Maria T Maria T skrev:
Håller till stor del med dig @AndersS om ordet screening och dess betydelse men jag ser en liten, liten skillnad i innebörd jämfört med undersökning, och nu tänker jag också inom sjukvården.
En undersökning av din lekamen gör en läkare exempelvis när du kommer till vårdcentralen efter att ha bokat tid, då du kände en smärta i knäet/axeln/valfri kroppsdel.
En screening kan du bli kallad till - mammografin är ett lysande exempel men finns andra liknande, PSA-värden för män, avföringsprov för alla över 65 år.

Undersökning = läkaren kollar för att upptäcka varför du har ont.
Screening = ett prov, test eller specifik undersökning som görs i förebyggande syfte.
En nyansskillnad men ändå, detta är mina tankegångar och har inget annat belägg för det.

Gällande det urbota korkade uttrycket "walk in closet" så skrattar vi gott åt en bekant som, när begreppet var relativt nytt, skrev "walk in klosett".
Och så har vi hälsoundersökning som görs i förebyggande syfte utan att man behöver ha några problem, har gjort några där arbetsgivaren hade den förmånen och man kunde också få PSA-test.;)
 
Maria T
hsd hsd skrev:
Jamen det har väl alla , badrum
Förvånar mig däremot att engelsmännen vill ha badrum i anslutning till sovrum...
De flesta enfamiljshus, och även många lägenheter, som jag besökt i USA har badrum anknytande till det största sovrummet. Jag kan se en viss "vits" med det hela, att som vuxen/förälder inte behöva tassa ut i hallen, eventuellt nedför en trappa, för att nå ett badrum oavsett varför.
Sen att det inte riktigt nått Sverige ännu (jag vet inget om nybyggda hus eller lägenheter ska tilläggas) stör mig inte. Att i en villa ha fler än ett badrum, oavsett om det är på olika våningsplan eller ett+ ett i källaren är väl ett måste?

(Uppvuxen i gammal lägenhet i Stockholm med två badrum i källaren som skulle servera alla boende, gatuhus plus två gårdshus. Detta på 1970-tal, så jag kanske är extra känslig) ;)
 
Nej inte är det så.
Det är helt normalt med ett badrum och där finns också WC byttan. Så är det här i huset och så är det hos föräldrarna. Då vi hade magsjuka samtidigt satt mamma på byttan och jag ute bakom en sten.
En granna byggde badrum och WC åt sig för bara några år sedan. Det var den sista gården i byn som bara hade utedass.
 
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Det heter rullebör;)
I Östdanmark
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Gjorde sökning i tråden men ingen träff på "walk in closet" som idag är så populärt, men är det så nytt?
När jag var "yngre" hade vi klädkammare hemma till sovrummen, lite av kattvindar med full ståhöjd. Där fanns platsbyggd inredning av skåp, hyllor och hängare, med gott om utrymme och att föräldrarna hade en väggspegel.
I vårt hus från -60 fanns inte dagens garderober i alla sovrum, föräldrarummet saknade, utan i hallen fanns ett rum ca 4 kvm som vi benämnde garderob. Det innehöll platsbyggda garderober och klädhängare.
Åter ett lånat "modeord" som används för att få något att låta lite lyxigare, istället för klädkammare.;)
Och en sökning ger denna förklaring, utdrag från websida:

Klädkammare
En alldeles egen ”walk in closet”, eller klädkammare, är för många ren lyx – en fröjd för ögat och ordningssinnet. Det viktigaste för klädkammaren är själva platsen i rummet. Det får inte vara för trångt då det behövs ordentligt med plats för kläderna så att de inte kläms och blir skrynkliga
Jag har sett, i mäklarannonser, walk-in-closet benämnt som walking closet :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
sinuslinus och 7 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nej inte är det så.
Det är helt normalt med ett badrum och där finns också WC byttan. Så är det här i huset och så är det hos föräldrarna. Då vi hade magsjuka samtidigt satt mamma på byttan och jag ute bakom en sten.
En granna byggde badrum och WC åt sig för bara några år sedan. Det var den sista gården i byn som bara hade utedass.
När jag bodde i Dalarna för många år sedan fanns det en skröna om sommargäster från Stockholm: "de är bra konstiga, dom ska skita inne och äta ute".
Det fanns fler skrönor om dessa 08-or. I like it!
 
