Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Svårt att sortera tankarna när det gäller mitt eget hus.
Vi har ett stort passivhus och det är välbyggt på alla sätt.
Invändigt är det på 1:a plan: 150 m² och 2:a plan: 100 m² .
Bottenvåningen värms med värmepump till en ack-tank, och sen en shunt till vanlig vattenburen golvvärme. Inställd temp är 30°. Fungerar perfekt.
Övervåningen är oinredd men nu är det dags att ta tag i den.
Där uppe tänkte jag först bara ha golvvärme i badrummet men skita i resten, men har fått "kalla fötter" nu när jag funderar, rädd att det ska bli för kallt helt enkelt.
FTX-ventilationen ger ju en viss värmespridning så klart, men troligen inte tillräckligt. Den har ett värmebatteri som drivs av ack-tanken.
Mellanbjälklaget är välisolerat, vilket kanske är en nackdel i det här fallet om man hade tänkt sig att värmen skulle stiga uppåt.
Alternativen som jag ser det är:
1. Ingen uppvärmning förutom badrummet (redan dragit de rören)
2. Golvvärme på hela övervåningen (krångligt nu i efterhand, men möjligt)
3. Lågtemp-radiatorer på samma värme som golvvärmen (30° eller lite högre)
4. Vanliga radiatorer vilket då kräver investeringar i värmesystemet, och att värmepumpen måste gå hårdare.
Hur hade ni tänkt?
Ritning övervåning om ngn undrar:
Vi har ett stort passivhus och det är välbyggt på alla sätt.
Invändigt är det på 1:a plan: 150 m² och 2:a plan: 100 m² .
Bottenvåningen värms med värmepump till en ack-tank, och sen en shunt till vanlig vattenburen golvvärme. Inställd temp är 30°. Fungerar perfekt.
Övervåningen är oinredd men nu är det dags att ta tag i den.
Där uppe tänkte jag först bara ha golvvärme i badrummet men skita i resten, men har fått "kalla fötter" nu när jag funderar, rädd att det ska bli för kallt helt enkelt.
FTX-ventilationen ger ju en viss värmespridning så klart, men troligen inte tillräckligt. Den har ett värmebatteri som drivs av ack-tanken.
Mellanbjälklaget är välisolerat, vilket kanske är en nackdel i det här fallet om man hade tänkt sig att värmen skulle stiga uppåt.
Alternativen som jag ser det är:
1. Ingen uppvärmning förutom badrummet (redan dragit de rören)
2. Golvvärme på hela övervåningen (krångligt nu i efterhand, men möjligt)
3. Lågtemp-radiatorer på samma värme som golvvärmen (30° eller lite högre)
4. Vanliga radiatorer vilket då kräver investeringar i värmesystemet, och att värmepumpen måste gå hårdare.
Hur hade ni tänkt?
Ritning övervåning om ngn undrar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärme på hela övervåningen röstar jag för. Tror det blir bäst i längden. Frågan är om värmepumpen är dimensionerad för hela huset eller bara bottenvåningen? Ack-tank låter lite kryptisk. Värmepump bör köras med flytande kondenseringstemperatur.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Bra input i diskussionen.M mrsnhp skrev:
Just nu är det 12°.
Utetemp är 5°
På bottenvåningen är det 22-23°.
220 mm isolering i bjälklaget, även trapp-hålet är igenbommat lite grann. Å FTX-ventilationen är avstängd till övervåningen (alla don är stängda).
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Värmepumpen bör ha rätt så bra överkapacitet. Huset är stort men har väldigt bra isolervärden. Jag kan inte tolka beräkningarna som gjorts, de säger 0,26 W/m²/K, men vet att huset verkligen är välisolerat, tätt och byggt med enligt passivhusstandard även om jag inte brukar kalla det för ett passivhus.J Josth skrev:
Å VP tror jag körs på en fast framledningstemp, väldigt simpelt. Den är huvudsakliga värmekällan till tekniktanken, men där finns också en vattenmantlad kamin och solpaneler på taket. Tänker dock att detta inte riktigt hör till diskussionen i tråden.
