Jag vill minnas att det var Dire Straits Brothers in arms som många köpte som första CD och det var 85. Deras sämsta skiva, vilket kanske inte hör hit.

Jag försöker se när jag bytte och det var någon gång mellan Mistrial och New York om det säger något.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag vill minnas att det var Dire Straits Brothers in arms som många köpte som första CD och det var 85.
Skyldig!
 
Hep Hep skrev:
Jag vill minnas att det var Dire Straits Brothers in arms som många köpte som första CD och det var 85. Deras sämsta skiva, vilket kanske inte hör hit.

Jag försöker se när jag bytte och det var någon gång mellan Mistrial och New York om det säger något.
Någon gång sent 1980-tal alltså. För mig är det ett par år senare, mellan Louder Than Love och Badmotorfinger.
 
Hep Hep skrev:
Jag vill minnas att det var Dire Straits Brothers in arms som många köpte som första CD och det var 85. Deras sämsta skiva, vilket kanske inte hör hit.

Jag försöker se när jag bytte och det var någon gång mellan Mistrial och New York om det säger något.
Jag har för mig att Philips var med och sponsrade deras turné för att lansera CD. Jag såg dem i Stockholm.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Jag minns inte om de köptes exakt samtidigt, men mina första CD var "Some great reward" och "The singles 81-85" med Depeche mode. Ingen av dem var med andra ord helt nyutgiven vid köpet 1986. Dessa två följdes senare av dubbel-albumet (jävlar vad coola dubbelfodralen var på den tiden!) "The concerts in China" med JM Jarre.
 
A
Hep Hep skrev:
Deras sämsta skiva, vilket kanske inte hör hit.
Mnjo, lite. Nä, men det är en ohyggligt tråkig urstel digital produktion. Den första heldigitala om jag inte missminner mig?
 
galento
David Wallin David Wallin skrev:
Jag är rätt säker på att vi fick CD-spelare i mitt hem 1986 och då var det fortfarande näst intill "ingen" som hade det.[/QUOTE)

Var nåt liknade här köpte en Denon på Hi fi lagret ? i Göteborg.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
A
Jag köpte knappt nga CD på den tiden, men jag köpte ca 600 vinyl åren 88-92. I början på -90 var det ju ständig utförsäljning av vinyl på tex Åhléns, man kunde ju köpa 30-50st för en tusing:love:
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Älska
Pin och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag vill minnas att det var Dire Straits Brothers in arms som många köpte som första CD och det var 85. Deras sämsta skiva, vilket kanske inte hör hit.

Jag försöker se när jag bytte och det var någon gång mellan Mistrial och New York om det säger något.
Jag hade ingen spelare så det blev inget köp. Minns att "Brothers in arms" var den enda "popskivan" som fanns på cd hos Onoff i Sandviken. Resten var tysk klassisk musik.
Det bidrog säkert till Knopflers framgång. Inte Sandviken då, men att skivan var tidigt ute.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det bidrog säkert till Knopflers framgång. Inte Sandviken då, men att skivan var tidigt ute.
...och videon till "Walk of life" som kändes extremt fräsch på den tiden!
 
hsd
CD duger i bilen, men jämför cdljud med vinylljud så hör man vilken skillnad det är , dock finns sacd med bättre ljudkvalitet och mycket begränsat utbud
Men många är nöjda med mp3 ljudet typ i mobilen
 
hsd hsd skrev:
CD duger i bilen, men jämför cdljud med vinylljud så hör man vilken skillnad det är , dock finns sacd med bättre ljudkvalitet och mycket begränsat utbud
Men många är nöjda med mp3 ljudet typ i mobilen
Som nörd känner jag det smått obegripligt att någon öht kan vara nöjd med dagens streamingkvalitet. För några år sedan kallade Spotify 256kbits/s (har jag för mig att det var) för EXTREM kvalitet! Jag blev otroligt provocerad varje gång jag tänkte på det. :crysmile::crysmile::crysmile: Jag skulle snarare kallat den "I vissa fall acceptabel kvalitet". :p
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag har för mig att Philips var med och sponsrade deras turné för att lansera CD. Jag såg dem i Stockholm.
Så var det nog. Jag visste att det var något mer än bara årtalet som fick mig att koppla ihop CD med den skivan. Förutom tråkiga låter får jag fortfarande rysningar när jag ser bilder på det där äckliga svettbandet han hade på sig. Ungefär samma obehagliga peddovarningsvibbar som när han i Mora träsk sitter med bresande ben och cykelbyxor framför fem åringar. Nä, rock ska spelas med lågt hängande gitarrer, cig i mungipan och dålig kosthållning. Inga gympakläder!!
 
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
A
Denna spelare hade jag i min ägo förut Klassisk skivspelare, Technics SL-1015, genomskinligt lock, mörkt träfärgat chassi, retro musikteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
en mycket vacker pjäs. Följde med en digital nålvåg vid köpet.
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag har för mig att Philips var med och sponsrade deras turné för att lansera CD. Jag såg dem i Stockholm.
Jepp, det stämmer.

Jag tror dock att det var först 1990 som cd på allvar tog över från vinyl i butikerna.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.