StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Detta är ju bara svagström så vet inte om det passar i tråden egentligen.
Men jag blev milt sagt förvånad när våra 50 laddstolpar på jobbet slutade fungera pga att leverantören hade gjort denna fina strömadapter till deras nätverksuppkoppling
Kreativt. Fast det hade varit än mer kreativt att klippa kabeln och skarva kablarna med Wago eller något skarvblock. Snabbare också. När reptilhjärnan går igång och förlamar normaltänket.
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 1 till
  • Laddar…
På nyårsafton...
Hand håller spänningstestare nära elektriska komponenter; visar 239 V AC; elarbeten; säkerhetskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Multimeter visar 18.45 volt vid elinstallation, troligtvis felsökning av elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag sedan stoppar i kundens förlängningssladd till husbilen i uttaget som jag precis hade bytt så blev det blixt och dunder. Det är kortslutning i hans dj"#¤%&/() stickpropp! Det märktes ju inte tidigare....

Sliten elkontakt med brända kontakter, öppnad isolering, synliga kablar och säkerhetsrisk markerad med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet elektriskt relä med korroderade anslutningar och tecken på överhettning eller brännskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
kwasibengt och 10 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
På nyårsafton...
[bild] [bild]

När jag sedan stoppar i kundens förlängningssladd till husbilen i uttaget som jag precis hade bytt så blev det blixt och dunder. Det är kortslutning i hans dj"#¤%&/() stickpropp! Det märktes ju inte tidigare....

[bild] [bild]
Och så är det inte sällan att de ändå skyller på campingstolpen eftersom "det fungerade på förra campingen"
 
Är det avbrott i nollanslutningen?
 
Ja så sätt o vis, det är avbrott mellan undre och övre anslutningen i denna PEN-plint. Porslinet är sprucket och den stora skruven sitter löst.

Inkommande PEN är ansluten i underkant (blå ledare, men förr kallades det ju "huvudnollan").
I överkant är det tänkt att man ska ta ut neutralledare, men här har någon (på senare tid) missuppfattat den blå färgen och gjort tvärtom. Nåja, många PEN-ledare har skarvats via denna dödsfälla till plint.

Intressant är att för 20 år sedan var denna plint Ok, om man får tro att jag gjorde kontrollen lika bra som igår. Ingenting har rörts här vad jag vet under denna tid, så plinten har ruttnat av sig själv. Lådan sitter utomhus på stolpe.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Hittade lite gamla bilder från när jag renoverade huset.

Renoveringsarbete, skadade väggar och bjälkar, blottlagd ledningar, mögelskadad, återuppbyggnad, oavslutat projekt, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppe till vänster ser ni någorlunda frisk PVC-kabel i färger från före dagens standard. Det var bara det att all annan el i detta rummet hade äldre kabel typ OVIR eller liknande. Kabeln satt dessutom fast, fast den var lös i båda ändar. Skumt.

Men så öppnade jag väggen över fönstret och fann att där var det svart. Svart av brand.
Orsaken ser ni här:
Trä med skador från vatten och mögel, järnrör, synliga spikar, förstörelse eller rötskador på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon hade slagit en spik genom kabeln.

Så långt så är det klart off topic för denna tråd. Den gamla OVIR-kabeln i plåtrör var förlagd enligt sin tids metod. Spiken som slogs i var inte avsedd att vara en del av elanläggningen, men blev det ändå.

Vad som är mer anmärkningsvärt är att man bara drog ur spiken och drog i ny kabel utan att byta röret. Orsaken till att kabeln satt fast var att graderna från spikhålet på insidan av röret hade skurit igenom isoleringen. Jag minns inte om det var fas, nolla eller jord som var genomskuren, men det finns en stor risk att här har funnits ett spänningssatt rör inne i väggen.

Ren tur att huset står kvar, både på grund av den första spikincidenten och den senare idragna kabeln.
 
  • Wow
  • Gilla
ricebridge och 8 till
  • Laddar…
I källaren här hemma var det monterat en gipsvägg mot ena ytterväggen, och i gipsväggen satt ett eluttag. Jag var lite nyfiken på hur elen var dragen, och nu har jag svar:
Oavslutad elinstallation, oskyddad strömuttag, vägg under reparation, exponerade ledningar, behov av elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uttaget satt fast med pappspik i hålen man ska använda för att skruva fast uttaget. Klorna grep direkt i gipsskivan.

