Hej,

Vår villa från 1908 byggdes ut 2005 av tidigare ägare och i det godkända bygglovet står denna text:

"Åtgärden innebär mindre avvikelse från detaljplan med avseende på: byggrätten på mark överskrids med 11,8 kvm vilket motsvarar 12,4%. Motiv för beslut om att medge avvikelse från gällande detaljplan är att byggrätten på 1/10 av tomten är ovanligt liten för att vara ett villaområde."

Vår tomt är 946 kvm.

• Tolkningsfråga: Är tomten nu 12,4% bebyggd? Kanske inte finns någon annan tolkning :)
  • Fråga: Givet att en avvikelse redan givits, är chanserna noll att få bygga ut ytterligare? Jag bor i Stockholms kommun.
  • Fråga: En attefallsutbyggnad på 15 kvm får jag göra vad jag förstått. Kan man få en liten avvikelse på den om vi skulle "behöva" 18 kvm? Några andra sätt att tänka?
(Vår önskan är att göra en stilenlig utbyggnad för middagsdel och samtidigt binda ihop köket med den.)

Tacksam för input!

Mvh,
Rikard

Bästa svaret

Claes Sörmland
M Mredv skrev:
  • Tolkningsfråga: Är tomten nu 12,4% bebyggd? Kanske inte finns någon annan tolkning :)
Att din fastighet har överskridit byggrätten med 12,4% tänker jag.

M Mredv skrev:
  • Fråga: Givet att en avvikelse redan givits, är chanserna noll att få bygga ut ytterligare? Jag bor i Stockholms kommun.
Är byggrätten slut så är den. Det går inte att bygga ut mer för det strider mot begränsningen av byggrätten i planen.

M Mredv skrev:
  • Fråga: En attefallsutbyggnad på 15 kvm får jag göra vad jag förstått. Kan man få en liten avvikelse på den om vi skulle "behöva" 18 kvm? Några andra sätt att tänka?
Nej, attefallsutbyggnader kan inte ges avvikelser mot planen. Hela attefallsutbyggnaden är s a s utöver planen. Så max 5 kvm.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Mredv skrev:
Är tomten nu 12,4% bebyggd?
Nej, den är (94,6 + 11,8)/946 = 11,2% bebyggd.

• Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Nu är jag inte säker på hur frekventa Stockholms kommun är med att släppa fram så kallade frimärksplaner, men det är ju annars en möjlighet men dock antaget både dyr och rätt långsam metod. Det skulle innebära att man tar fram en ny detaljplan som bara innefattar din fastighet (eller ett helt område om det är fler hus där man tillåtit små avstyckningar trots att detaljplan enbart medger byggnader på 1/10del). Här i Järfälla är det i alla fall rätt gott om sådana i mitt område då den övergripande detaljplanen säger att tomter inte får styckas till mindre än 1500kvm och nu är väl ca 1/4 tomter styckade till mindre genom att skapa nya detaljplaner för respektive fastighet, eller ibland ett par grannar som gått ihop.

S Skopan skrev:
Nej, den är (94,6 + 11,8)/946 = 11,2% bebyggd.
Tack för det. När jag nu läser det igen håller jag med om detta.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, attefallsutbyggnader kan inte ges avvikelser mot planen. Hela attefallsutbyggnaden är s a s utöver planen. Så max 5 kvm.
Tack!
Dock ett feltryck på sista meningen antar jag? Det är 15 kvm du menar?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mredv skrev:
Tack!
Dock ett feltryck på sista meningen antar jag? Det är 15 kvm du menar?
Korrekt!

Nu blir jag fundersam över tidigare svar. Attefall 25kvm, 30 kvm om den är för bostadsändamål. Friggebod 15 kvm och som jag förstått det så påverkas inte byggrätten av varken Attefall eller Friggebod. Dvs, du får uppföra Båda byggnaderna även om all byggrätt är nyttjad

T TypRätt skrev:
Nu är jag inte säker på hur frekventa Stockholms kommun är med att släppa fram så kallade frimärksplaner, men det är ju annars en möjlighet men dock antaget både dyr och rätt långsam metod. Det skulle innebära att man tar fram en ny detaljplan som bara innefattar din fastighet (eller ett helt område om det är fler hus där man tillåtit små avstyckningar trots att detaljplan enbart medger byggnader på 1/10del). Här i Järfälla är det i alla fall rätt gott om sådana i mitt område då den övergripande detaljplanen säger att tomter inte får styckas till mindre än 1500kvm och nu är väl ca 1/4 tomter styckade till mindre genom att skapa nya detaljplaner för respektive fastighet, eller ibland ett par grannar som gått ihop.
OK, tack för tipset. Låter lite omständligt för våra ambitioner tror jag, så vi får nog rätta oss efter Attefall om det ska bli något.

U Ubbe55 skrev:
Nu blir jag fundersam över tidigare svar. Attefall 25kvm, 30 kvm om den är för bostadsändamål. Friggebod 15 kvm och som jag förstått det så påverkas inte byggrätten av varken Attefall eller Friggebod. Dvs, du får uppföra Båda byggnaderna även om all byggrätt är nyttjad
Då vi inte planerar bygga fristående, utan tillbyggnad så lär det vara detta som gäller:

En attefallstillbyggnad får ha en bruttoarea på högst 15,0 m2. Attefallstillbyggnaden får uppföras i flera plan så länge inte begränsningen om 15,0 m2 bruttoarea överskrids.

(boverket.se)

• Gilla
Ubbe55 och 2 till
  • Laddar…
M Mredv skrev:
Då vi inte planerar bygga fristående, utan tillbyggnad så lär det vara detta som gäller:

En attefallstillbyggnad får ha en bruttoarea på högst 15,0 m2. Attefallstillbyggnaden får uppföras i flera plan så länge inte begränsningen om 15,0 m2 bruttoarea överskrids.

(boverket.se)
Jag lär mig alltid något nytt. Attefallstillbyggnad har jag inte hört talas om förrän nu. Eftersom jag lärt mig något nytt idag så kan jag nog ta mig en fredagspilsner redan nu. Trevlig Helg

• Gilla
oxöga och 3 till
  • Laddar…
O
Ett tips är att undersöka med kommunen om ditt hus eller området är klassat som ett s.k särskilt värdefullt bebyggelseområde enligt 8 kap. 13 §. Är fallet så kommer inte kommunen kunna godkänna några attefallsåtgärder alls, vilket är bra för dig att ha lite koll på.

Friggebod går ju bra oavsett, och det lovbefriade skärmtaket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.