18 810 läst · 8 svar
19k läst
8 svar
Måla direkt på betongen... eller inte?
Hobbyelektriker
· Avesta
· 34 inlägg
Tja.
Ska flytta. Nya lyan har ett rum som kräver uppfräschning. Väggarna är av betong och hade till för ett tag sedan en hiskelig rosarandig tapet ytterst. :eek: Hade från början tänkt måla direkt på tapeten men efter lite efterforskningar lät jag bli, ett klokt val visade sig. Efter ''torr-rivning'' av tapet kom förklistring varefter lager på lager rasade av och nu är betongen framme runt om. Nu till frågestunden:
1. Kan jag måla, eller snarare bör jag INTE måla, direkt på betongen?
Läser man runt lite här på forumet verkar det nästan som om bredspackling är lite av en helig graal när det gäller väggar. Grejen är den att jag inte är ute efter en uber-slät yta utan gärna vill ha lite struktur. Verkar lite som att gå över ån efter vatten om man först ska bredspackla väggen och få en slät yta för att sedan tex måla densamma med en färg med strukurmedel i för att få önskat resultat, eller missar jag nåt?
Betongen i sig måste vara behandlad på något vis för den är inte sträv eller nopprig när man drar med handen över den utan har det där lite typiska ''bubbliga'' utseendet som betong/cement har. Utanpå betongen ligger vad jag först trodde var färg men som förmodligen är ett tunt lager spackel. Det verkar väldigt tunt, för de flesta ''bubblorna'' i betongen är inte borta utan bara lite grundare och mindre synliga. På ett fåtal ställen har det dock blivit lite mycket och det har runnit lite. Petar man på dessa rännilar faller de sönder och smular precis som ''vanligt'' spackel. Kan det helt enkelt vara sprutspacklat alltihop? Gjorde man sånt för typ 20 år sen? Gissar på att understa tapen är ungefär så gammal kanske mera.
2. Är det vettigaste i mitt läge att försöka lägga på ytterligare ett lager med något tunt spackel innan målning?
Jag vet att man kan spruta spackel på väggar men det är väl inget man svänger ihop med en vanlig 30 liters kompressor kan jag tro? Kanske krävs ett speciellt munstycke också?
Kan man inte typ ''måla'' spackel också? Hur blir det, borde man inte kunna få till en strukur på så sätt på nå vis?
Som ni redan har listat ut vill jag försöka undvika bredspackllig, inte för just spacklingen, utan snarare slipningen och som sagt så vill jag ju gärna ha struktur på väggen och kan man med en annan lösning slå två flugor i en smäll vore det mumma.
Tacksam för svar...
Ska flytta. Nya lyan har ett rum som kräver uppfräschning. Väggarna är av betong och hade till för ett tag sedan en hiskelig rosarandig tapet ytterst. :eek: Hade från början tänkt måla direkt på tapeten men efter lite efterforskningar lät jag bli, ett klokt val visade sig. Efter ''torr-rivning'' av tapet kom förklistring varefter lager på lager rasade av och nu är betongen framme runt om. Nu till frågestunden:
Läser man runt lite här på forumet verkar det nästan som om bredspackling är lite av en helig graal när det gäller väggar. Grejen är den att jag inte är ute efter en uber-slät yta utan gärna vill ha lite struktur. Verkar lite som att gå över ån efter vatten om man först ska bredspackla väggen och få en slät yta för att sedan tex måla densamma med en färg med strukurmedel i för att få önskat resultat, eller missar jag nåt?
Betongen i sig måste vara behandlad på något vis för den är inte sträv eller nopprig när man drar med handen över den utan har det där lite typiska ''bubbliga'' utseendet som betong/cement har. Utanpå betongen ligger vad jag först trodde var färg men som förmodligen är ett tunt lager spackel. Det verkar väldigt tunt, för de flesta ''bubblorna'' i betongen är inte borta utan bara lite grundare och mindre synliga. På ett fåtal ställen har det dock blivit lite mycket och det har runnit lite. Petar man på dessa rännilar faller de sönder och smular precis som ''vanligt'' spackel. Kan det helt enkelt vara sprutspacklat alltihop? Gjorde man sånt för typ 20 år sen? Gissar på att understa tapen är ungefär så gammal kanske mera.
2. Är det vettigaste i mitt läge att försöka lägga på ytterligare ett lager med något tunt spackel innan målning?
Jag vet att man kan spruta spackel på väggar men det är väl inget man svänger ihop med en vanlig 30 liters kompressor kan jag tro? Kanske krävs ett speciellt munstycke också?
Kan man inte typ ''måla'' spackel också? Hur blir det, borde man inte kunna få till en strukur på så sätt på nå vis?
Som ni redan har listat ut vill jag försöka undvika bredspackllig, inte för just spacklingen, utan snarare slipningen och som sagt så vill jag ju gärna ha struktur på väggen och kan man med en annan lösning slå två flugor i en smäll vore det mumma.
Tacksam för svar...
Alltså - jag renoverade en gång en gammal lägenhet med murade väggar. Ångade bort massa tapet tills brukytan kom idagen. Målade sedan direkt på med latexfärg eller linoljefärg och det funkade utmärkt - utan att bredspackla eller annan bahandling. Vacker struktur blev det. Vissa gamla märken efter skruv och spik ficka jag ju såklart spackla.
