1 544 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Är syftet med ryggsåg/geringssåg att det ska gå trögt?
Hej igen!
Kämpar med skrivbordsben bara 5cm tjocka med att kapa i geringslåda med tillhörande ryggsåg.Är det meningen att man måste kämpa med att få dem avkapade? Är det något fel på ryggsågens tänder?
Ser att ryggsåg är en så inte populär artikel numera på diverse sajter till skillnad mot de elektriskt drivna sådana.
I mitt fall går det bara att hantera bordsbenet manuellt.
Kämpar med skrivbordsben bara 5cm tjocka med att kapa i geringslåda med tillhörande ryggsåg.Är det meningen att man måste kämpa med att få dem avkapade? Är det något fel på ryggsågens tänder?
Ser att ryggsåg är en så inte populär artikel numera på diverse sajter till skillnad mot de elektriskt drivna sådana.
Produkter som diskuteras: "geringslåda"
Geringslåda i trä Sjöbergs
Robust låda för gering
279 kr inkl moms
Läs mer
Du skulle använt ”Japansåg”, vansinnigt smidigt.Tomas Thorén skrev:Hej igen!
Du må ha rätt,
Men vad är det som är så säreget med dessa sågar som gör att de kommer i ropet? Med så låg rygg riskerar man inte att såga snett?
Men vad är det som är så säreget med dessa sågar som gör att de kommer i ropet? Med så låg rygg riskerar man inte att såga snett?
Skillnaden är att en japansåg skär på drag, en klassisk västerländsk ryggsåg skär på tryck. För båda typer gäller att tänderna ska vara vassa och skränkta. Om tänderna inte skränkta så nyper det när man kommer en bit in i materialet. Sen kan tänderna vara slipade lite olika, antingen för kapning vilket du vill ha, eller för klyvning dvs längs fibrerna. En del japansågar har båda slipningarna på samma blad, dvs man kan bara vända på sågen för klyvning.
Med detta sagt så om det är trögt att kapa ett 5cm tjockt ben skulle jag nog fundera på att skaffa en ny vass såg.
Med detta sagt så om det är trögt att kapa ett 5cm tjockt ben skulle jag nog fundera på att skaffa en ny vass såg.
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Ryggsåg har använts i det västerländska samhället väldigt länge.Mycket talar för att som du säger så var kineserna inte först.
Tack för tipset.Ska undersöka också hos fysioterapeut om det inte är så att jag är armsvag?
Tack för tipset.Ska undersöka också hos fysioterapeut om det inte är så att jag är armsvag?
Har framför mig 8st skrivbordsben.Antagligen inte i ek utan furu ,från 1940-talet då furan växte tätare.
Tack,ska felsöka varför jag upplever det så trögarbetat.
Det kan vara fel på sågen,min arm eller viljan.Eller en kombination.
Tack,ska felsöka varför jag upplever det så trögarbetat.
Det kan vara fel på sågen,min arm eller viljan.Eller en kombination.
Verktygstokig
· Halland
· 7 538 inlägg
Ta en bild på sågen, gärna en närbild på tänderna.
Hade överblivet virke från -66 på vinden, som jag tänkte använda när jag skulle inreda den.
Jag gav upp och slängde det, gick knappt att såga i, och absolut inte att spika i, det var stenhårt efter 40 år på en vind.
Jag gav upp och slängde det, gick knappt att såga i, och absolut inte att spika i, det var stenhårt efter 40 år på en vind.
Har tänkt igenom saken..Ryggsågens konstruktion med alla dess fina tänder är naturligtvis där för att de har ett syfte.Att snitta fint.Det tar tid.Allt tar tid.Med tanke på att jag har den mesta av tiden i livet bakom mig så borde det inte vara något problem.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skårade reglar, vad är syftet?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är syftet med en kexmaskin (eller; är det något fel på min)?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad är syftet med denna? Undervisning eller leksak?
Teknik -
Syftet med skumringspackningar?
Ventilation -
Vad är syftet med SMHI's varningar?
Övrigt Off Topic