(Ska såklart låta en ingenjör räkna på avväxling osv, men önskar bilda mig själv en uppfattning om vad som gäller innan det)

Min fråga är den klassiska - vilka väggar är bärande och behöver avväxlas?

Hus från 1942.
1,5 plan med hel källare.
Skorsten i mitten.
Kattvind på översta plan + vanlig kallvind.
Huset är speglat med två likadana lägenheter.

Har en inbyggd trappa till övervåning som jag önskar ha frihängade och riva de två väggarna på var sida om trappan.

Hålet ned till källaren ska byggas igen, går till källaren via utomhus.

Rivit lite av väggen (1) ned mot källartrappan, ser ut som en plankvägg med breda spontade plank.

Vägg 1. Verkar rimligt att den är bärande, den står på en murad vägg i källaren med samma sträckning, (tvärs nock) och har även en vägg på översta plan i samma linje. (Har ritat in en teoretisk balk i bilderna)

Vägg 2. Den har ingen vägg under eller över.

Stort tack på förhand! :D

Skiss av en inomhuslayout, gråtoner, konturvy, trappa, röda linjer som markerar väg eller rörelseflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D ritning av en tom lägenhet med olika rum, möjlig CAD-modell, utan detaljer eller inredning.
Skapa konto
Schematisk ritning av ett våningsplan med rum, trappa och dörrar.
Skapa konto
Inomhus, matsal, öppen dörr, konst, bärbar dator på bord, julgran, ljus tapet, dekorativa lister.
Skapa konto
Öppna dörrar till en hall och kök, trästol, vit vägg, skor på golvet, hemmiljö.
Skapa konto
Renoveringsarbete i rum, röda markeringar över bild, gammalt köksskåp, röriga kablar, öppna dörrar.
Skapa konto
Ett tomt rum med trägolv, vitmålade väggar, dörröppning och väggdekor längst ned.
Skapa konto
Trätrappa med mörka steg, brandsläckare till vänster, träpaneler, ljusinsläpp och röda markeringar över bilden.
Skapa konto
Träpanel inomhus, trappräcke, tavla med stadsmotiv, matta, heminredning, övre våningens hall.
Skapa konto
Delvis renoverat rum, öppen dörr till oavslutad träkonstruktion, rör vid vägg, renoveringsprojekt pågår.
Skapa konto
Mörk vindsutrymme med träbjälkar och isolering, elledning monterad längs med bjälken.
Skapa konto

• Trappa i trä, röda markeringar ritade. Inomhus, brandsläckare, mattsteg, träpanel, ljusinflöde ovanifrån.
    Skapa konto
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag är inte byggkonstruktör eller liknande utan har läst vad sådana har skrivit i forumet under åren så det behöver inte vara korrekt.

För att avgöra vilka väggar som är bärande när det gäller hus från den tiden studerar man hur bjälkarna i bjälklagret går eftersom bjälkarna måste ha stöd under sina ändar. Bjälkarna kan gå åt olika håll på olika ställen i bjälklagret. Kring trapphål slutar bjälkarna och behöver därmed stöd just vid trapphålet.
H HusPåTomt skrev:
Verkar rimligt att den är bärande, den står på en murad vägg i källaren med samma sträckning, (tvärs nock) och har även en vägg på översta plan i samma linje.
Har så vitt jag har förstått det inget med saken att göra.

Tills byggkonstruktören kommer bör du kolla om kommunen har några tekniska ritningar för då blir det billigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.