Jag köpte en Hubitat Elevation C7 (HE)då den har stöd för både Zigbee och Zwave "out of the box" och HE klarar mer än Samsugs SmartThings dock mindre än HA

Men skulle jag ha råd , skulle jag köpa nån kraftfullare mini-pc och köra HA på. Just nu finns dock inte de pengarna :(

F
J Jocke Best skrev:
Det finns ju en färdig funktion för att ta en fullständig backup i HA.
Sedan så gör du bara en ny installation i din nya SSD, och när den är uppe och snurrar gör du en återställning till din sparade konfiguration/installation. Lätt som en plätt. Finns även ett add-on som automatiskt sparar backup på Google drive. Fråga gärna om du har undringar.
[bild]
[bild]
[bild]

Japp, har tagit några backup ibland manuellt. Sen kör jag ju docker och har således versionshanterat dockernfiler osv. Men rpi2 har bara USB 2.0 port så kommer flaska SSD ganska hårt? Men prestandan är nog tillräckligt bra för HA, mest uppdateringar som tar tid.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det verkar tungt för 433MHz just nu, har alltid funkat bra för mig och Telldus.
På väg till elåtervinningen, jag körde tidigt med styrning och har en bunt 1:a generationens Nexa liggande som ska kastas.

[bild]
Kanske finns någon här i forumet som kan tänka sig att hämta dem hos dig istället. Synd att kasta grejer som funkar okej fortfarande och det var ju en rejäl mängd pluggar. Var i landet bor du?

David Wallin David Wallin skrev:
Kanske finns någon här i forumet som kan tänka sig att hämta dem hos dig istället. Synd att kasta grejer som funkar okej fortfarande och det var ju en rejäl mängd pluggar. Var i landet bor du?
Finns också en avsättning för dom på Tradera (y)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Kollade på den här men då blir de 433MHz pluggar man har obrukbara.
[länk]
inkl om Matter
[länk]
Så jag ligger lågt....
Såg en Acara gw billigt på m.nu men den kopplar uppmaning mot servrar på fastlandskina. :oops:

Har en del nexa pluggar. De är praktiska för att styra lite lampor och Jul-elen samt sätta timmers.
Usb kontroller för 433MHz verkar kostar en del. :thinking:
Har 2 Zwave-prylar. Dumpa dem?
Vilken Zigbee sticka behöver jag och hur avgör jag det?

Ska man ha någon mini-androidplatta isf fjärrkontroller?
Eller finns det fjärrkontroller för ZiggBee?

Kan man blanda Zigbee prylar från olika tillverkare?
Behöver de uppdatering och en egen GW ”per brand”?

Läsa in elmätardata känns plötsligt prioriterat.
Samt mäta lite temperaturer.
Är HA det självklara valet som fixar allt?

J Jocke Best skrev:
Du kan installera det på vilken PC som helst. Det finns väldigt mycket "mini-pc" att köpa billigt på nätet, men även en crowd-funding HA-box på gång:
[länk]

Annars finns mycket på tradera med. Enormt prisvärt jämfört med en Raspberry Pi, eftersom dessa är kraftfulla och oftast säljs med SSD. Denna är uppe i 1300 bara och har SSD etc:
[länk]
Det enda man behöver komplettera med är tex HA:s egen Skyconnect-sticka, eller en Sonoff Zigbee-dongel
Hejsan, dator inköpt! Skyconnect finns bara som pre-order på m.nu, gör Sonoffs Zigbee-dongel exakt samma jobb? Vilket OS rekommenderas för datorn, såg att någon körde Ubuntu server?

blackarrow blackarrow skrev:
Såg en Acara gw billigt på m.nu men den kopplar uppmaning mot servrar på fastlandskina. :oops:

Har en del nexa pluggar. De är praktiska för att styra lite lampor och Jul-elen samt sätta timmers.
Usb kontroller för 433MHz verkar kostar en del. :thinking:
Har 2 Zwave-prylar. Dumpa dem?
Vilken Zigbee sticka behöver jag och hur avgör jag det?

Ska man ha någon mini-androidplatta isf fjärrkontroller?
Eller finns det fjärrkontroller för ZiggBee?

Kan man blanda Zigbee prylar från olika tillverkare?
Behöver de uppdatering och en egen GW ”per brand”?

Läsa in elmätardata känns plötsligt prioriterat.
Samt mäta lite temperaturer.
Är HA det självklara valet som fixar allt?
Många frågor...

- Zigbee-Bluetooth samt WiFi verkar bli det som gäller i framtiden.

- Matterstandarden kommer att göra att prylar av olika fabrikat kan samsas i en gateway.

- Gatewayen måste då också vara Matterkompatibel, just Aqaras kommer då att få ett nytt firmware så blir den Matterkompatidbel.

- Man ser inte just ny kommande Gateways eller de som nu finns om en tillverkare kommer att ge ut en ny gateway och uppgradera befintliga till Matter. Vi är precis i början av Mattereran.

- 433Mhz ser det tungt ut för men det kommer säkert lösningar.

- Z-wave verkar helt ute och ryktesvägen beror det på en helknäpp licens/patentägare som vägrat sänka avgiften för att använda Z-wave men det kommer nog lösningar även för det.

