128 494 läst · 586 svar
128k läst
586 svar
Oskälig faktura från elektriker
Helt galet. Betala inte! Jag kollade några produkter och du verkar blivit fakturerad Ahlsells officiella katalogpris på vissa artiklar, något som ingen betalar.
Slå artiklarna på Poffsmagasinet.se (ägs av Ahlsell…) och ett påslag på 50% så har du ett skäligt pris, vilket du också sett på några av artiklarna. De mindre installatörerna betalar mer (efter bonus, rabatter etc) när de handlar hos Rexel, Ahlsell och Dahl än vad du kan köpa materialet för själv på Proffsmagasinet. Butiksservicen kostar multum för grossisterna.
Slå artiklarna på Poffsmagasinet.se (ägs av Ahlsell…) och ett påslag på 50% så har du ett skäligt pris, vilket du också sett på några av artiklarna. De mindre installatörerna betalar mer (efter bonus, rabatter etc) när de handlar hos Rexel, Ahlsell och Dahl än vad du kan köpa materialet för själv på Proffsmagasinet. Butiksservicen kostar multum för grossisterna.
Redigerat:
Varför ska de behöva 50% påslag när de tar bra betalt för att köra dit och montera prylarna? 25% är definitivt tillräckligt.F fsn skrev:Det är vad det är. Med facit i hand är det mycket man skulle gjort annorlunda. Det ger nada att älta det, nu är det bara att göra det bästa av det.
Jag tycker du skall vara frikostig och erbjuda +50% på inköpt material, ingen elektriker släpper materialet för +25%. Bilavgiften skall du inte betala, hade det totalt varit med än en arbetsdag så tycker jag den varit berättigad.
Tack, får kolla på det. När jag sammanställde kollade jag på lite olika, typ elbutik.seG Gunnar Johansson69 skrev:Helt galet. Betala inte! Jag kollade några produkter och du verkar blivit fakturerad Ahlsells officiella katalogpris på vissa artiklar, något som _ingen_ betalar.
Slå artiklarna på Poffsmagasinet.se (ägs av Ahlsell…) och ett påslag på 50% så har du ett skäligt pris, vilket du också sett på några av artiklarna. De mindre installatörerna betalar mer (efter bonus, rabatter etc) när de handlar hos Rexel, Ahlsell och Dahl än vad du kan köpa materialet för själv på Proffsmagasinet. Butiksservicen kostar multum för grossisterna.
Ja, brukar älta en dag eller två sen släppa det, men givetvis bestrida fakturan och komma med ett rimligt förslag. Tack!F fsn skrev:Det är vad det är. Med facit i hand är det mycket man skulle gjort annorlunda. Det ger nada att älta det, nu är det bara att göra det bästa av det.
Jag tycker du skall vara frikostig och erbjuda +50% på inköpt material, ingen elektriker släpper materialet för +25%. Bilavgiften skall du inte betala, hade det totalt varit med än en arbetsdag så tycker jag den varit berättigad.
Generellt brukar jag hänvisa till konsumenttjänstlagen, men däremot är det nog svårt i detta läget enligt paragraf 2 punkt 2. 2 § Lagen gäller inteS sve84 skrev:Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.
Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.
Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.
I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".
Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000, och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.
Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.
Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.
Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.
Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]
Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]
Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%
Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.
Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)
Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)
Vad tycker ni?
1. tillverkning av lösa saker,
2. installation, montering eller annat arbete som en näringsidkare utför för att fullgöra ett avtal om köp av en lös sak.
Jag skulle reklamera till en början pga oskäligt påslag och försöka resonera om att det är dyrare än vad man kan förvänta sig. Det där påslaget är oacceptabelt men jag vet tyvärr inte om man kan få någon form av juridisk backning. ARN eventuellt?
Jag har jobbat som elektriker och gjort badrum med golvvärme, spotlights etc för mindre summa än det där.