  • Haha
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Jag har sett, i mäklarannonser, walk-in-closet benämnt som walking closet :crysmile:
Varför kan de inte skriva "klädskrubb" så man vet vad det är? Sådana har funnits i 150 år minst och har redan ett svenskt namn.
 
  • Gilla
  • Älska
Fario och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
När jag bodde i Dalarna för många år sedan fanns det en skröna om sommargäster från Stockholm: "de är bra konstiga, dom ska skita inne och äta ute".
Det fanns fler skrönor om dessa 08-or. I like it!
Baddjävlar…
 
H heimlaga skrev:
Varför kan de inte skriva "klädskrubb" så man vet vad det är? Sådana har funnits i 150 år minst och har redan ett svenskt namn.
I huset jag växte upp fanns en klädkammare. Det stod t.o.m. ”KLK” på planritningen om jag minns rätt.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Klädkammare är den korrekta svenska benämningen.
Färre bokstäver än walk in closet till och med.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Kunde inte låta bli att gräva lite till i begreppet screening inom sjukvården och frågade bekant som är läkare varifrån det kom och när (avvaktade med att googla själv utan ville få en förklaring av de som arbetar med det). Svaret blev att det har nog smugit sig in med vår landsövergripande forskning och globalisering. Det var inget nytt utan att mammografi är en tidig form, så någon form av preventiv eller förebyggande kontroll av vissa grupper av människor. Men även att man forskat och använd begreppet, som sedan följt med ut och blivit ett dagligt begrepp inom vården.
Sedan gjorde jag ett sök och fick bl.a. denna träff där man även ser tandläkarbesök i förebyggande syfte som en form av screening, visserligen wikipedia som inte alltid är källsäkrad, .[länk]
Så min tolkning är att det är engelskan som smugit sig in och ersatt det svenska undersökning, vilket även den jag frågade såg som troligt.
Det svenska ordet för screening är väl snarare sållning. Det svenska begreppet har jag aldrig hört användas inom biomedicin. Generellt används inte svenska inom biomedicinen utan arbetsspråket är nästan uteslutande engelska.
 
Nja, sållning innebär väl något mer än screening i och med att man också delar upp materialet i grupper. Man borde strängt taget kunna screena utan att sålla.

Om en screening följs av en databehandling som även delar in materialet i olika grupper håller jag med om att de två processerna ihop utgör en sållning, men man kan göra den första utan den andra. Och en bra screening kan nog vara underlag för både en första, andra och tredje sållning om det visar sig finnas skäl att gå vidare.

Vilket bara visar hur svårt det är att översätta enstaka termer.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, sållning innebär väl något mer än screening i och med att man också delar upp materialet i grupper. Man borde strängt taget kunna screena utan att sålla.

Om en screening följs av en databehandling som även delar in materialet i olika grupper håller jag med om att de två processerna ihop utgör en sållning, men man kan göra den första utan den andra. Och en bra screening kan nog vara underlag för både en första, andra och tredje sållning om det visar sig finnas skäl att gå vidare.

Vilket bara visar hur svårt det är att översätta enstaka termer.
Hela syftet med screening är ju att dela in en population av något, t ex människor i grupper baserat på något kriterium. Om du gör en provtagning på individ för individ så är det bara provtagning.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
F fribygg skrev:
I Östdanmark
Ja i dessa tider känns det mer och mer lockande att bli Dansk
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hela syftet med screening är ju att dela in en population av något, t ex människor i grupper baserat på något kriterium. Om du gör en provtagning på individ för individ så är det bara provtagning.
Japp, och ändå är det inte helt synonymt med sållning.

Själv skulle jag störa mig mer på den första än den andra av följande meningar.

I sållningsprocessen sållar vi först materialet för att sedan dela in det i olika grupper för vidare bearbetning.

I screeningprocessen screenar vi först materialet för att sedan dela in det i olika grupper för vidare bearbetning.

Jag kan absolut skriva en bättre mening på svenska med ordet sållning istället för screening, men om syftet (som det ofta är vetenskapligt) är att få en översättbar term som betyder exakt samma sak på olika språk så skulle jag undvika att översätta screening med sållning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.