J jawen skrev:
Marginalprissättningen fungerar alldeles utmärkt på elmarknaden.

OM MAN TILLHÖR ELPRODUCENTERNA!!
Och självklart INTE om man ser på det från elkonsumenternas perspektiv.
Varför byter du ämne utan kommentar så fort man påpekar att du har fel? Har du förstått och vill ta andra ämnen, eller vill du inte lossas om att någon sa emot?
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, priset sätts av den köpare som lag det lägsta budet. Inte det högsta.
Men sa ni inte att elpris för alla elproducenter sätts för "den sista" & (nästan alltid dyraste) producerade kWh?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför byter du ämne utan kommentar så fort man påpekar att du har fel? Har du förstått och vill ta andra ämnen, eller vill du inte lossas om att någon sa emot?
Vet inte exakt vad du menar.
Har jag missat nåt inlägg eller?
 
Jo, med den motsvarar även det lägsta köpbudet som går igenom.

Det är med andra ord inte den som läger högsta budet som sätter priset, utan det lägsta. Vilket dåligt matchar jämförelsen med flaskvattnet.
 
J jawen skrev:
Marginalprissättningen fungerar alldeles utmärkt på elmarknaden.

OM MAN TILLHÖR ELPRODUCENTERNA!!
Och självklart INTE om man ser på det från elkonsumenternas perspektiv.
Sommaren 2021 till idag har du rätt

2012ish till sommaren 2021 gynnade det konsumenterna. Nordisk elproduktion tjänade INTE mycket pengar. Minns både VF och Statkraft krympte sina elhandlaravdelningar.
Så sent som i år 2019 var Norge nettoimportör av el.

Hur mycket klagan på marginalprissättning var det från konsumenter under de nästan 10åren?
 
Hur menar du att det gynnade konsumenterna, nu blir jag nyfiken?
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hur mycket klagan var det från konsumenter under de nästan 10åren?
Man klagar väl inte så länge man tycker att "marknaden" fungerar!
Det vore ju bara konstigt att klaga då.

Men även för en 100 år gammal svensk, så har ju marknaden ALLTID ända fram till 2021 känns "okey"
Tycker du tjatar om 2012-2021 för mycket.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Man klagar väl inte så länge man tycker att "marknaden" fungerar!
Det vore ju bara konstigt att klaga då.

Men även för en 100 år gammal svensk, så har ju marknaden ALLTID ända fram till 2021 känns "okey"
Tycker du tjatar om 2012-2021 för mycket.
Så trots att prismekanismen är densamma fungerar bara marknaden de år konsumenterna drar klar nytta av den. Ja, så kan man också se på det.
Alltid klokt att ha referensramar och 2012-2021 är för att sätta saker i relation till varandra.
 
J Jeppson skrev:
Hur menar du att det gynnade konsumenterna, nu blir jag nyfiken?
Vårat pris sjönk jmf med 2000-2010 då vi i större grad fick europeiska priser.
 
Z Zodde skrev:
Så trots att prismekanismen är densamma fungerar bara marknaden de år konsumenterna drar klar nytta av den. Ja, så kan man också se på det.
Alltid klokt att ha referensramar och 2012-2021 är för att sätta saker i relation till varandra.
Ja, jag tycker du inte vill se HELHETEN i Sveriges historiska elpriser!
Sverige hade ännu billigare el mellan 1997-2003 än 2012-2021.

Men min poäng är att även om det varit små fluktuationer, så har elpriset varit relativt stabilt på en "okey" prisnivå.

spotpris-sept2022.jpg
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vårat pris sjönk jmf med 2000-2010 då vi i större grad fick europeiska priser.
Ja, men du pratar ju om 20-25-öringar !!!!!

Ett sådant belopp förändrar INTE för ett HELT land!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja, jag tycker du inte vill se HELHETEN i Sveriges historiska elpriser!
Sverige hade ännu billigare el mellan 1997-2003 än 2012-2021.

Men min poäng är att även om det varit små fluktuationer, så har elpriset varit relativt stabilt på en "okey" prisnivå.

[bild]
”Sverige hade ännu billigare el mellan 1997-2003 än 2012-2021”
Inte i reala termer och absolut inte 2003. Sen var väl inte hela Norden up n going i Nordpool förrän år 2000.,,
Att du hittar några billiga år för 20+ år sen förändrar inget i sak. I slutet av 90talet kostade ett fat olja 10$ och all energi var skitbillig.
 
D
Z Zodde skrev:
Sommaren 2021 till idag har du rätt

2012ish till sommaren 2021 gynnade det konsumenterna. Nordisk elproduktion tjänade INTE mycket pengar. Minns både VF och Statkraft krympte sina elhandlaravdelningar.
Så sent som i år 2019 var Norge nettoimportör av el.

Hur mycket klagan på marginalprissättning var det från konsumenter under de nästan 10åren?
Att de krympte eventuella excesser säger inte så mycket, det gjorde säkert de bolagen gott, vi såg inga konkurser som ju är typiskt när det inte går att få lönsamhet?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja, men du pratar ju om 20-25-öringar !!!!!

Ett sådant belopp förändrar INTE för ett HELT land!
50ö är 100% upp jmf med 25ö
Poängen är att de extrema priser vi ser nu ör pga krig i Europa, vi har haft samma prismekanism i 20+år
 
D
Z Zodde skrev:
Så trots att prismekanismen är densamma fungerar bara marknaden de år konsumenterna drar klar nytta av den. Ja, så kan man också se på det.
Alltid klokt att ha referensramar och 2012-2021 är för att sätta saker i relation till varandra.
Jo det vore allt snyggt att sälja bilar som bara kan svänga åt ett håll, det är ju detta hela diskussionen handlar om, att det är enkelt att få något som funkar när allt är optimalt men nu har läget försämrats och då syns bristerna lite tydligare.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.