Sänkt grundvärme och kall utomhustemperatur gör att risken för vatten- och frysskador ökar.

Du kan läsa artikeln här: Frysskador i fritidshus ökar

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Helt logiskt! Folk gör inte vad som krävs för att det skall funka.
Köpte ett fritidshus i en avvecklingsbygd 2016. En gammal sugpump från den grävda brunnen under diskbänken. En pissbastu byggd av Svennar, 2m. till taket! Borrade för dricksvatten, nytt tak, för att inte trycktank skulle frysa så var det en värmefläkt i torpargrunden första året. Torpargrunden andra året blev iordningsställd med tjock diffusonstät plast, 100 mm styrofoam fogskummat mot lacablocken i husgrunden. Sorptionsavfuktare i husgrunden och den blåser ut den avfuktade luften med hjälp av en kanalfläkt med frånslagsfördröjning ut under llvpumpen. Det innebär att jag inte behöver bry mig om ispåbyggnad under llvp. Den plusgradiga luften från torpargrunden håller marken isfri till 80% under llvp under den värsta kylan. Värmefläkten till vattnet behövs inte längre heller, Isoleringen och markvärmen som kommer upp håller torpargrunden varm. Kan ha missat något i denna text. Annars så fråga. Hur svårt ska det va?

Första tiden för att sköta hygienen så värmde vi varmvatten på spisen i stora kastruller och blandade med kallvatten. Skopa för att ösa vatten o lite tvål fixade hygienen, som den gjort i massor med år innan vi blev bekväma..
Förtydligande. Vi har djupborrad brunn, vattenrening, svetsade plastmattor osv i badrummet o bastun.

Har man en fastighet som man kanske inte är vid så ofta, så kan jag rekommendera en mobil wifi-dongel? som jag har och Alfred app. Kostar kanske 300 om året om du väljer att spara allt i deras moln en månad? , några gamla mobiler, inomhus tempgivare du kan läsa av på distans för att hålla koll. Har själv en llvp jag styr över wifi som jag kan hålla koll på. Suveränt. Ett dygn innan så kan jag via mobilen dra upp tempen i stugan så det är varmt när vi kommer fram. :)

Redigerat:
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Om vi ser till en förändring som delvis kan påverka är att sommarstugor förändrats till fritidshus och med det också förändrat hur de används. De har efterhand kompletterats med funktioner så de idag är att likna vid permanentboende. Om man då fortfarande hanterar dem som de gamla sommarstugorna på vintern kan problemen komma. Vissa av stugorna har dessutom gått i arv och gammal hantering lever kvar.
När vi på 80-talet drog in vatten till vårt dåvarande sommarstuga så ansvarade svärfar för vinterstängning som man alltid gjort, med resultat av sönderfrusen blandare och varmvattenberedare, men ingen vattenskada.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.