-En fjärrkontroll står också på min önskelista eftersom min fru vägrar prata med Google och inte helelr leta rätt på en app varje gång.

- HA fungerar bra men kräver en något mer tekniskt intresserad ägare.

Det kommer att hända mycket under våren är jag ganska säker på!

-

J
P paralun skrev:
Många frågor...

- Zigbee-Bluetooth samt WiFi verkar bli det som gäller i framtiden.

- Matterstandarden kommer att göra att prylar av olika fabrikat kan samsas i en gateway.

- Gatewayen måste då också vara Matterkompatibel, just Aqaras kommer då att få ett nytt firmware så blir den Matterkompatidbel.

- Man ser inte just ny kommande Gateways eller de som nu finns om en tillverkare kommer att ge ut en ny gateway och uppgradera befintliga till Matter. Vi är precis i början av Mattereran.

- 433Mhz ser det tungt ut för men det kommer säkert lösningar.

- Z-wave verkar helt ute och ryktesvägen beror det på en helknäpp licens/patentägare som vägrat sänka avgiften för att använda Z-wave men det kommer nog lösningar även för det.

-En fjärrkontroll står också på min önskelista eftersom min fru vägrar prata med Google och inte helelr leta rätt på en app varje gång.

- HA fungerar bra men kräver en något mer tekniskt intresserad ägare.

Det kommer att hända mycket under våren är jag ganska säker på!

-
Jag är allvarligt talat inte säker, men har inte uppfattat att Matter kommer låta olika fabrikat samsas i en gw, vilket ju hade varit bra, men samtidigt självmord för tillverkarna. Tror att man istället tänkt sig att de istället kommer prata mellan respektive gw. Om jag fattat rätt.

Ja, jag tror inte heller Matter kommer att innebära några radikala förändringar. De märkesspecifika hubbarna kommer fortfarande bara att prata med märkets enheter.
Det kommer att bli enklare att få de olika hubbarna att prata med varandra, men varför ska man ha flera olika hubbar från början?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag är allvarligt talat inte säker, men har inte uppfattat att Matter kommer låta olika fabrikat samsas i en gw, vilket ju hade varit bra, men samtidigt självmord för tillverkarna. Tror att man istället tänkt sig att de istället kommer prata mellan respektive gw. Om jag fattat rätt.
Jo det är ju det som är den stora vitsen med Matter! En gateway ska klara olika märken så därför gäller det att hitta den perfekta gatewayen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
J
P paralun skrev:
Jo det är ju det som är den stora vitsen med Matter! En gateway ska klara olika märken så därför gäller det att hitta den perfekta gatewayen.
Njae, Tex Ikeas gw kommer prata med Ikeas prylar precis som innan. Däremot kommer man i appen kunna göra automationer eller styra andra enheter men dessa kommer behöva sin tillverkares gw ändå. Gatewayarna kommer behöva prata. Det är därför man uppgraderar dessa men inte behöver byta eller uppgradera varje enskild enhet/pryl. Därför är som sagt matter mest en fråga för gemene man, inte entusiaster med text ha eller homey.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det finns ju flera "obundna" gateways/hubbar redan idag som klarar alla märken. Matter löser inte något problem där.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns ju flera "obundna" gateways/hubbar redan idag som klarar alla märken. Matter löser inte något problem där.
Jo ett fåtal och jag betalar inte 4500:- för en Homey 2023....
Sen att behöva vänta på att Homey gör den kompatibel med någon av tex Samsungs senaste tvättmaskiner osv.
Alla produkter som blir stämplade med "Matter-kompatibel" ska funka i framtidens gateways likaså Matterkompatibla.

J
S Stenper skrev:
Hejsan, dator inköpt! Skyconnect finns bara som pre-order på m.nu, gör Sonoffs Zigbee-dongel exakt samma jobb? Vilket OS rekommenderas för datorn, såg att någon körde Ubuntu server?
Samma jobb än så länge tills man uppgraderar Skyconnect till Matter i skarp drift. Vilket OS man vill köra beror på vad för behov man har med sin dator. Ska man endast köra HA räcker ju HAOS. Vill man använda den till mer saker tex NAS etc så blir en virtuell installation aktuell. Tex via Proxmox eller liknande. Inget jag kör så vågar inte råda om det.

J
P paralun skrev:
Jo ett fåtal och jag betalar inte 4500:- för en Homey 2023....
Sen att behöva vänta på att Homey gör den kompatibel med någon av tex Samsungs senaste tvättmaskiner osv.
Alla produkter som blir stämplade med "Matter-kompatibel" ska funka i framtidens gateways likaså Matterkompatibla.
Njae igen. Se denna videon. Killen som pratar är en av pionjärerna att testa Matter och han är utvecklare inom HA också. Bara för att produkt A och B båda är stämplade med Matter så kommer de alltså inte automatiskt funka i samma gateway. Däremot kommer ekosystem A och B kunna kommunicera via varsin gateway. Tex ska man tex kunna styra en Amazonenhet via Google home. Men man kommer inte kunna koppla ihop dom direkt. Du behöver fortfarande koppla dom till var sin hubb.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.