset hade vi dubbeldusch med två bakkantsavlopp ihopsvetsade och i början hade vi dessa silar. Fruns sida behövdes rensas oftare men efter ett tag struntade vi i dom och hade bara de övre.

[länk]
Tack!
Så med andra ord är det bättre utan sil? Hur ofta behöde ni rensa efter du tog bort silen?

Bästa svaret

BirgitS
Vad som man tycker är bäst beror nog på om man vill ha en enkel rensning av en hårsil varje vecka eller om man vill ha en betydligt besvärligare rensning av vattenlåset med några månaders mellanrum. Jag föredrar en rensning som tar max 5 sekunder ofta i stället för en rensning som tar 10 minuter och luktar illa med 3-6 månaders mellanrum.

• Gilla
PappasHammare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.