john68 john68 skrev:
Vissa skivor har inget behov av "det bästa ljudet" ;) En av 500, med textlapp och oklippt konvolut.
500 förresten? 200 slängdes väl i Svartån eller ngt efter en spelning då ingen köpte?
Inköpspris på spelning i Skövde, 10 kr.
Pris nu :surprised::rofl:[bild]
20 spänn när det begavs sig nu 16 600:- vem såg det komma!:cool:
Svartvitt grafiskt tryck visande person i rörelse, textstycke ovanför, rå, konstnärlig stil, abstrakta element, möjligen musikrelaterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Vissa skivor har inget behov av "det bästa ljudet" ;) En av 500, med textlapp och oklippt konvolut.
500 förresten? 200 slängdes väl i Svartån eller ngt efter en spelning då ingen köpte?
Inköpspris på spelning i Skövde, 10 kr.
Pris nu :surprised::rofl:[bild]
Jomen skaplig värdeökning där... (y)
 
  • Vinylskiva, Anti-Cimex-EP, Anarkist Attack, 1982, till salu online, höga priser, olika säljare, betyg, fraktinfo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
john68
  • Laddar…
galento galento skrev:
Snyggt och en rullbandspelare (y)
Härlig tråd :D
Tack!

En rullbandspelare? nej två, det finns faktiskt en till utanför bild :cool:
 
  • Gammal Philips bandspelare med VU-meter, kontrollknappar, märkt "Made in Austria".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Har nån försökt tvätta/rengöra en LP? Har nåra med massa kladd/smuts på, kan man diska dom med varmvatten och lite diskmedel?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Har nån försökt tvätta/rengöra en LP? Har nåra med massa kladd/smuts på, kan man diska dom med varmvatten och lite diskmedel?
Har inte provat det men isåfall ljummet och inte hett vatten. Skulle testa ned bara vatten först. Det finns någon specialvätska också. Prova först med någon skiva du inte är så rädd om.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Det går bra. Ingen diskborste, men det gissar jag att du ändå inte tänkte använda. Om du har väldigt kalkrikt vatten, eller bara vill vara extra säker och följa råden från killarna med guldkablar, så kan du skölja en sista gång med destillerat vatten.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
P Pin skrev:
Har inte provat det men isåfall ljummet och inte hett vatten. Skulle testa ned bara vatten först. Det finns någon specialvätska också. Prova först med någon skiva du inte är så rädd om.
Testar med lite ljummet vatten då. Kan nog inte bli sämre, för det är nått klet på som gör att det låter inte bra!
 
Hep Hep skrev:
Det går bra. Ingen diskborste, men det gissar jag att du ändå inte tänkte använda. Om du har väldigt kalkrikt vatten, eller bara vill vara extra säker och följa råden från killarna med guldkablar, så kan du skölja en sista gång med destillerat vatten.
Kanske en kökssvamp är bättre då?
Med svampsidan menar ja ju då, INTE slipsidan!
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
A
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kanske en kökssvamp är bättre då?
Microfiberduk.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Microfiberduk.
Ah, bra! Det låter som en skonsam lösning.
 
Spelar den här LP'n nu, har nog pratat om den i andra trådar, men den är så väldigt bra tycker jag!:
Vilket gött sväng alltså!

Albumomslag med bandnamn och "LIVE", porträtt av bandmedlemmar inuti bokstäverna, retro, färgglad, rockmusiktema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Frank_Vincent och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Testar med lite ljummet vatten då. Kan nog inte bli sämre, för det är nått klet på som gör att det låter inte bra!
Jag har tvättat med ljummet vatten och det funkar utmärkt. Man kan ju undvika att blöta ner etiketten.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har tvättat med ljummet vatten och det funkar utmärkt. Man kan ju undvika att blöta ner etiketten.
Perfekt, då testar jag det!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Om inte vatten hjälper, t ex om det finns fett på skivan, måste man tillgripa något fettlösande, och då är väl ett par droppar diskmedel i vattnet bra.
För att få ner lösningen i spåren föreslogs ovan microfiberduk, som är himla bra grejer. En annan grej är ju att gnugga lite med en Decca skivborste eller liknande. Den har ju en zillion smala strån som inte skadar spåren.
Sköljning och torkning (med microfiberduk) är viktigt för att inte lämna torkfläckar.
 
mowatom skrev:
Dcc var inte så dumt egentligen, problemet var väl att det var ngt så ohippt som att det stod Philips på produkterna. Det som var den stora skrällen i samband med Dcc- släppet, var ju egentligen deras aktiva högtalare DSS930, en ngt så fruktansvärt bra högtalare. Jag har sökt under många år efter ett par, men det verkar ganska kört. Tittar man på tex Hifishark så listas det ett par till salu i hela världen.
[länk]
Jag sålde min DCC för något år sedan. Samtidigt som ett par hi-end kassettdäck från 70-talet, ett toppmatat Aiwa i teak och ett frontmatat Pioneer. Jag provstartade dem innan försäljning och det rasslade till inuti och hände inget mer. Öppnade och kollade och drivremmen låg i små bitar inuti. Nämndes naturligtvis i annonserna. Nya remmar går att hitta till det mesta men de kostar en slant så priset blev lågt.
DCC- spelaren var faktiskt väldigt bra, även för de gamla kassettbanden (som jag har en hel papperskasse av någonstans i garaget). Med DCC-banden fick man ju CD-kvalitet vid inspelning på dem men jag hade också en Philips CD-inspelare för Audio-CD som kopplades direkt till stereon. Många LP blev till CD med den. Med knaster och allt. Det fiffiga var att man behövde bara en AudioCD-RW så kunde den dyra audioCD-skivan återanvändas efter att ha kopierats till billiga CD-R i datorn. CD-inspelaren såldes också då den inte använts på många år. DCC- spelaren köpte jag vid någon utförsäljning on-off hade i globen i början av 90-talet. 400 kr gav jag vilket var prisvärt. Men de var ju redan överspelade på marknaden, en flopp för Philips, så de gav nästan bort dem.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.