Z Zodde skrev:
Varför fel?

[länk]


”Staten, ved Nærings- og fiskeridepartementet, eier gjennom Statkraft SF om lag 35 prosent av produksjonskapasiteten”
Vete tusan om det där är rätt, enligt de själva så producerar de 60TWh med vatten, 3,9 TWh Vind.
Sen slog man då rekord i Norge med 158TWh så 35% låter lågt.
 
Z Zodde skrev:
Den förklarar från grunden hur Nordpool funkar, nåt du behöver lära för att slippa ställa irrelevanta frågor.
Men det enda som var relevant i den var hur handeln går till.
Och det var fel.
Och det påverkar ändå inte mitt resonemang, för det jag skrev om strategi för en enskild timme, kan lika gärna tillämpas på en hel handelsdag.
Man höjer lite varje dag, tills man förlorar budgivningen.
Alla tänker likadant förstås, ifall de kan dra ner produktionen i händelse av att de inte vinner.
Det kostar väldigt lite att förlora en budgivning om man har vattenkraft.
Du svamlar om att om jag hade rätt skulle jag veta bättre än alla proffs, så du kan väl berätta då hur ett proffs agerar?
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Statkraft äger 35% av produktionen i Norge.
Men du må räkna bort allt de sålt på långa kontrakt till industrin, sannolikt långt över 50%. Sen har du även utlänningar som är med i budgivningen. Med tanke på alla obekanta faktorer blir hela resonemanget teoretiskt och ointressant. Kraftproducenter söker jämn och säker avkastning och inslaget av gambling är minimalt.
Man behöver ju inte ägna sig åt gambling om man säljer på långa kontrakt. Det är ju ännu enklare, ett kontrakt idag, kostar ju 5 ggr mer än för 2 år sedan. Bara att klicka hem. Vad är din poäng?
 
K krfsm skrev:
Hela nästa dags auktion sker samtidigt, så när du ska bestämma hur du vill bjuda för imorgon så vet du bara de aggregerade kurvorna för hur alla köpare och säljare (inklusive gaskillen) agerade vid senaste budgivningen. Men förutsättningarna har ju vanligtvis ändrats - det kanske blåser annorlunda, temperaturen har ändrats etc.

Sen har du en del du kan gissa med - vindprognoser t.ex. Men det blir en gissning, och om du inte har en massiv andel av marknaden så är det troligen svårt att gissa "rätt".

De enda jag kan tänka mig som skulle ha en prissättande marknadsandel i sina områden är Statkraft i Norge.
Fast, att sakta skruva upp priset är ändå rätt riskfritt om man har vattenkraft.
Vad jag förstår så måste det ju ändå fyllas upp till förväntad konsumtion, så om någon säljer billigt och inte är väldigt stor aktör, så blir det ju brist när de som bjöd högre inte är med längre. Hur hanterar Nordpool det?
 
K karlmb skrev:
Man behöver ju inte ägna sig åt gambling om man säljer på långa kontrakt. Det är ju ännu enklare, ett kontrakt idag, kostar ju 5 ggr mer än för 2 år sedan. Bara att klicka hem. Vad är din poäng?
Så du ser prisen på långa kontrakt? Vad ligger ett och 2 års på idag ?
 
K karlmb skrev:
Fast, att sakta skruva upp priset är ändå rätt riskfritt om man har vattenkraft.
Vad jag förstår så måste det ju ändå fyllas upp till förväntad konsumtion, så om någon säljer billigt och inte är väldigt stor aktör, så blir det ju brist när de som bjöd högre inte är med längre. Hur hanterar Nordpool det?
Du visar återigen att du inte förstår…
Riskfritt att sakta skruva upp priset…

Orkar DU inte lära dig hur Nordpool s prisbildning fungerar orkar JAG inte svara på dina påståenden som utgår från felaktiga antaganden
 
Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
G
Z Zodde skrev:
Så du ser prisen på långa kontrakt? Vad ligger ett och 2 års på idag ?
Jag vill också veta och gärna köpa, du nämnde väl drygt 30öre/kWh tidigare?
Skulle vara kanonbra, då köper jag till hela släkten och alla jag känner för några år frammåt, lägger på nått öre och går i pension.
Var hittar jag information om de låga priserna?
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag vill också veta och gärna köpa, du nämnde väl drygt 30öre/kWh tidigare?
Skulle vara kanonbra, då köper jag till hela släkten och alla jag känner för några år frammåt, lägger på nått öre och går i pension.
Var hittar jag information om de låga priserna?
Priset var till industri som förbrukar stora volymer.
Vattenfalls hemsida har info om deras Hedging och snittpris
 
Du har inte mängdrabatt på el som på många andra varor. Industrin har samma priser som andra konsumenter.
 
Z Zodde skrev:
Du visar återigen att du inte förstår…
Riskfritt att sakta skruva upp priset…

Orkar DU inte lära dig hur Nordpool s prisbildning fungerar orkar JAG inte svara på dina påståenden som utgår från felaktiga antaganden
Du har alltså inte några sakliga argument. Full av skit.
 
Det går ju inte att argumentera med dig efter som du saknar så mycket kunskap i ämnet. Du diskuterar specialfall utan att förstå grunderna. Då blir det i allmänhet fel.
 
  • Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Så du ser prisen på långa kontrakt? Vad ligger ett och 2 års på idag ?
Inte lönt att diskutera med idioter.
 
Den insikten har jag fått för länge sedan. Men ändå lyckas jag inte avhålla mig.
 
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inte lönt att diskutera med idioter.
Du hade varit rik nu om du tackat ja till mitt tidigare erbjudande! Nu blir du bara utskrattad!
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har inte mängdrabatt på el som på många andra varor. Industrin har samma priser som andra konsumenter.
Fast långa kontrakt ger bara storproducenter till storkonsumenter (elintensiv industri). Dessa förhandlas direkt mellan producent-konsument.

Precis som med stora aktieposter som byter ägare utanför börsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.