Ok, 0,26 W/m²/K är motsvarande ett modernt välisolerat lågenergihus men inget extrembygge med halvmetersväggar. En del värmetillskott behövs på hela övervåningen. Om värmepumpen inte hade räckt även till övervåningen hade ett ytterligare alternativ varit att bara köra el-radiatorer på övervåningen. Förekommer faktiskt i en hel del fall.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Tja, 0,26 kommer från en energibalansberäkning på hela huset inkl garage tror jag. Ingen aning om det stämmer eller inte. Men det jag vet är att det är halvmeterväggar (isolertjockleken är 45+220+80+95 = 440 mm)J Josth skrev:Ok, 0,26 W/m²/K är motsvarande ett modernt välisolerat lågenergihus men inget extrembygge med halvmetersväggar. En del värmetillskott behövs på hela övervåningen. Om värmepumpen inte hade räckt även till övervåningen hade ett ytterligare alternativ varit att bara köra el-radiatorer på övervåningen. Förekommer faktiskt i en hel del fall.
Hur som helst, oavsett exakt hur isolerat huset är, så är ju frågan om det föreligger ett värmebehov på övervåningen eller ej, och jag misstänker ju det eftersom jag skapat tråden.
Du ska alltid tänka med att värmebehov behövs. Blir det separata rum med dörrar, kan det bli rätt svalt där- Stora ytor mot himlen är det med. Sen om det ska var GV eller raddar är en annan sak och faller under eget tänkande. Ett par rör upp och en radd i varje rum kan räcka, blir bra mycket billigare än att lägga in GV. .Det med GV har blivit som en trend arr all ska ha det, även om det klarar sig med raddar.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Ja det måste inte nödvändigtvis vara GV. Men radiatorer har nackdelen att man behöver ett mycket varmare system, ska man köra lågvärme-radiatorer på 30° som golvvärmen vill ha, då blir det väl väldigt stora radiatorer? Hjälp mig gärna här, för just det har jag aldrig pysslat med.J jonaserik skrev:Du ska alltid tänka med att värmebehov behövs. Blir det separata rum med dörrar, kan det bli rätt svalt där- Stora ytor mot himlen är det med. Sen om det ska var GV eller raddar är en annan sak och faller under eget tänkande. Ett par rör upp och en radd i varje rum kan räcka, blir bra mycket billigare än att lägga in GV. .Det med GV har blivit som en trend arr all ska ha det, även om det klarar sig med raddar.
Eller så får man köra upp VP:n till 60 °, leda det till elementen och shunta ner till existerande golvvärme. Men på sikt känns det inte helt bra, eller?
Det jag tänkte och fastnade för var om det behövdes mer värme. Tror inte du behöver så hög temp som 60 C, det är bara vid smala element. Lågtempelement klarar sig med ca 45 C.och VP ställs in för element och en shunt för GV.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Ja det kanske är ett bra mellanting. Men i ett system där allt kretsar kring ack-tanken med diverse skiktningar, många olika uppvärmningskällor m.m., så tar man helst ut värmen till GV på tre nivåer och med en shunt. Så den biten behöver ju inte förändras även om VP får köra in 45² vatten på nån nivå.J jonaserik skrev:
Men man måste nog bygga ett liknande shunt-system för elementen då, för VP:n jobbar ju inte hela tiden, ibland kommer värmen från kaminen och ibland från solpanelerna eller kanske till och med från en elpatron i tanken nån gång.
Eller tänker jag fel?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Jag räknade lite mer på effektbehovet. På totalt 230 m² bottenvåning och stort garage går det åt ca 1000 kWh/månad för värmepumpen.
Det blir om jag räknar rätt ett effektbehov på cirka 6 W per m² i elförbrukning. Med ett COP på 1:3 skulle det vara 18 W per m² i värmebehov. Kan säkert stämma rätt så bra.