Jag skulle säga ca 10-15% påslag på deras inköpspris är skäligt. Och då jag råkar veta att majoriteter av installatörerna betalar mer (netto) i grossisternas fysiska butik än vad prylarna kostar på nätet. Servicen att kunna åka och hämta och få artikeln i handen är allt annat än gratis.D Daniel 109 skrev:
Med allt ovan i beaktning hävdar jag att räknar man som konsument om fakturan till nätbutikspris+50% påslag och bestrider resten har man sitt på det torra.
håller med.G Gunnar Johansson69 skrev:Jag skulle säga ca 10-15% påslag på deras inköpspris är skäligt. Och då jag råkar veta att majoriteter av installatörerna betalar mer (netto) i grossisternas fysiska butik än vad prylarna kostar på nätet. Servicen att kunna åka och hämta och få artikeln i handen är allt annat än gratis.
Med allt ovan i beaktning hävdar jag att räknar man som konsument om fakturan till nätbutikspris+50% påslag och bestrider resten har man sitt på det torra.
Jag har samma rabatter hos de flesta grossister som stora elinstallatörer har. Vissa saker är billigare och annat dyrare än i nätbutikerna.
De gånger det har publicerats nettopriser från ahlsell här så har de legat nära nätbutikerna. Vissa varor dyrare andra billigare. Men snittet har jag uppfattat som jämförbart. Men naturligtvis kan man erbjuda elektrikerns nettopriser som bas för beräkningen, om de släpper de siffrorna. Allt för att vara tillmötesgående.G Gunnar Johansson69 skrev:Jag skulle säga ca 10-15% påslag på deras inköpspris är skäligt. Och då jag råkar veta att majoriteter av installatörerna betalar mer (netto) i grossisternas fysiska butik än vad prylarna kostar på nätet. Servicen att kunna åka och hämta och få artikeln i handen är allt annat än gratis.
Med allt ovan i beaktning hävdar jag att räknar man som konsument om fakturan till nätbutikspris+50% påslag och bestrider resten har man sitt på det torra.
jobbet är gjort, fakturan är skickad och påslagen ligger helt i linje med de som ”skor sig” på grossistens prismodell. Som kund har man svarte Petter på hand och får förhandla med det i åtanke. Jag tror att TS skall vara glad om påslagen går att reducera till 100% påslag.D Daniel 109 skrev:De gånger det har publicerats nettopriser från ahlsell här så har de legat nära nätbutikerna. Vissa varor dyrare andra billigare. Men snittet har jag uppfattat som jämförbart. Men naturligtvis kan man erbjuda elektrikerns nettopriser som bas för beräkningen, om de släpper de siffrorna. Allt för att vara tillmötesgående.
Dra det vidare. Jag är väldigt nyfiken på vad utslaget skulle bli om det går hela vägen till prövning i rätten. Skulle TS förlora i rätten ställer jag upp med några hundra för att täcka en del av kostnaden.
jo, jag har full insyn och ser exakt samma priser. Sen betalar jag nåt administrativt påslag på några % men jag vet exakt vad priset är. Det är väl snarare du som inte har rätt priser som råkar veta att installatörerna betalar mer än i nätbutikerna. Jag vill påstå att så kan vara fallet på vissa saker men på mycket är det billigare hos grossist och skillnaderna är marginella till relativt små.G Gunnar Johansson69 skrev:
Redigerat:
Ja, det skulle vara intressant, men kommer nog inte dra det så långt, inte tid och ork för en sån process just nu. ARN är väl så långt jag kan gå om det behövs.D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
Ja, det hade varit kul och risken är ju begränsad då det blir ett ”småmål” så TS riskerar väl som mest 3000kr eller vad det maximalt kan bli…. Jag kan ställa upp med 200 spänn med om det går så långt men då skall det inte vara nån tråkig förlikning, eftersom fakturan inte är betald så är det ju elfirman och inte TS som har det initiala beslutet om det öht är aktuellt att pröva det civilrättsligt.