Intressant att du använd dig av Homebrew 3:1:1:1 men tråkigt förstås att ugnen inte klarade eldningen. På FornoBravo talas det mycket om rostfria stålfibrer som man använder som förstärkning av Homebrew-skiktet. Har sökt runt själv eftersom jag håller på att bygga en ugn. Har du använt något material som armering?
 
C crolande skrev:
Intressant att du använd dig av Homebrew 3:1:1:1 men tråkigt förstås att ugnen inte klarade eldningen. På FornoBravo talas det mycket om rostfria stålfibrer som man använder som förstärkning av Homebrew-skiktet. Har sökt runt själv eftersom jag håller på att bygga en ugn. Har du använt något material som armering?
Nej, jag har inte använt någon armering.
 
Med intresse har jag läst den här tråden. Väldigt mycket bra information inför mitt eget ugnsbygge till våren. Tack ni som delar med er av erfarenheter - goda likväl som mindre goda.

Jag tänker bygga den inre kupolen (närmast elden) i 50-60 mm "homebrew" 3-1-1-1. Är det någon här som armerat detta lager (typ med rostfria småspik) eller är det onödigt? Eller är det rentav fel? (Bumpar frågan lite från tidigare poster).

Funderar även kring utformning av bottenplattan. Avställningsyta tycks man ju aldrig få för mycket av. Hur tänker ni som haft ugn några år kring detta? Är det exempelvis idé att bygga en liten avsats/hylla precis utanför öppningen eller skulle en sådan vara mest i vägen?

Enkelt bläckteckning av mugg med öra, blyerts, rosa cirkelmarkering runt något som påminner om ett chokladbitmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand för svar.
 
Redigerat:
Då förstör du isolerförmågan, så det verkar inte bra. Dessutom är meningen med kupolformen att endast tryckkrafter ska uppstå och inga dragkrafter, därmed inget behov av armering.
 
Tack för svar.

Påverkar det verkligen isolerförmågan i någon större mån?

Jag tänkte armering eventuellt skulle förhindra sprickbildning till följd av de stora temperaturväxlingarna, snarare än att förstärka själva byggnationen.
 
Sprickor kommer du att få i vilket fall som helst, det du kan göra för att motverka det är att elda upp ugnen i temperatur sakta...

Jag tror inte rostfria nålar gör varken till eller från i det här fallet...
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
Tack för info.

Då skippar jag armering. Onödigt att göra bygget både krångligare och dyrare...
 
Jag kollade upp värmeledningen hos rostfritt stål, och den är inte speciellt hög (för en metall), men i alla fall 100-200 gånger högre än EPS betong. Så en volymprocent borde halvera isolerförmågan (om jag tänker rätt). Men jag tror inte heller eventuella sprickor gör något, det skulle vara under transport då..
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
Vad är lämpligt att montera in som fuktventil i toppen på putsskiktet?
Kanske någon har en bild?
 
Min är byggd som du tänker men utan armering. Nu kvaddade jag ju min först som du säkert sett i tråden. Men sedan jag lagade den och brände in den enligt Fornobravos schema så har den hållit och gett mycket glädje.

Angående hylla fram så kanske det är bra, men det jag framförallt saknar är avlastningsyta intill. Allra helst skulle man ha haft möjlighet att baka ut pizzorna precis intill, även om det bara skulle nyttjas på sommaren.
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
Ser att jag inte postat någon bild på mer färdigt resultat. Jag målade putsen med Byggmax mur- och putsfärg. Spädde med vatten i första strykningen då det sög väldigt mycket. Verkar funka bra, regnet rinner av. Men jag täcker också med ett modifierat grillöverdrag när den inte används på längre perioder.

Vit vedeldad pizzaugn utomhus med skorsten, omgivet av skog och vedhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Infraröd termometer visar 537.2°C framför en brinnande eldstad eller ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




 
  • Gilla
ErikÖstlund och 11 till
  • Laddar…
B beerfueled skrev:
Ser att jag inte postat någon bild på mer färdigt resultat. Jag målade putsen med Byggmax mur- och putsfärg.
Nä nu råkade jag ljuga lite. Det var Hornbach "Putsfasadfärg Plus", en silikonfärg (silikonharts tror jag).
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
Ser att jag inte postat någon bild på mer färdigt resultat. Jag målade putsen med Byggmax mur- och putsfärg. Spädde med vatten i första strykningen då det sög väldigt mycket. Verkar funka bra, regnet rinner av. Men jag täcker också med ett modifierat grillöverdrag när den inte används på längre perioder.
Tack för info. Skönt att det redde sig och blev en sån fin ugn till slut.

Du kör vad jag kan se utan fuktventil på toppen? Det kanske bara är onödigt pyssel att montera en sådan?

Har du månne någon länk till fornobravos inbränningsschema?
 
Redigerat:
[...] men det jag framförallt saknar är avlastningsyta intill. Allra helst skulle man ha haft möjlighet att baka ut pizzorna precis intill, även om det bara skulle nyttjas på sommaren.
Funderar på att bygga någon form av benställning intill ugnen och lägga en marmorskiva på.
 
gazzton gazzton skrev:
Tack för info. Skönt att det redde sig och blev en sån fin ugn till slut.

Du kör vad jag kan se utan fuktventil på toppen? Det kanske bara är onödigt pyssel att montera en sådan?

Har du månne någon länk till fornobravos inbränningsschema?
Jag har gjort en "näsa" uptill/baktill som är ett hål genom yttre domen in till isoleringen. Tanken med placering och form är att det inte ska regna rakt ned i den och att vatten som rinner på domen ska avledas:

En konkav yta med textur, med ett litet hål eller urgröpning, utomhusmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är även ett hål baktill längst ned mot bordet så att det kan bli cirkulation.

När jag eldade för hårt första gången och förstörde ugnen kunde jag tydligt känna (kanske t.o.m. se, minns inte säkert) att det kom fukt ur näsan. Jag borde tagit den signalen att sluta elda.

Här är eldningsschemat: https://www.fornobravo.com/pompeii-oven/curing/
 
  • Gilla
gazzton och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.