kort och gott så skrevs kontrakt på en bostadsrätt alla glada. Handpenning betald, lånet fixat, nuvarande boende avyttrat, redo för tillträde…

Nu hör mäklaren av sig och säger att ägaren har avlidit och vill skuta på tillträdet eftersom dödsboet inte kan fullfölja kontraktet och tillträdet innan bouppteckningen är klar.

Vad gör man nu

Jag skulle nog försöka se om det gick att skjuta upp tillträdet för min nuvarande bostad. Har du tur så går det.

schnyggve schnyggve skrev:
kort och gott så skrevs kontrakt på en bostadsrätt alla glada. Handpenning betald, lånet fixat, nuvarande boende avyttrat, redo för tillträde…

Nu hör mäklaren av sig och säger att ägaren har avlidit och vill skuta på tillträdet eftersom dödsboet inte kan fullfölja kontraktet och tillträdet innan bouppteckningen är klar.

Vad gör man nu
Någon kan få fullmakt för dödsboet för att fullfölja affären.
Se fullmakter
https://www.efterlevandeguiden.se/att-borja-med/skota-ett-dodsbo.html

Redigerat:
Problemet är väl urstädning och magasinering av lösöre. Detta tillhör ju dödsboet och kan inte omedelbart flyttas och avyttras. Hur som helst är det en kostnad för vem som helst och det kan väl förhandlas med mäklaren och säljaren.

L lbgu skrev:
Jag skulle nog försöka se om det gick att skjuta upp tillträdet för min nuvarande bostad. Har du tur så går det.
Min nuvarande bostad är uppsagd, ny hyresgäst kommer om 3 veckor. Så får jag inte tillträde enligt plan så blir jag bostadslös?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Problemet är väl urstädning och magasinering av lösöre. Detta tillhör ju dödsboet och kan inte omedelbart flyttas och avyttras. Hur som helst är det en kostnad för vem som helst och det kan väl förhandlas med mäklaren och säljaren.
Lägenheten är tömd. Osäker om den är städad men det känns som ett mindre problem

schnyggve schnyggve skrev:
Min nuvarande bostad är uppsagd, ny hyresgäst kommer nästa söndag. Så får jag inte tillträde enligt plan så blir jag bostadslös?
Jag antog att du sålt ditt nuvarande, så då blir ju det jobbigare. Fast helt omöjligt är det inte. Kan vara värt att chansa ifall du kan få telefonnummer till den som ska flytta in. Har du tur så kan det vara någon som inte behöver flytta in på stört och kan låta dig bo kvar ett tag fr hyran + kanske lite extra för besväret. Men antagligen inte bra odds att det går att ordna.

Annars är väl magasinering av bohag och billigt boende (vandrarhem?) sista utvägen.
Sen tycker jag att du borde kunna få täckning för dina extrakostnader av dödsboet. Mäklaren borde ha koll på det.

S
Avtal ska hållas. De ska stå för dina extrakostnader. Men du ska skydda dem från onödiga extrakostnader.

• Gilla
Putt och 4 till
  • Laddar…
Det brukar gå att lösa med dödsfallsintyg samt släktutredning från Skatteverket om inte en bouppteckning hinner upprättas innan tillträdet. Dödsboet är skyldiga att slutföra affären. I det fall de skjuter på tillträdet och därigenom begår avtalsbrott bör du ha rätt till skadestånd för den skada som du lider med anledning av detta.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Nu är det löst.

Tydligen så finns det en praxis för att lösa detta. Mäklaren styrde upp det hela med hjälp av mäklarsamfundets jurist.
Så tillträde enligt plan utan bekymmer

• Gilla
Allman och 5 till
  • Laddar…
Väldigt roligt att höra. Att det löste sig. Jag är lite nyfiken, hur löste det sig? Accepterade bostadsrättsföreningen överlåtelsen trots att det inte fanns någon med rätt att teckna dödsboets "firma"?

Föreningen hade redan godkänt innan ägaren avled. Så jag märkte inga problem där

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.