Renoveringsarbete, öppen vägg med exponerade elledningar och spackelskador på gipstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egenbyggd "dubbelisolering". Hjälpte ju pappspiken lite iallafall.

Oavslutad elinstallation, exponerade elektriska kablar, hål i betongvägg, kopplingsklämmor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara töntar som har dosor och hela vp-rör :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
Modern elektricitetskabel slingrar sig kontrastfullt på klassiskt utsmyckade, vita väggar och tak med stuckatur och skulptur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
El-Löken66 och 12 till
  • Laddar…
TRJBerg
J J Vos skrev:
[bild]
Snålhet på helt fel ställe.
 
J J Vos skrev:
[bild]
De kanske vill framhäva att kraften kommer uppifrån.
 
  • Haha
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Anade oråd när det bara kom ett rör ut bakom strömbrytaren. Suck!

Närbild på kablar som går genom en vit kabelgenomföring inuti en brun trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nå, jag hade det på känn eftersom jag visste att förra ägarna renoverat rummet och flyttat väggen lite grann. Men detta var det sista kvarvarande av deras ”vi leker elektriker fast vi inte har en aning om hur man ska göra”. Alla delar av huset där de renoverat är nu åtgärdade.

Eller ja, det finns en liten bit slang som jag misstänker inte är godkänd elslang ovan badrumsspegeln men i sammanhanget är det en petitess :crysmile:.

För nytillkomna läsare finns en liten tillbakablick om vad som rättades till för några år sedan: https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/page-273#post-2363719
 
Varmvatten i duschen på "hotell" i Tanzania.
-2F6hoPPTpHCfiaQb1GLFN-tCrlx_SALxUJLfVkJP2FzALV1zt9Y1ROMFjBT9kE2oAj3lWqiaYDSGnNoExiDL-SyOOLtPCPy03_WBKOwhFdgHbZCvMD1ywyGlgiczVfYljuJJFS1rR4zzhW-JxD7fB6CAn0dWMUFXivu52E3frTWwNwMdBBcxxBPNVRT9cL2CC930Vw0GkqbS8jQWOZicxSG39nuQxgpsmclCatYrPML_-hcHmfghQl0CfcO621m-VdO36Tv2cvqDHwRmbcJy00nNXCydb4OOrKapohMaPi7XWOQ1IwnvTo9Lk_Oge7deLQEMD8QVPyaPr550t_B-CykQsTcKjIjqbBl17ESM30DuFUMKmCzDZUQM6E0WjBwFa-5ZkMbe2xbBeSWnjjSE-BJPOf0_d8D_urR03JNtTbqBrYiCWY0s2_6-eQ1J_kRE47Y7X7trNfBqHlhqsEFEA9fhSL3hB4sA2WaAlwiZdxqiq0CLym-4ERaE92LEloWd5N9zEhR6cCgyKs-ZzsRnPVC5376mVxxNamcYraIYKnM9slkBoKhLaVDk-4wa2dctup7Aw6Az-jfbYd49uA_sY8EYVdNcBsTy_dU2W6kbiCLrTz-eDCdDfVtGau3QQhmkFFlj63hQowLqzHkqNI_CI_Jkph_TMs0SfdLsijoEsflHyO5e1kkev5mQFG2RvWv4sRmS4cc2KUqXblrdArLMEI18aGWlEMSzzMl5gGWGPRb-yj0qSRCHzIZnzTy1zbKxd9PuTyBD666UMMgOsMEJXqpK8FIknhStMdKjLqw8VB3yMk7JRjIscG5H_5Ptn4gy9pB9OK02OqD6-84yIIkMy_gQFS8NRcCmWWwb-pbvxYmea5obYEleANHFS99FzzepvjHwlSbQDDO0K3KB_b5wrYlZLDT2QW7bh01RdkBPtw8=w1640-h923-no

Väggmonterad vattenberedare med duschfäste, oanslutna elektriska ledningar, kakelvägg, installationsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
kwasibengt och 3 till
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Varmvatten i duschen på "hotell" i Tanzania.
[bild]

[bild]
Det kan bli en spännande dusch.
 
Jonas Persson
D Dilato skrev:
Varmvatten i duschen på "hotell" i Tanzania.
[bild]

[bild]
Fan, den hänger ju snett $#@&!!!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varmvatten i duschen på "hotell" i Tanzania.
[bild]

[bild]
Det är nog inte så farligt för då hade de väl inte byggt liknande anläggningar mer. Eller så är de bara lite mer tåliga..
 
  • Gilla
Bergsmongo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.