6 363 läst · 5 svar
6k läst
5 svar
Tilläggsisolera
Det går utmärkt att lägga på mera isolering. Pappen fungerar lite som ett vindskydd, den bör ligga överst (på topp).
Om det blåser på vinden så med för det en nedkylning av isoleringen och den isolerar mycket sämmre.. Pappen hindrar blåsten en del.
Din totala isolerings tjocklek kan vara upp till 500mm (en halvmeter) detta enligt energimyndighetens rekomendationer.
Dock finns det vissa risker med att isolera så mycket. Fukt problem kan uppstå, detta pga fördålig innomhus ventilation (tex självdrag).
Om det blåser på vinden så med för det en nedkylning av isoleringen och den isolerar mycket sämmre.. Pappen hindrar blåsten en del.
Din totala isolerings tjocklek kan vara upp till 500mm (en halvmeter) detta enligt energimyndighetens rekomendationer.
Dock finns det vissa risker med att isolera så mycket. Fukt problem kan uppstå, detta pga fördålig innomhus ventilation (tex självdrag).
Om du lägger isolering ovanpå yttertaket så finns det ingen begränsing överhuvudtaget.. Bara att ösa på.. Det är väll mera ett utsende & kostnad som det handlar om.
Fast du får lägga mer änn 500mm på vinden också om du vill, men ju tjockare du har inne på vinden desto större risk.
Det finns dock ingen risk om du isolerar på yttertaket.
Fast du får lägga mer änn 500mm på vinden också om du vill, men ju tjockare du har inne på vinden desto större risk.
Det finns dock ingen risk om du isolerar på yttertaket.
Nu kanske denna tråd går ur spår...men jag har funderat på att konvertera min vind till utvändig isolering. Utseendet är det ingen fara med, taken i mitt område ser ändå för jäkliga ut. =P
Frågan är om denna konvertering är möjlig. Problem lär säkert komma på vägen, men kan det bli rejäla problem?
Problem jag kan se är hur jag får ny ångspärr tät då nuvarande ångspärr ligger mot innertaket i husets övervåning. Och med vilken konstruktion får jag isoleringstätt mellan takfot och tak? Idag är taket plåt och har ca 14 graders lutning...
Frågan är om denna konvertering är möjlig. Problem lär säkert komma på vägen, men kan det bli rejäla problem?
Problem jag kan se är hur jag får ny ångspärr tät då nuvarande ångspärr ligger mot innertaket i husets övervåning. Och med vilken konstruktion får jag isoleringstätt mellan takfot och tak? Idag är taket plåt och har ca 14 graders lutning...
Enligt thermisol ska man ha inneifrån och ut:moddha skrev:Nu kanske denna tråd går ur spår...men jag har funderat på att konvertera min vind till utvändig isolering. Utseendet är det ingen fara med, taken i mitt område ser ändå för jäkliga ut. =P
eventuell isolering
råspont
mataki halotex (motsv)
isolering
läkt
pannor
För info om Halotex: http://www.mataki.com/template/T074.asp?id=1136&lang=1
Kanske kan räta ut nåt frågetecken
/B
Liknande trådar
-
Ny fasad - tilläggsisolera vid fönster?
Isolering -
Hur tilläggsisolera plintgrund med gjutet bjälklag.
Isolering -
Tilläggsisolera uppepå torv?
Isolering -
Tilläggsisolera hus utåt, ny fasad, luftspalt, vindskydd hus från 1934, rätt sätt?
Isolering -
Tilläggsisolera grund till förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus