3 559 läst · 16 svar
4k läst
16 svar
Någon med erfarenhet av Unidrain
Sida 1 av 2
Hej,
Stambytesentrepenören erbjuder inget annat än Unidrain/Linjeavlopp om man vill ha större plattor än 20*20. Någon med erfarenhet av unidrain. Har hört av två bekanta att den samlar mycket hår och behöver rensas flera gånger i veckan. Känns ju extremt, vet inte om de har otur, eller om den verkligen e så dålig.
Någon annan med erfarenhet?
Uppskattas mycket om ni delar med er!
Stambytesentrepenören erbjuder inget annat än Unidrain/Linjeavlopp om man vill ha större plattor än 20*20. Någon med erfarenhet av unidrain. Har hört av två bekanta att den samlar mycket hår och behöver rensas flera gånger i veckan. Känns ju extremt, vet inte om de har otur, eller om den verkligen e så dålig.
Jag rensar min unidrain kanske 2 ggr per år. Det är ju lätt att lyfta ur silen och göra rent. Inga problem för mig.S Sami Al skrev:Hej,
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 934 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 934 inlägg
Har ett Unidrain hörnavlopp och det har en särskild hårsil ovanpå vattenlåset. Den silen rensar jag en gång i veckan men det är ju så snabbt och lätt, bara att lyfta upp den vanliga silen och stryka med två fingrar över hårsilen så att håren samlas ihop så är det klart.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 934 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 934 inlägg
Ok tack för svar:P Pin skrev:
kan va så att mina 2 bekanta har någon sämre variant eller så,
Är det typ följande utloppshus + vattenlås som du använder
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MImKK73fj-_AIVpQwGAB3VbQoDEAQYAiABEgKBwfD_BwE
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 020 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 020 inlägg
Om man kompletterar bakkantsavlpppet med sil som nedan kan det behövas rensas oftare. I förra huset hade vi dubbeldusch med två bakkantsavlopp ihopsvetsade och i början hade vi dessa silar. Fruns sida behövdes rensas oftare men efter ett tag struntade vi i dom och hade bara de övre.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...och-klinkerram/harsil-unidrain-1810/p-1061451
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...och-klinkerram/harsil-unidrain-1810/p-1061451
P PappasHammare skrev:
Tack!P PappasHammare skrev:
Så med andra ord är det bättre utan sil? Hur ofta behöde ni rensa efter du tog bort silen?
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 934 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 934 inlägg
Vad som man tycker är bäst beror nog på om man vill ha en enkel rensning av en hårsil varje vecka eller om man vill ha en betydligt besvärligare rensning av vattenlåset med några månaders mellanrum. Jag föredrar en rensning som tar max 5 sekunder ofta i stället för en rensning som tar 10 minuter och luktar illa med 3-6 månaders mellanrum.