Tar jag siffrorna rakt av för min övervåning, så skulle alltså ett sovrum på 11-12 m² dra 200 W när det är kallt på riktigt. Å hela övervåningen 2 kW, om jag nu värmer upp alla rum till 23²
I verkligheten så stiger redan en del värme upp till övervåningen så det kommer nog i praktiken att krävas 1 kW för att värma upp den som jag vill. Eller 100 W per sovrum. Har inte funderat på vad detta innebär i valet av uppvärmning för mig ännu, men det känns som väldigt låga siffror... ;-)
Det blir om jag räknar rätt ett effektbehov på cirka 6 W per m² i elförbrukning. Med ett COP på 1:3 skulle det vara 18 W per m² i värmebehov. Kan säkert stämma rätt så bra.
Tar jag siffrorna rakt av för min övervåning, så skulle alltså ett sovrum på 11-12 m² dra 200 W när det är kallt på riktigt. Å hela övervåningen 2 kW, om jag nu värmer upp alla rum till 23²
I verkligheten så stiger redan en del värme upp till övervåningen så det kommer nog i praktiken att krävas 1 kW för att värma upp den som jag vill. Eller 100 W per sovrum. Har inte funderat på vad detta innebär i valet av uppvärmning för mig ännu, men det känns som väldigt låga siffror... ;-)
Nu ramlar polletten ner. Din VP är en dum en , bara till/ från ON/OFF och går mot tanken, då är kanske max temp ca 55 C och en retur ca 45 C . VP arbetar då endast mot tanken och värmen ska tas ut från den för att få rätt klimat i huset. Det med VV görs i VP och står utanför värmen. Tanken är nog i minsta laget som magasin, bör vara min ca 750 L eller 1000 liter, då kommer VP att gå långa tider samt stå längre innan start.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Tanken är 750 liter om jag minns rätt, ev. 1 kbm. Så den är nog rätt dimensionerad från början.J jonaserik skrev:Nu ramlar polletten ner. Din VP är en dum en , bara till/ från ON/OFF och går mot tanken, då är kanske max temp ca 55 C och en retur ca 45 C . VP arbetar då endast mot tanken och värmen ska tas ut från den för att få rätt klimat i huset. Det med VV görs i VP och står utanför värmen. Tanken är nog i minsta laget som magasin, bör vara min ca 750 L eller 1000 liter, då kommer VP att gå långa tider samt stå längre innan start.
VV tas ut med kopparslinga i tanken, samt med en eftervärmare i form av en liten vanlig VVB (det går åt otroligt lite varmvatten i huset än så länge). Så att höja tank-tempen för att få varmare VV och därmed minska på spets-beredarens förbrukning är än så länge ett ickeproblem.
Å ber om ursäkt om jag varit otydlig, men det är precis som din pollett precis talade om för dig
Jag kan inte när en VP jobbar som bäst, men visst är grundprincipen att man ska ha låg temp och långa körtider, sen exakt vad som är lagom går ju att diskutera.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Ett av mina alternativ i ursprungsinlägget är radiatorer för låg värme.
T.ex. den här:
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...torer/panelradiatorer/flaktradiatorer/ulow-e2
Ska gå att köra så lågt som 30°, men om man räknar på effekt på deras hemsida och t.ex. anger 40° som framledning så behövs det inte så stora element som man kan tro i mitt fall. Vore ju MYCKET enklare att dra fram lite rör till varje rum, jämfört med allt pyssel som golvvärme skulle innebära. Värt att tänka på åtminstone.
T.ex. den här:
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...torer/panelradiatorer/flaktradiatorer/ulow-e2
Ska gå att köra så lågt som 30°, men om man räknar på effekt på deras hemsida och t.ex. anger 40° som framledning så behövs det inte så stora element som man kan tro i mitt fall. Vore ju MYCKET enklare att dra fram lite rör till varje rum, jämfört med allt pyssel som golvvärme skulle innebära. Värt att tänka på åtminstone.
Liknande trådar
-
Kakla badru på andra våningen, borde huset klara vitken?
Byggnadsfysik -
Hur kan vi ändra möblering vid ftx luftvärmesystem
Ventilation -
Övervåningen renoveras helt - byta ut radiatorer mot golvvärme
Värme allmänt -
Nybyggt hus, golvvärme trasig plus andra fel, hur mycket stålar hålla inne?
Juridik -
Gjuta in vattenvärmeslangen i flytspackel på träbjälklag andra våningen
Byggmaterial & Byggteknik