Hejsan!
Jag har en Fogelfors enplansvilla på 103 kvm och har funderat på att bygga ut den. Her länge tänkt bygga ut bara 2 rum i en vinkel men då måste man ju gjura en platta, tak, väggar m.m

Pratade idag med en jobbarkompis och han sa att det inte är så dyrt att bygga ut på höjden. Man kunde tydligen ändra takstolarnas vinkel och på så sätt få en bra övervåning. Man ändrar inte vägghöjden utan bara taklutningen och bygger en hel övervåning.

Nån som har nån aning vad det skulle kosta med detta. Blir väl 2 rum, 1 toa och en hall och trappen ner. Kanske en takkupa. Hoppas nån kan komma med ca pris.. Handlar det om 300000, 500000 eller mer med allt?

Tidsmässigt.. hur lång tid skulle det ta? Hur skulle en sådan process gå till? Lite info om någon vet skulle vara snällt..

Måste ha snickare m.m som gör detta åt oss.

Hoppas på bra svar för alla i forumet verkar så pass duktiga.

Tack på förhand.

Hej
Vi ska bygga om vår övervåning till sommaren och har inte fått några exakta siffror än. Vårt hus är 130m² och har idag valmat tak. Vi kommer att byta ut takstolarna mot mansardtakstolar och sedan inreda utrymmet som blir kvar. En stor takkupa kommer det blir och ytan kommer innehålla 4 sovrum, ett vardagsrum och ett litet badrum.

Byggfirmorna vi pratat med uppskattar kostnaden till strax under en miljon, men jag är säker på att jag kommer att kunna få ner det med förhoppningsvis 200 000. (Det är i alla fall mitt mål.) Inredningen är inget lyx, utan laminatgolv, bauhauskakel osv.

Själva processen kommer för oss att bestå i att först ta fram ritningar så jag kan få offerter från fler företag. Många kan inte ge offerter utan ritning eftersom offertjobbet är för dyrt då. När jag accepterat offerterna och gjort ev. ändringar söker vi bygglov och sen kan bygget starta...

Kan också säga att byggfirman räknar med att det tar ca 3 månader, men då vet jag inte hur många perosner som är sysselsatta. Säg till om du vill veta mer.

Hoppas att det hjälpte...

Maria

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.