Hobbyelektriker
· Avesta
· 34 inlägg
Mmm, gamla skruv och spikhål finns ju förstås och de har jag tänkt spackla över och slipa med nåt grovt sandpapper, kanske rugga ytan lite med en stålborste eller nåt annat "weapon of choice".
Då är jag i så fall mer osäker på områdena runt dörrar och fönster. Typ 90 % av väggytan är jag nöjd med som den är men just runt dörrar och fönster och sedan en liten remsa närmast taket har en lite annorlunda yta pga det är spacklat och målat där i efterhand, efter det att väggen blev "behandlad". Ytan där är inte HELT slät men slätare än resten av väggen. Kommer dessa skiftningar i ytan att synas igenom om man har en färg med ganska mycket struktur på? Nån som har nå' teorier?
Då är jag i så fall mer osäker på områdena runt dörrar och fönster. Typ 90 % av väggytan är jag nöjd med som den är men just runt dörrar och fönster och sedan en liten remsa närmast taket har en lite annorlunda yta pga det är spacklat och målat där i efterhand, efter det att väggen blev "behandlad". Ytan där är inte HELT slät men slätare än resten av väggen. Kommer dessa skiftningar i ytan att synas igenom om man har en färg med ganska mycket struktur på? Nån som har nå' teorier?
Varför just latex eller linolja? Någon speciell anledning?alen skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Hobbyelektriker
· Avesta
· 34 inlägg
Nej, inte en helt slät yta, den ska "leva" lite. Den här småbubbliga ytan som är i betongen nu är ganska bra. Sen finns det väl sån här typ sand man blandar i färgen och får en nopprig yta, det funkar det med.
Vad finns det för fler material/tekniker att få fram en ojämn yta?
Vad finns det för fler material/tekniker att få fram en ojämn yta?
En variant för att få till ojämn yta är att (bred)spackla och sedan köra fuktig roller över ytan. Jag brukar gör så när jag spacklar skruvhål mm på betongvägg. Det ser bättre ut än de typiska släta partierna som uppstår när man spacklar igen hål.
Hobbyelektriker
· Avesta
· 34 inlägg
Inte svaret du vill ha antar jag men jag bangade ur och tapetserade istället. Minns inte riktigt varför.1 1903 skrev:
Minns mest att jag fick som en inflammation i handleden efter att ha gett mig katten på att borra (utan riktig borrhammare) och skruva upp tavelhängarlist av nån anledning. Djävulusiskt hård betong i det bygget vill jag lova.
Du kan måla direkt på betongen, men det är bäst att förbereda ytan ordentligt innan du börjar måla. Betong är en porös yta som kräver grundning för att säkerställa en jämn yta och ett hållbart resultat. Du bör tvätta och slipa betongen för att få bort all skräp och orenheter, och sedan använda en betonggrundning för att fylla i alla sprickor och ojämnheter. Efter det kan du använda en färg som är lämplig för betong, till exempel en epoxylack eller en alkydlack.Hyvel-Bengt skrev:Tja.
Tacksam för svar...
Det är viktigt att följa tillverkarens anvisningar noga när du målar betong, eftersom det är en speciell yta som kräver speciella produkter och tekniker för att få ett tillfredsställande resultat.
Det kan vara en bra idé att lägga på ytterligare ett lager med tunt spackel innan målning, särskilt om betongen har ojämnheter eller sprickor som du vill dölja.
Ja, du kan absolut måla spackel för att få en struktur på ytan. Många målare använder tekniker som rullmålning, penselmålning eller airless-sprutning för att skapa olika texturer och mönster med spackel. Du kan till exempel använda en rak pensel för att skapa en skåpnertsmönster, eller använda en kornig texturtäckfärg för att skapa en mer ojämn och rustik yta.
Det är viktigt att se till att spackeln har torkat helt innan du börjar måla, och att se till att ytan är ren och fri från damm och orenheter.
"Jag vet att man kan spruta spackel på väggar men det är väl inget man svänger ihop med en vanlig 30 liters kompressor kan jag tro? Kanske krävs ett speciellt munstycke också?"
Det stämmer, att spruta spackel kräver en mer avancerad utrustning än en vanlig 30 liters kompressor. Vanligtvis används en airless-sprutpistol med ett speciellt munstycke som är utformat för att arbeta med spackel. Airless-sprutpistoler pumpar ut spackel under högt tryck och ger en jämn och noga kontrollerad applicering, vilket är viktigt för att skapa en jämn och jämn yta.
Det finns flera olika typer av munstycken som är speciellt utformade för att arbeta med spackel och täckfärg. Här är några vanliga alternativ:
- Flatspetsmunstycke: En vanlig form av munstycke för att spruta spackel, det är en platt spets som ger en jämn och fördelad spray.
- Roughenningmunstycke: Detta munstycke har ett mönster på spetsen som skapar en ojämn textur på ytan. Det är bra för att skapa en rustik eller ojämn yta.
- Fanmunstycke: Fanmunstycket har en form som en vimpel och ger en bredare spray för större ytor.
- Linjemunstycke: Ett linjemunstycke ger en smal, jämn stråle som är lämplig för noga och detaljerade arbeten.
Jag har hittat mycket av det här informationen bland artiklar på ---- vilket jag kan starkt rekommendera om du letar efter tips på DIY målning hemma.
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras i tråden