Hep Hep skrev:
Efter att ha bytt spånsäck fixade jag till nya golvsocklar. Jag har inget, och hittar inget, stål som skapar exakt den rätta profilen, men med lite improvisation och kombination av ett par olika tycker jag att de nya blev helt ok.
[bild]
Riktigt snygg profil, synd du inte hittade något stål.
 
Fick en Tormek T4 i fredags, så idag har jag slipat yxor, hyvelstål o stämjärn!
Känns helt idiotsäkert med jiggarna.
Provade såklart att skära papper med en av yxorna, så gör ju alla på youtube (y):D
 
  • Gilla
Norrtull och 8 till
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Hade samma erfarenhet efter att ha använt den lite mer aggressivt vid ett rivningsarbete. Vibrerar sönder händerna och 6Ah batteriet som satt i :/
Knepigt, jag har kört med sladd-modellen en del i kakel. Inte mycket men tyckte inte att det vibrerade så farligt.
 
Oavsett hur mycket den vibrerar så ska den inte skaka sönder efter en timme. Då är det något som är fel.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Självklart inte, min fundering gällde om batterimodellen vibrerar mer än sladd-dito.
 
Nej, jag gör aldrig något fräckt med verktygen mina.
Men i helgen provade jag att koppla grovdammsugaren till cirkelsågen -har bara använt den till slipmaskiner förut- och jag blev glatt överraskad av hur lite sågspån det blev när jag kapade en dörr och några dörrkarmar samt reglar inomhus. Lite hamnade på golvet men det var lätt att städa undan. Med kap/ger-sågen fungerade det inte lika bra, mindre skräp blev det men allt togs inte av dammsugaren.

En verkstad med bordssåg, material och verktyg på ett arbetsbord inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Filbert och 6 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Nej, jag gör aldrig något fräckt med verktygen mina.
Men i helgen provade jag att koppla grovdammsugaren till cirkelsågen -har bara använt den till slipmaskiner förut- och jag blev glatt överraskad av hur lite sågspån det blev när jag kapade en dörr och några dörrkarmar samt reglar inomhus. Lite hamnade på golvet men det var lätt att städa undan. Med kap/ger-sågen fungerade det inte lika bra, mindre skräp blev det men allt togs inte av dammsugaren.

[bild]
Om du har plats att förvara en eps-skiva hemma får du ännu mindre damm om du sågar på den.

/Höghus
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Om du har plats att förvara en eps-skiva hemma får du ännu mindre damm om du sågar på den.
Ingen dum idé. Jag sågar dock så gott som alltid ute under carporten -har en arbetsbänk jag byggt där- men denna gång ville jag testa inomhus.
 
AXS
mexitegel mexitegel skrev:
Självklart inte, min fundering gällde om batterimodellen vibrerar mer än sladd-dito.
Jag har samma batteridrivna som används ganska frekvent. Den låter högt men vibrerar inte värre än andra jag använt. MEN, det finns några tillfällen som gör den helt värdelös på grund av allt skakande.
  • Om du trycker för hårt, då står bladet stilla och maskinen får skaket.
  • Ej åtdragen skruv/spänne för bladet. Men då borde det inte gå att köra mer än någon minut.
  • Slitna sågblad. Saknas det några tänder blir det ibland helt knas.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
T
Gårdagen (eller egentligen hela helgen) var tänkt att vikas åt att bygga vår nya kökshylla. Men lördagen fick istället ägnas åt att byta kran i köket, så efter det var kroppen knappt i skick att göra något vettigt.

Men den lilla övertalaren hade tappat huvudet så ett gammalt skaft modifierades för att passa
Ett verktyg fästs i skruvstycke, verkstadsgolv med spån, skiftnyckel och hammare synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvägs klar kom jag på att några kilar som passade hade jag inte, men insåg att det avsågade skaftet kunde offra en bit.
Verkstadsscenario, trasigt träbit i skruvstycke, verktyg och spån på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läsglasögon på för nu vart det rätt pilligt.
En hand håller en splittrad träpinne ovanför en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men en liten kil blev det till slut. Ingen bild på färdigt resultat,
Verkstad med verktyg, städsugare, arbetsbänk, och hyllor med diverse föremål. Oorganiserad, arbete pågår kanske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


utan bara ett litet bevis på att jag i alla fall har fått hem plywood. Började såga upp de tunna skivorna men upptäckte att maskinansvarig inte skött om sågen som han borde så just nu har jag precis bestält hem en ny klinga till cirkelsågen med tandspetsar på alla tänderna :) .
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Jag har samma batteridrivna som används ganska frekvent. Den låter högt men vibrerar inte värre än andra jag använt. MEN, det finns några tillfällen som gör den helt värdelös på grund av allt skakande.
  • Om du trycker för hårt, då står bladet stilla och maskinen får skaket.
  • Ej åtdragen skruv/spänne för bladet. Men då borde det inte gå att köra mer än någon minut.
  • Slitna sågblad. Saknas det några tänder blir det ibland helt knas.
Bra kommentarer. Själv använder jag Fein FMM350QSL och batteridriven AMM500 (som inte fördärvar batteriet) som nog tillhör de bästa vad gäller vibrationer. Men beroende på använt verktyg och arbetstid så får jag oftast använda handskar för att undvika handproblem. I mitt fall så använder jag fodrade handskar från Biltema: Arbetshandskar, vinter - Biltema.se
Verktygets form har stor påverkan på vibrationerna och som nämnts materialet Du sågar i. I höstas så modifierade jag kopparrör i ett badrum. Att såga av 12mm trångt montrade rör med handhållen maskin var enkelt men att såga nya rör med multimaskin i stativ med rör i skruvstäd var en katastrof då maskinen själv hoppade ur sitt 43mm halsfäste. Se bild. Så rören blev enkelt sågade med en liten Bahco 228 bågsåg.

Rotationsverktyg monterat i ställning för precisionsarbete, verkstadsomgivning med verktyg och bänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
En vanlig enkel röravskärare är ju bra mycket bättre till det där.
 
  • Gilla
  • Haha
sturnus och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, det var en extremt komplicerad lösning på ett enkelt problem.... :thinking:

Tom. bågfilen hade varit smidigare..

Edit: är det ont om plats går ju en sån här oftast att klämma in.. [länk]
Men hur kul är det med enkla lösningar? Hur motiverar man då inköp av mer avancerade verktyg? :crysmile:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ett snabbt litet trix-tips för att göra urtag utan superkrav på precision o man inte orkar klydda med att göra mall. Två fasttvingade vinkelräta skivor som ligger dikt an mot anhållet på fräsbordet sätter måtten i sidled, anhållet i djupled. Kör in längs högersidan, sen höger till vänster längs anhållet, ut via vänstersidan. Rensa upp eventuellt kvarvarande rest i mitten.

Edit. Glömde fota med ämnet på plats men det såg ut typ som det vitstreckade i första bilden.

Edit igen.... Går förstås att göra väldigt exakt också om man lägger lite tid på att ställa in positionen för styrskivor o anhåll. Men just i detta fall var +/-1mm gott nog.
Verkstadsutrustning, sannolikt fräs med träplattor, spännanordningar och säkerhetsanvisningar markerade i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskiva med skurna spår och hål, verktyg i bakgrunden, hantverksarbete, precision, snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
sturnus och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.