Jag har tagit in offerter på att installera ett nytt FTX system i min 70-tals villa (1plan 115m2 + källare). Endast ny ventilation på övre plan.
Systemet ska installeras på kallvinden. Vinden isoleras idag med ett lager ca 25-30cm sågspån plus ett lager med utrullad gullfiber ovanpå sågspånet.

Ett företag vill isolera FTX kanaler (spiro) genom att spruta lösull och tilläggsisolera hela vinden med ca 40cm cellulosa ovanpå sågspånet. De indikerade att man var tvungen att avlägsna gullfibern.
De kanaler sektioner som hamnar ovanpå/utanför lösullen ska isoleras med 10cm nätmatta.

Det andra förtaget ska isolera alla FTX kanaler (spiro) med nätmatta (2x 5cm). Kanaler mellan aggregat och kombidon kondensisoleras med 13 mm armaflex.

Offerten med lösull-lösningen är ca 12000 kr (8%) dyrare. Allt annat material i offerterna är lika.

Vilket alternativ skulle ni välja och varför?

Ger lösullen tillräcklig isolering av kanalerna?

S stefan7219 skrev:
Jag har tagit in offerter på att installera ett nytt FTX system i min 70-tals villa (1plan 115m2 + källare). Endast ny ventilation på övre plan.
Systemet ska installeras på kallvinden. Vinden isoleras idag med ett lager ca 25-30cm sågspån plus ett lager med utrullad gullfiber ovanpå sågspånet.

Ett företag vill isolera FTX kanaler (spiro) genom att spruta lösull och tilläggsisolera hela vinden med ca 40cm cellulosa ovanpå sågspånet. De indikerade att man var tvungen att avlägsna gullfibern.
De kanaler sektioner som hamnar ovanpå/utanför lösullen ska isoleras med 10cm nätmatta.

Det andra förtaget ska isolera alla FTX kanaler (spiro) med nätmatta (2x 5cm). Kanaler mellan aggregat och kombidon kondensisoleras med 13 mm armaflex.

Offerten med lösull-lösningen är ca 12000 kr (8%) dyrare. Allt annat material i offerterna är lika.

Jag kan egentligen ingenting om lösull, men jag hade själv aldrig valt att isolera kanalerna med lösull. Hur mycket lösull får kanalerna?
För mig känns det som att man skulle ha en avsaknad av luftstömsmotstånd eller annat konstigt.
Jag gillar inte känslan helt enkelt, men det fungerar säkert.

S stefan7219 skrev:

Ja bra fundering. Jag står inför en liknande åtgärd men jag skulle säga precis som tidigare kommentator hur mycket isolering får rören på tunnaste sidan med lösullet?

En sak som vi brukade informera kunder om var att inte sätta agg på vinden. Det beror på att man kan inte höra agg och därmed inte höra om det börjar bli lager ljud mm. Dessutom lätt att "glömma" eller skjuta på att serva agg. Beträffande att lägga rör under lösull fungerar hur bra som helst. Men man måste se till att det finns gott om isolering ovanför rören. För med tiden sjunker isoleringen ihop. Kommer inte ihåg hur mycket man ska lägga ovan rören men här uppe i norr brukar man lägga från 40 till 50 cm isol. Fast visst är det bättre att isolera med gullfiber i två lager med förskjutna skarvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.