galento
Gillade dessa när man hörde i lurar :

AKG K240.
Svarta över-örat hörlurar med guld detaljer, ihoprullad sladd, ligger på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
imported_Benno imported_Benno skrev:
Hade såna också. Bekväma och luftiga med bra ljud. Tyvärr gick ena luren sönder när sladden rycktes ur, som var lätt hänt om man råkade stå på sladden när man reste sig. Den supertunna koppartråden i spolen var så tunn att den inte gick att löda tillbaka. Sennnheiser hade inga reservdelar och de hade förstås slutat sälja dem.
Jäkla otur, det är ju plugin kontakt så man lätt kan byta sladden
Hade det behovet en gång i tiden, i vanliga lurkontakten 3polig är hö & vä sammankopplade men bla Philips använde en 5polig kontakt som man vände 180 grader så tystades högtalarna
 
Appropå lurar: Jag har ett par Beyer Dynamic DT 990 PRO 250 ohm som jag är väldigt nöjd med. Jag tycker att de låter svinbra, men det sägs att såpass högohmiga lurar låter ännu bättre med en extra hörlursförstärkare. Någon som har erfarenhet av sådana? Jag har lyckats googla mig till att min supergamla iPod video (4th gen eller nått) ska kunna driva dem utan extra förstärkare, men allt annat jag äger sägs vara för klent. Jag behöver ingen starkare volym, men tydligen ska ljudet även bli bättre med förstärkare?
 
hsd
När det finns två bandspelaringångar ....
Gammal Philips-kassettbandspelare med VU-mätare, inspelnings- och uppspelningsknappar och hörlursuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bandspelare, VU-mätare, knappar, rullband, vintage ljudutrustning, kontrollrattar, inspelning, analog teknologi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Achren57 och 2 till
  • Laddar…
hsd
hsd hsd skrev:
[bild]
Gissa modellen
Spelaren är en Ariston RD 40
tonarmen en sansui /micro seiki P1280
 
A
hsd hsd skrev:
När det finns två bandspelaringångar ....
[bild]

[bild]
Kompisen hade en Revox rullbandspelare som man dreglade över.
hsd hsd skrev:
[bild]
Gissa modellen
Ingen aning, tror pickupsystemen hette moving coil och moving magnet
 
David Wallin David Wallin skrev:
Appropå lurar: Jag har ett par Beyer Dynamic DT 990 PRO 250 ohm som jag är väldigt nöjd med. Jag tycker att de låter svinbra, men det sägs att såpass högohmiga lurar låter ännu bättre med en extra hörlursförstärkare. Någon som har erfarenhet av sådana? Jag har lyckats googla mig till att min supergamla iPod video (4th gen eller nått) ska kunna driva dem utan extra förstärkare, men allt annat jag äger sägs vara för klent. Jag behöver ingen starkare volym, men tydligen ska ljudet även bli bättre med förstärkare?
Bygg en CMoy.. https://www.headphonesty.com/2017/03/cmoy-amp-kit-headphone-amplifier-kit/

Edit: jag har en "mint tin" som jag tänkte använda till det, bestämmer du dig för att bygga en kan du få den...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bygg en CMoy.. [länk]

Edit: jag har en "mint tin" som jag tänkte använda till det, bestämmer du dig för att bygga en kan du få den...
Ser kul ut! :D Men, gör det någon skillnad i verkligheten med förstärkare?
 
Testa att använda lurarna i hörlursuttaget på en vanlig förstärkare, och sen i den bärbara enheten du brukar använda...

Märker du skillnad så gör du.. (y):)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Testa att använda lurarna i hörlursuttaget på en vanlig förstärkare, och sen i den bärbara enheten du brukar använda...

Märker du skillnad så gör du.. (y):)
Ska bli! Men jag hade velat testa med en "riktig" hörlursförstärkare också. Kanske har nån kompis som har en jag kan testa.
 
Tänkte plåga församlingen med en alltför lång story om mitt lilla kit, som jag tidigare har nämnt delar av.
Tidsspannet för inköp är 1971 till ca 1980 ??

Thorens TD 150 med SME 3009 (fast skal) och Grado FC+.
Dynaco förförstärkare PAT 5 / effektförstärkare Stereo 150 (vikt 14 kg (stor trafo); ger 2x80+ i 8 ohm innan klippning). Byggsatser med fabrikstrimmade kretskort.
Technics tuner ST-600
Denon kassettdäck DRM-550
Denon CD-spelare DCD-625 II

Högtalarna är hemmabyggen (limmade o skruvade delar av styv board-lamell) baserade på IMF Transmission Line (avsmalnande, "veckad" kanal bakom basen = lägre resonansfrekvens än med en rak kanal (basreflex) men mera tungdrivna). Ett exjobb på Chalmers på 70-talet resulterade i en "förenklad variant" av IMF TLS (stora och tunga: ca 50 x 54 x 100 cm ??). En dåvarande kollega (doktor i elektroakustik) designade en förminskad variant (40 x 44 x 100 cm; ändå "rätt" tunga) med annan bestyckning och ett filter anpassat för Peerless 825 / KEF B110 / Peerless tweeter). Ett antal personer som lär ha bättre öron än jag, har hävdat att dessa låter riktigt hyggligt. Nominell frekvensgång är uppmätt i Chalmers ekofria rum, och de är hyggligt raka ned till under 20 Hz. I vårt vardagsrum som är "öppet" slipper jag resonanser, så tonkontrollerna är frånkopplade. Basen "flödar" utan bompa-bompa.
Effekten räcker till. Effektförstärkaren klipper när musiken når runt 100 dB(A)/Slow.

Vår gamla hemmabioanläggning (Philips ????) sade upp sig för några år sedan, men de höga bakhögtalarna gör nu tjänst som bakhögtalare till "anläggningen". Nivåerna på dessa regleras med volympottar (köpta på CO) till en nivå som är några dB lägre än ljudledarna. Det blir lite omärkligt "fylligare" sound. PAT 5-an har för ändamålet två uppsättningar högtalarutgångar: A ; B ; A+B.

Till alla observanta som undrar över den vita eltejpen på PAT 5-an: den ska hindra att man slår av spänningen. Därmed är e-lytarna alltid spänningssatta = lång livslängd, nu kanske 35 år sedan ett byte bara några år efter inköp.
(Risig bild av högtalaren pga motljus och en trilskande blixt)

Stor högtalare på golv inomhus framför fönster, snö utanför, parkettgolv, delvis i motljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinylspelare med skiva, Thorens-varumärke, tonarm, hastighetsreglering, spelar musik, interiör, elektronik, nostalgisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vintage Dynaco PAT-5 förstärkarförsteg med justerbara reglage för ljud och ingångskällor. Använd och sliten front.

Hylla med vintage audio-utrustning och små prydnadsföremål, inklusive leksaksdjur och miniatyrbyggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakis, höger
En Philips svart pelarhögtalare står mot en ljus vägg ovanpå en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pottar
Svart elektronisk enhet med vred och brytare, dammig yta, delvis synlig svart grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
A
Roligt att du nämnde den vita tejpen. I mina yngre dagar på 80-talet hade jag diskussion med mina vänner till hifi-nördar om just spänning hela tiden på anläggningen.
 
Mitt slutsteg har strömbrytaren på baksidan. Jag slår aldrig av det.
 
hsd
Gissar att Ni drar ur mobilladdaren efter laddning...
 
hsd hsd skrev:
Gissar att Ni drar ur mobilladdaren efter laddning...
Vi i den här tråden kör med vevradio och inga övergående flugor som mobiltelefoner.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.