3 969 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Byta passbit
Kan man (inte får!) byta passbit själv utan att det uppstår problem? Behöver byta en 6A passbit till 10A för att kunna använda en högtryckstvätt som är på 2,5 kW. På aktuell säkring ligger flera andra strömförbrukare, vilket ofelbart leder till att proppen går när man startar högtrycketvätten.
6 A låter som om installationen har några år på nacken. Skulle inte rekommendera att säkra upp en gammal installation även om det teoretiskt skulle vara ok med areor och utlösningsvillkor.
Har fått för mig att man länge körde med 1.5 kvadrat men säkrade alltid ner vid varje central minst ett steg. Detta gjorde att hade man 10A som huvudsäkring blev det automatiskt 6 ampere vidare. Jag hade tillochmed 4A säkring i min lägenhet byggd -47 och det va samma kvadrat på kabeln där den gick som till andra delar där det satt 10A.
Här kommer årets besserwisserkommentar: 4 A har samma diameter på hålet i passdelen som 6 A!
I en kåk från -66 borde det vara ok att gå upp till 10, skriver borde, man vet aldrig vad man hittar om man gräver lite.
jesse2: Ledsen om det blir ett dåligt svar, men man måste se grejerna...
I en kåk från -66 borde det vara ok att gå upp till 10, skriver borde, man vet aldrig vad man hittar om man gräver lite.
jesse2: Ledsen om det blir ett dåligt svar, men man måste se grejerna...
Orsaken till 6 A var väl att under 2:a värdskriget och i slutet på 40 talet var koppar en bristvara och man använde ledningar som var tunnare ( 1mm2 tror jag) och därav 6 A i början på 50 talet gick man tillbaka till 1,5mm2 och samtidigt började man använda pvc i isoleringen. Jag har aldrig sett nån elinst. utförd efter 1952 som har haft tunnare ledningar än 1,5mm2. Jag har hellre aldrig sett en anläggning med bara 10 A huvudsäkring. Och att man fortsatte att säkra med 6 A tror jag berodde på att elektrikerna har och är även i dag oftast mycket konservativa och tycker att det ska vara som det alltid har varet, oavsett om det är/var bättre.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 400 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 400 inlägg
Jag har(hade) 6A säkringar i mitt hus också, från början var det 1st 6A säkring som försörjde hela den våning som beboddes (två sovrum o vardagsrum + toalett, hall o kök), nu är det bättre uppdelat. Men kök o halva hallen o ett sovrum går fortfarande på den 6A säkringen.
Det som är kul är att kabeln från säkringsskåpet till köket (där det går vidare till hall o sovrum efteråt) är på 4mm2. Varför ha så grov kabel men ändå så låg säkring?
Huset är byggt 55-56.
O en annan rolig sak var att källaren med pannrum, vedrum, potatiskällare o tvättstuga o ytterrum hade 2 olika säkringar o det var endast ett uttag (i ytterrummet) från början, o en lampa i varje rum. Så hela huset gick på 6 säkringar (spis hade tre stycken också). Nu är det utbytt/uppdelat på 18 säkringar totalt.
Det som är kul är att kabeln från säkringsskåpet till köket (där det går vidare till hall o sovrum efteråt) är på 4mm2. Varför ha så grov kabel men ändå så låg säkring?
Huset är byggt 55-56.
O en annan rolig sak var att källaren med pannrum, vedrum, potatiskällare o tvättstuga o ytterrum hade 2 olika säkringar o det var endast ett uttag (i ytterrummet) från början, o en lampa i varje rum. Så hela huset gick på 6 säkringar (spis hade tre stycken också). Nu är det utbytt/uppdelat på 18 säkringar totalt.
Det är roligt att studera gammla installationer. Man hade väl på den tiden bara spisen, några lampor och en radio som gick på el. Och med tanke på det är ju elen ganska överdimensionerad ändå. Kanske hade det på känn att vi skulle fylla husen med elektronik, köksmaskiner, elpatroner, elverktyg och motorvärmare ju närmre 2000 - talet vi kom?Amarace skrev:
En anledningen till att källaren var uppdelad på två grupper är troligtvis att det inte ska slockna och bli kolsvart överallt om en propp skulle ryka sönder. Här i mitt hus är de flesta rum kopplade via minst 2 grupper
Du KAN (det är praktiskt möjligt) byta passdelen själv men frågan är om du blir hjälpt med det. Tvätten vill ha 2,5 kW men du har andra förbrukare på säkringen också så det är inte säkert den håller ändå (tvätten vill ha mer än 10 A bara den).jesse2 skrev: