J jawen skrev:
Vattenkraftsproducenterna kan lätt välja att inte köra sina verk ELLER styra ner produktionen när priset blir Dåligt enligt nya standarden, och då bara vänta in högre priser som DOM VET kommer. ( vilket redan inträffar )

Samma problem fanns också förut, men då mera försvarbart för konsumenterna, d.v.s vattenkraften kördes minimalt vid RIKTIGT låga priser., för att spara på vatten.

Som det är nu har Greedflation tagit över HELT, och besluten tas inte pga låga vattennivåer!
Klart att reglerkraft som vattenkraft inte kör för fullt om typ vind och kärnkraft producerar tillräckligt. Det är hela poängen med reglerkraft.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Men om vi följt kontinentens pris i 10+år vore det väl onaturligt att INTE göra det nu? För 5-10år sen hade inte Norge de 2 sista kablarna du hängt upp dig på men priset följde ändå kontinentens. Dessutom började prisrallyt INNAN dessa kablarna togs i kommersiell bruk.
Om ingen seriös marknadsanalytiker menar att 2 norska kablar är orsaken till Sveriges höga elpris , borde det inte ringa en klocka då?
Argumentationen att -så har vi alltid gjort, är ju extremt svag, jag skulle nog säga tvärtom, vi har alltid brutit mot traditioner och vanor när de visat sig obsoleta, det är mer typiskt.

Att det sedan kräver en arbetsinsats i denna frågan, som ingen är beredd att göra, är en annan femma.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Att priser på en gemensam marknad följer varandra är inte en tradition. Det är en mekanism som finns i marknadsekonomier.
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Självklart spelar dom in. Det är därför vi följt det kontinentala elpriset i över 10år

Frågeställningen var snarare om vi hade frikopplat oss från Europas pris (av nån anledning dom bara Karlmb vet) om Norges 2 sista kablar INTE tagits i bruk
Frikoppling är ju inte ett allt eller inget sett över en längre tid - även om det i stort är en allt eller inget för det momentana priset. Det är helt uppenbart att vi hade varit frikopplade en större del av tiden än om de kablarna inte fanns. Bara att titta på i höstas när Polen-kabeln behövde repareras. De två nya norska kablarna har exceptionellt hög kapacitet och motsvarar att våra kablar till Polen, Tyskland, Litauen och DK1 skulle ligga nere samtidigt.

Sen hade det förstås inte spelat någon större roll om gaspriset varit samma som för fem år sedan, eftersom variationen i pris då hade varit så liten att det vore en icke-fråga.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
[bild]

Nere på rött efter 19.00
Ja vi behöver ha extra kapacitet och vid sånna här tillfällen när vi inte har tillräckligt med baskraft i södra Sverige vore det fint om Stenungsund återigen fick ingå i effektreserven.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Har vi fortsatt krig i om 18 ska ja reconsider…
Nu förstår jag inte, har du lust att ta det igen på vanlig svenska eller föredrar du att tala i gåtor?
 
F fribygg skrev:
Nu förstår jag inte, har du lust att ta det igen på vanlig svenska eller föredrar du att tala i gåtor?
Sorry, sent igår å kom inte på det svenska ordet.
Trodde engelsk var ok..
Revurdere på norsk.
Ser nu på Google att det finns inget bra svenskt ord?
”Ompröva min åsikt” (3ord) får det bli.
 
  • Gilla
Raimo T
  • Laddar…
D djac skrev:
Argumentationen att -så har vi alltid gjort, är ju extremt svag, jag skulle nog säga tvärtom, vi har alltid brutit mot traditioner och vanor när de visat sig obsoleta, det är mer typiskt.

Att det sedan kräver en arbetsinsats i denna frågan, som ingen är beredd att göra, är en annan femma.
Har inte med tradition att göra, snarare naturlagar.
 
  • Haha
videopac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Sorry, sent igår å kom inte på det svenska ordet.
Trodde engelsk var ok..
Revurdere på norsk.
Ser nu på Google att det finns inget bra svenskt ord?
”Ompröva min åsikt” (3ord) får det bli.
Det ordet fattade jag bra, engelska funkar om det inte är mer avancerat än så men det var resten av meningen som var oklar.
 
F fribygg skrev:
Det ordet fattade jag bra, engelska funkar om det inte är mer avancerat än så men det var resten av meningen som var oklar.
F fribygg skrev:
Det ordet fattade jag bra, engelska funkar om det inte är mer avancerat än så men det var resten av meningen som var oklar.
F fribygg skrev:
Det ordet fattade jag bra, engelska funkar om det inte är mer avancerat än så men det var resten av meningen som var oklar.

Som sagt, sent…
Sätter mina sista sekiner på att Stenungsund INTE startas. Har vi fortsatt krig i om 18 månader ska ja reconsider
 
Z Zodde skrev:
Som sagt, sent…
Sätter mina sista sekiner på att Stenungsund INTE startas. Har vi fortsatt krig i om 18 månader ska ja reconsider
Tack, det var bara ordet månader som saknades för att göra det helt begripligt.
 
D
Z Zodde skrev:
Har inte med tradition att göra, snarare naturlagar.
Nuvarande energimarknadspolitik och elhandelsarrangemang är naturlagar?

Ja men då är det ju bara att ge upp, gratis bensin till alla och kolkraft åt folket!
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nuvarande energimarknadspolitik och elhandelsarrangemang är naturlagar?

Ja men då är det ju bara att ge upp, gratis bensin till alla och kolkraft åt folket!
djac skrev:
Nuvarande energimarknadspolitik och elhandelsarrangemang är naturlagar?

Ja men då är det ju bara att ge upp, gratis bensin till alla och kolkraft åt folket!
Att priset på gemensamma marknader (utan handelshinder) följer varandra kan beskrivas som en ”naturlag”
 
Z Zodde skrev:
Att priset på gemensamma marknader (utan handelshinder) följer varandra kan beskrivas som en ”naturlag”
Men nu finns det ju "handelshinder" !
Folket kan ju inte själva välja produkten, utan måste tas "vad som ges".

Och det skapar ju NOLL konkurrens bland elproducenterna, så detta är INTE "marknadsekonomi", för den styrs ENBART av producenterna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Men nu finns det ju "handelshinder" !
Folket kan ju inte själva välja produkten, utan måste tas "vad som ges".

Och det skapar ju NOLL konkurrens bland elproducenterna, så detta är INTE "marknadsekonomi", för den styrs ENBART av producenterna.
Finns bara en produkt (el) så inte mycket att välja mellan.

Flaskhalsar ger olika priser i olika områden så DET är handelshinder som länge givit SE1+2 lägre pris…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.