Hej!

Vi har precis köpt lägenhet och ska göras lite renoveringar. Vi bor på bottenplan i tvåplanshus.
Vi ska byta ut våra undergolv och har anlitat hantverkare för att göra följande:

- Riva ut gammalt golv & undergolv (laminat på spånskiva på rigolitblock på sand) som sviktar och knakar. Vad vi vet från grannar så är det betong under sanden.
- Gjuta EPS cement (med gamla frigolitblocken ingjutna för att spara EPS cement) och sedan flytspackla.
- lägga vinylclick.

Då har jag funderat på vad som kan vara bra att göra medans vi ändå gör detta jobbet och kommit fram till att det kanske inte vore så dumt att dra kabelrör (VP-rör?) till alla rum. Känns även som en bra framtidssäkring

Jag har då lite funderingar:

1. Om man vill få jobbet gjort, är det en elektriker man frågar?
2. Om jag vill göra det själv, några tips eller bra guide att läsa? Jag har tidigare fipplat med rj45 kontakter, men aldrig fixat med exvis VP-rör. Anser mig själv dock vara helt OK händig.
3. Har ni tips på annat jag borde passa på att göra i samband med detta? Jobbet ska göras i hela lägenheten (en fyra rummare)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tar gärna emot tips på snygga lösningar när man ska upp genom vinylgolvet, längst med väggen och in i en dosa.

Vad har ni för material i väggarna? Har ni planerat att göra något åt dem?

En variant är att fräsa precis så det får plats kabel bakom sockellisten och sätta uttaget smäck an ovanpå.

• Gilla
Lucas_1
  • Laddar…
Lucas_1 Lucas_1 skrev:
Hej!

Vi har precis köpt lägenhet och ska göras lite renoveringar. Vi bor på bottenplan i tvåplanshus.
Vi ska byta ut våra undergolv och har anlitat hantverkare för att göra följande:

- Riva ut gammalt golv & undergolv (laminat på spånskiva på rigolitblock på sand) som sviktar och knakar. Vad vi vet från grannar så är det betong under sanden.
- Gjuta EPS cement (med gamla frigolitblocken ingjutna för att spara EPS cement) och sedan flytspackla.
- lägga vinylclick.

Då har jag funderat på vad som kan vara bra att göra medans vi ändå gör detta jobbet och kommit fram till att det kanske inte vore så dumt att dra kabelrör (VP-rör?) till alla rum. Känns även som en bra framtidssäkring

Jag har då lite funderingar:

1. Om man vill få jobbet gjort, är det en elektriker man frågar?
2. Om jag vill göra det själv, några tips eller bra guide att läsa? Jag har tidigare fipplat med rj45 kontakter, men aldrig fixat med exvis VP-rör. Anser mig själv dock vara helt OK händig.
3. Har ni tips på annat jag borde passa på att göra i samband med detta? Jobbet ska göras i hela lägenheten (en fyra rummare)
Om du frågar i forum-delen "Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G" så hittar du bla Mats nätverksskola klistrad. Där finns mycket matnyttigt.

Och det är inte svårt. Drag 20mm rör (eller en slang som inte har rillor på insidan) så kan du dra dubbel nätverkskabel utan problem. Det är inte särskilt svårt. Tänk på rätt kabel (installationskabel, inte patchkabel, de är olika) samt att du terminerar alla rören centralt där du har plats med patchpanel.

Nätverksuttag är enkelt idag eftersom det finns ett stort utbud av verktygslösa uttag. T ex har jag själv installerat några Schneider Exxact uttag som är både bra och enkla att installera.

• Gilla
Lucas_1 och 1 till
  • Laddar…
Ett billigt alternativ är att köpa en rulle installationskabel på Biltema och även köpa deras nätverksuttag. Detta kräver inga andra verktyg än en sidavbitare för att installera. Och det kostar som sagt var inte skjortan...

Tänk förresten på hur du vill hantera uttagen centralt. Vill du ha en dosa per uttag, eller har du bara öppna rör till en patchpanel kanske?

• Gilla
Lucas_1
  • Laddar…
Vi hade en finsats gjuten ovanpå den bärande betongen i lägenheten vi renoverade, så där gjorde jag såhär.
Renoveringsarbete, kabel eller slang på betonggolv, tomma rum, öppna dörrar, byggtillbehör synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt rum under renovering, kablar på golv, fönster täckt med tidningar, byggmaterial och förbrukningsvaror synliga.
Skapa konto

Rörledningar och elmätare i ofärdigt rum med betonggolv och vitmålade väggar. Byggarbetsplats eller renovering.
Skapa konto

Renoveringsprojekt, avskalad vägg visar tegelstenar, slitet, inomhus, bostad, renovering pågår, ojämnt putsarbete, taklampa.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Lucas_1 och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vad har ni för material i väggarna? Har ni planerat att göra något åt dem?

En variant är att fräsa precis så det får plats kabel bakom sockellisten och sätta uttaget smäck an ovanpå.
tack för tipset, kan absolut bli så jag gör för att slippa fräsa ut spår och spackla! Vi har blandat gips och betong och tänker måla om samtliga rum, så om det är stor fördel att få upp dosa en bit på väggen så går det

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Om du frågar i forum-delen "Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G" så hittar du bla Mats nätverksskola klistrad. Där finns mycket matnyttigt.

Och det är inte svårt. Drag 20mm rör (eller en slang som inte har rillor på insidan) så kan du dra dubbel nätverkskabel utan problem. Det är inte särskilt svårt. Tänk på rätt kabel (installationskabel, inte patchkabel, de är olika) samt att du terminerar alla rören centralt där du har plats med patchpanel.

Nätverksuttag är enkelt idag eftersom det finns ett stort utbud av verktygslösa uttag. T ex har jag själv installerat några Schneider Exxact uttag som är både bra och enkla att installera.
Ska kolla nätverksskolan, tack för tipset!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.